Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Koppla iPod till Renault Laguna stereo

Tråden skapades och har fått 60 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag är ute efter att koppl amin iPod direkt in i ljudanläggningen på min Renault Laguna. Tanken var att använda CD växlar ingången, men tyvärr måste den aktiveras genom en serieport på ljudanläggningen. Jag är inte främmande för att bygga en liten manick som gör detta, men saknar specar etc.

Någon som gjort något liknande eller har tips på komersiellt tillgängliga prylar som hjälper mig med detta? iTrip mfl produkter är inte vad jag är ute efter dock.

mvh Charles

  • Oregistrerad
  • 2003-09-09 22:53

Jag skulle höra hos närmsta bilstereofirma av seriösare slag. De har säkert nån manick som aktiverar CD-växlar ingången via serieporten, alternativt vet hur man bygger en.

För jag antar att din Laguna inte har både CD och Kasett. Det har min bil så jag kör med en vanlig simpel kasett-adapter från onoff, funkar finfint.

Säger bara Itrip..

Håll gärna den här tråden uppdaterad med hur det går. Om jag köper en iPod så vill jag också ha en anslutning i min V70. Jag kör med Volvos original-stereo så det kanske blir knepigt. Vore snyggt att få till en docka med anslutning och laddström.

Citat:

Skrevs ursprungligen av haloone
Säger bara Itrip..

Säger bara :):

Citat:

Skrevs ursprungligen av Charles Xavier
iTrip mfl produkter är inte vad jag är ute efter dock.

/Charles

Citat:

Skrevs ursprungligen av Johan Arvidsson
Håll gärna den här tråden uppdaterad med hur det går. Om jag köper en iPod så vill jag också ha en anslutning i min V70. Jag kör med Volvos original-stereo så det kanske blir knepigt. Vore snyggt att få till en docka med anslutning och laddström.

Av en slump har jag kontakt med en kille som skissar på en liknande konstruktion för sin Volvo. Återkommer när jag vet mer.

/Charles

  • Oregistrerad
  • 2003-09-14 19:35

Här finns en intresserad Ford Mondeo-ägare!

  • Oregistrerad
  • 2003-09-14 20:09

Intressant tråd! Finns det någon (snygg) hållare till iPod:en? Min JVC stereo har en extra ingång så då måste man ju kunna dra en kabel som man kan koppla in den i? Har man bara en hållare så kan man ju ha med sig en hel del musik i bilen..

Ska köpa en ny iPod nu, vad krävs det för kabel för att koppla den till bilstereo? Visst finns det en billaddare till den?

/Stefan

  • Oregistrerad
  • 2003-09-14 20:14

Hmm, vad tror ni om den här:

Auto Kit gör det möjligt att ansluta iPod till bilens strömkälla och högtalarsystem, och inkluderar en exklusiv Belkin-kabel som laddar din iPod via bilens cigarettändare. Auto Kit har också en justerbar förstärkare och en 3,5 millimeters ljudutgång så att du kan spela upp iPod via bilstereon (eller annan ljudutrustning) när du är ute och kör. En lampindikator visar att Auto Kit är korrekt anslutet. Enheten har också en utbytbar säkring som skyddar mot skadliga strömspikar och kortslutning. Du kan använda Auto Kit tillsammans med den specialdesignade Belkin-adaptern

Nyckelfunktioner
• Justerbar förstärkare
• Kontrollera ljudnivån på iPod
• 3,5-milimeters ljudutgång
• Spela upp iPod via bilstereon
• Kabelhållare
• Enkelt att hantera extra kabellängd vid användning
• Kontakt för anslutning till dockningsstationen
• Hållbar anslutning till iPod

Finns på svenska Apple Store för 600:- Låter som om det är lösningen på mitt problem i alla fall, nu gäller det bara att hitta en hållare till den.

/Stefan

Citat:

Skrevs ursprungligen av Stefan Strandberg
Hmm, vad tror ni om den här:

Auto Kit gör det möjligt att ansluta iPod till bilens strömkälla och högtalarsystem, och inkluderar en exklusiv Belkin-kabel som laddar din iPod via bilens cigarettändare. Auto Kit har också en justerbar förstärkare och en 3,5 millimeters ljudutgång så att du kan spela upp iPod via bilstereon
/Stefan

Well, den viktiga frågan är detta: var finns 3.5mm ingången på en vanlig bilstereo? Fabriksmonterade har det inte i de flesta fall, antagligen på en bråkdel av modellerna. Har du en sådan så är du att gratulera! Min fabriksmonterade ljudanläggning har dock inte det.

Men en modern CD stereo har dock en AUX ingång eller lågnivå ingång via cd växlarens interface - den är inte per default öppnad dock, utan den externa ljudkällan måste identifiera sig via ett seriellt protokoll. Lyckas jag "prata" med stereon och öppna upp ingången så bör alltså ljudet gå att spela upp på bilens anläggning.

Detta seriella protokoll skiljer sig från tillverkare till tillverkare - se tex
http://www.mictronics.de/?page=cdc_proto

Så antingen hittar jag en komersiellt tillgänglig manick som öppnar upp CD växlaren och tillåter mig att mata in en ljudsignal till ljudanläggningen, eller så bygger jag en själv.

/Charles X

  • Oregistrerad
  • 2003-09-14 21:25

Jag har vad JVC kallar en "justerbar linjeingång" 3.5 mm. Vet inte om det innebär att jag bara kan smacka dit en iPod. Hur tar jag reda på det? (Har ingen iPod just nu..) Skulle vara kanon om det gick, man drar kabeln snyggt och sedan så har man 5000 låtar i bilen..

/Stefan

  • Oregistrerad
  • 2003-09-14 21:30
Citat:

Skrevs ursprungligen av Stefan Strandberg
Jag har vad JVC kallar en "justerbar linjeingång" 3.5 mm. Vet inte om det innebär att jag bara kan smacka dit en iPod. Hur tar jag reda på det? (Har ingen iPod just nu..)

/Stefan

Testa med en vanlig hederlig freestyle eller bärbar radio...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Stefan Strandberg
Jag har vad JVC kallar en "justerbar linjeingång" 3.5 mm. Vet inte om det innebär att jag bara kan smacka dit en iPod. Hur tar jag reda på det? (Har ingen iPod just nu..) Skulle vara kanon om det gick, man drar kabeln snyggt och sedan så har man 5000 låtar i bilen..

/Stefan

I mina öron låter det som du kan använda audiokittet på Apple store. Lite avundsjuk är jag - bara att ta reda på vad tusan Renault använt för CD-radio tillverkare har tagit mig fem sex timmar...

Hoppas det funkar - rapportera gärna tillbaka!

/Charlex X

Edit: stavfel

  • Oregistrerad
  • 2003-09-14 21:45
Citat:

Skrevs ursprungligen av Micke F
Testa med en vanlig hederlig freestyle eller bärbar radio...

Freestyle? Hmm undra om Don Jonsson har kvar någon? hehe

Ska se om jag kan gräva fram en, skulle vara riktigt bra om det fungerade. Är det någon som sett en hållare som passar de nya iPod:arna? (Dvs. så att man kan koppla in laddning och ljud i botten)

/Stefan

  • Oregistrerad
  • 2003-09-15 07:39

iPodlounge har en intressant artikel om hur man monterar sin iPod i bilen. De använder Belkin's Auto Kit, nu gäller det bara att hitta en schysst hållare. Kan inte vara helt omöjligt.

/Stefan

  • Oregistrerad
  • 2003-09-15 09:41

http://www.logjamelectronics.com/auxinpconv.html - Har bland annat AUX input converters...

Kanske kan man hitta något användbart där?

Edit: Länken till rätt avdelning

Citat:

Skrevs ursprungligen av Micke F
http://www.logjamelectronics.com/ - Har bland annat CD Changer Interface Adapters...

Kanske kan man hitta något användbart där?

Bra länk, men avsaknaden av Renaultstöd verkar vara monumental

/Charles

  • Oregistrerad
  • 2003-09-15 09:52
Citat:

Skrevs ursprungligen av Charles Xavier
Bra länk, men avsaknaden av Renaultstöd verkar vara monumental

/Charles

"Aftermarket" verkar lista kablar passande till olika bilradiotillverkare.

Kanske sitter det en Clarion i Renault, tror det gör det i min Mondeo, men det verkar, typiskt nog, inte finnas kablar för Clarion

Ursprungligen av Micke F:

"Aftermarket" verkar lista kablar passande till olika bilradiotillverkare.

Kanske sitter det en Clarion i Renault, tror det gör det i min Mondeo, men det verkar, typiskt nog, inte finnas kablar för Clarion

Gammal tråd, men det brukar sitta Philips i Renault. Det gjorde det i min förra bil, en Megané från -02.

  • Oregistrerad
  • 2003-09-15 11:17

Varför inte en iTrip? Undviker allt strul - ingen montering krävs - ipoden kan flyttas enklare + du kan använda den i ALLA bilar med radio

Varför göra det krångligt för sig?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Olof N
Varför inte en iTrip? Undviker allt strul - ingen montering krävs - ipoden kan flyttas enklare + du kan använda den i ALLA bilar med radio

Varför göra det krångligt för sig?

Well, bra fråga; två svar:

1. iTrip är olaglig i Sverige (jag sysslar med certifiering av elektronik, och kan inte med gott samvete bryta mot reglerna själv
2. iTrip och liknande konstruktioner ger enligt en hel del uppgifter inte ett speciellt bra ljud (varierar beroende på vem man pratar med). Antagligen eftersom det är antennberoende.

/Charles

  • Oregistrerad
  • 2003-09-15 12:06

För att fästa sin iPod, räcker det inte med lite kardborrtejp? Eller begår man våldtäkt på sin bil / iPod om man tejpar lite på den?

  • Oregistrerad
  • 2003-09-15 12:42
Citat:

Skrevs ursprungligen av Johan Arvidsson
Jag kör med Volvos original-stereo så det kanske blir knepigt.

Har också Volvo original och iTrip odyl funkar dåligt pga Volvoantennens placering och konstruktion. Nån som är insatt i stereon i senare Volvo-modeller?

(Kan iofs köra iPoden i baksätets DVD-system, men då får jag inget ljud där fram).

  • Oregistrerad
  • 2003-09-15 14:48

Var inne på Toyota Center idag och frågade en ytterst förbryllad tekniker om det inte var möjligt att rodda in en line-in ingång i den integrerade stereon som sitter i min Yaris. Eftersom det finns ett tomt fack för en kassettmodul borde alla ingångar finnas redo bakom panelen. Men teknikern lät ytterst tveksam...

Eftersom iTrip är en stor besvikelse och en i mina öron helt oanvändbar produkt så vore en gammal hederlig sladd verkligen att föredra.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Tomas på MacPrat.nu
Var inne på Toyota Center idag och frågade en ytterst förbryllad tekniker om det inte var möjligt att rodda in en line-in ingång i den integrerade stereon som sitter i min Yaris. Eftersom det finns ett tomt fack för en kassettmodul borde alla ingångar finnas redo bakom panelen. Men teknikern lät ytterst tveksam...

Eftersom iTrip är en stor besvikelse och en i mina öron helt oanvändbar produkt så vore en gammal hederlig sladd verkligen att föredra.

Hehe, det är en liknande reaktion jag fått när jag pratat med allt från verkstad till biltillbehörsaffärer. Det borde gå, men som sagt så krävs det seriell kommunikation mellan CDväxlaren och radio i bilen för att öppna upp line-in ingången.

/Charles.

  • Oregistrerad
  • 2003-09-15 22:50

Jag är grymt taggad nu att sätta in en iPod i min bil. Ska beställa en ny 20 GB iPod om ca 1,5 vecka sedan blir det till att böra mecka. Ska bara hitta en snygg/praktisk hållare. Min JVC stereo har precis samma belysning som iPod:en Röd och blå.

Kan bli snyggt!

/Stefan

  • Oregistrerad
  • 2003-09-16 01:14

Var bara tvungen att upplysa herrarna om att en Smart biltillverkare har redan löst detta.

http://www.panoramas.dk/smart/

Kanske denna lösning finns att köpa löst?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Bijan@swec
Var bara tvungen att upplysa herrarna om att en Smart biltillverkare har redan löst detta.

http://www.panoramas.dk/smart/

Kanske denna lösning finns att köpa löst?

Inte omöjligt; dock så har dom "bara" löst ena delen av problemet, nämligen hur man snyggt integrerar iPoden i bilens innandömme. Återstår hur man integrerar iPoden med bilens ljudanläggning... EN lösning är iofs att köpa en Smart Car

/Charles

  • Oregistrerad
  • 2003-09-21 14:13

Nu har jag beställt en bilhållare till iPod:en. (har dock inte beställt någon iPod än.. Men snart är det löning!) Det blev den här modellen:

Sedan blir det en 20 GB iPod och ett Belkin Auto Kit.

/Stefan

Citat:

Skrevs ursprungligen av Stefan Strandberg
Nu har jag beställt en bilhållare till iPod:en. (har dock inte beställt någon iPod än.. Men snart är det löning!) Det blev den här modellen:

/Stefan

Vart beställde du den? Pris?

/Charles

Bevaka tråden