Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Creative Zen NX or iRiver the best mp3 player?

Tråden skapades och har fått 31 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Så vad tycker ni om att Creative har släppt sin 60GB??

Aluminium, inga jobbiga tryckkänsliga knappar - visst lite tjockare men 60GB.
Creative Zen

Men titta på iRiver den har Radio och allt....
iRiver

Det känns som Apple måste köra lite hårdare. Det går nog inte mycket längre till att endast höja disken och sänka priserna någon hundring.
Radio, mer utrymme och bättre priser måste till för att kunna vara med i fajten.......för nu ser det ut som om de ligger efter!!

Tja... ligger vitsen med ipod i maximalt antal features per krona eller i juste och lättanvänt ljud? ipod har väl aldrig varit billig direkt...

"Det går nog inte mycket längre till att endast höja disken och sänka priserna någon hundring /../ mer utrymme och bättre priser måste till för att kunna vara med i fajten"
Förklara den logiska krummeluren

Okej, priset är kanske inte det bästa och det kan jag gå med på, eller går med på det nu när min 40Gb är på väg, men visst håller jag med om att radio och inspelning så som på iRiver borde finnas med. Det är lite dåligt för de pengarna.

Det är bara trist att andra hann före Apple att introducera dessa funktioner i sina spelare. Apple borde ha varit först!

Fast måste jag tillägga blir man lite sur när man ser dessa siffror:

Speltid:

iPod: 8h
iRiver: 16h
Zen: 14h, utbytbart batteri, så man kan ha ett extra i fickan!

Kom igen Apple!! Hur kan Ni tillåta detta!?!?

  • Oregistrerad
  • 2003-09-17 07:44

Det som alla dessa spelare (verkar) sakna är den underbara integrationen som iPod har med iTunes och Mac:en. De är säkert fina spelare, men inte lika lättanvända och "förfinade". Nu ska jag dessutom bilmontera min iPod...

/Stefan

Klarar de andra spelarna AAC?

  • Oregistrerad
  • 2003-09-17 10:24
Citat:

Skrevs ursprungligen av IPODwish
Så vad tycker ni om att Creative har släppt sin 60GB??

Men titta på iRiver den har Radio och allt....
iRiver

Radio, mer utrymme och bättre priser måste till för att kunna vara med i fajten.......för nu ser det ut som om de ligger efter!!

Hmmm... Det var fan ingen vacker skapelse - tror inte jag sett något fulare i mobil ljudväg nånsin faktiskt...

Tror inte det skulle varit så svårt för apple att integrera en radio egentligen, eller inspelning från denna, men det är säkert något lagligt tjosan hejsan som gör att de undviker det

  • Oregistrerad
  • 2003-09-17 22:27
Citat:

Skrevs ursprungligen av scooterbabe
Hmmm... Det var fan ingen vacker skapelse - tror inte jag sett något fulare i mobil ljudväg nånsin faktiskt...

Ditto.

Alla spelarna är uppgraderbara, så AAC kommer säkert så fort det har blivit mer accepterat att använda det på windows.

Klart de är fula, men har man den i fickan, så är det väl bara finneserna som spelar roll....

  • Oregistrerad
  • 2003-09-18 16:43
Citat:

Skrevs ursprungligen av elektronen
Klart de är fula, men har man den i fickan, så är det väl bara finneserna som spelar roll....

Näppeligen. Estetik & skönhet till folket! Helheten är större än delarna på bra produkter. iPod är i denna mening en _mycket_ bra produkt.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-09-18 17:32
Citat:

Skrevs ursprungligen av elektronen
Klart de är fula, men har man den i fickan, så är det väl bara finneserna som spelar roll....

:eek:

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-18 19:35
Citat:

Skrevs ursprungligen av elektronen
Klart de är fula, men har man den i fickan, så är det väl bara finneserna som spelar roll....

Ser vad du skriver men förstår inte vad jag läser...

Jag kan inte säga att jag sett någon som kommer upp i samma klass som iPoden än.
Men nog verkar det bli mer och hårdare konkurens.
Jag gillar Philips HD-100 (sexigt namn), men inte dess slogan.
A jukebox in your pocket känns ju inte så orginellt.
Philips HD-100.

Citat:

Skrevs ursprungligen av elektronen
Klart de är fula, men har man den i fickan, så är det väl bara finneserna som spelar roll....

Produktplacera (plantera) den du

Efter att ha kollat runt så känns det som om iRiver ligger bra till. Den har, till skillnad från Creative och Philips, officiellt stöd för Mac. Flash-varianten har till och med mjukvara, men hårddiskvarianten ska i alla fall mounta som hårddisk enligt iRivers egen FAQ.

Creative och Philips låtsas inte ens om att Apple finns.

Hade bara iPod inspelning skulle det bli en sån utan tvekan, men nu har den inte det. (Jo, hårdvaran, jag vet, men mjukvaran fattas ju.)

Citat:

Skrevs ursprungligen av IPODwish
Radio, mer utrymme och bättre priser måste till för att kunna vara med i fajten.......för nu ser det ut som om de ligger efter!!

iRiver iHP-100 med 10GB kostar 5000 spänn. Tycker du att det prisvärt?

  • Oregistrerad
  • 2003-09-27 10:46

Jag sätter min familj på att Apple har MYCKET planerat för iPodens framtid, tror inte vi behöver oroa oss. Apple är ju inte blinda, även dom har sätt vilken turn utveckligen av MP3-spelare har tagit de sista åren. Tystlåtna planer är positivt här, hade apple gått ut med "om ett halvår kommer iPoden ha ditten o datten".. då hade ju alla härmat efter. Nu hinner ju iaf Apple vara först med en mängd coola funktioner innan folk börjar göra likadant.

  • Oregistrerad
  • 2003-09-27 11:00

Jag saknar firewireportar på dem. Men iRiverns fjärrkontroll verkar bättre än iPods - jag har saknat en fjärr med display.

FireWire eller USB 2 ==> Det kvittar väl antar jag.
(Men först får Apple fixa så att fanskapet fungerar!).

  • Oregistrerad
  • 2003-09-27 11:25

MP3 låter ju skit. En spelare som inte stödjer AAC är inget att ha enligt min mening.

  • Oregistrerad
  • 2003-10-30 12:36

http://macworld.idg.se/ArticlePages/200310/30/20031030102057_MW885/20031030102057_MW885.dbp.asp

Zen har nu officiellt stöd för iTunes. Har det kommit nån uppgradering så att Zen stöder AAC? Är integreringen lika bra mellan Zen och iTunes som mellan iPod och iTunes?

  • Oregistrerad
  • 2003-11-09 15:35

Varken Philips eller Creative Zen klarar inte wav, något som är ett absolut måste för min del. Mp3 och alla sndra komrimerade förmat låter skit om man har bra lurar.
iRiver är väldigt plastig och allmänt tafflig kvalitet.

Än finns det ingen verklig konkurent till iPod.

Dra helvete

  • Oregistrerad
  • 2003-11-10 19:14
Citat:

Skrevs ursprungligen av Mondo
MP3 låter ju skit. En spelare som inte stödjer AAC är inget att ha enligt min mening.

Tja, då tycker jag att det hade varit bätte om Apple bakade inn stöd för codecar som utvecklas av folk som har lite intresse av välljud. Apple kommer alltid att fintuna AAC där majoriteten av lyssnarna håller hus, dvs. vid 128 kbps AAC (det är ju också detta som de kör i iTMS).
> 192 kbps AAC låter inte spesiellt mycket bättre änn 192 kbps MP3 (kodat med LAME). Andra format som Flac, SHN (shorten) och mokeyaudio ger full 44.1 KHz 16bit's PCM ljud med 1:2 komprimering, ca 720 kbps.
iPoden blir ju rosad av hifi-pressen när man kör AIFF/WAV på den. Skulle ju vara kul att få samma kvalitet men okomprimerat.

  • Oregistrerad
  • 2003-11-10 21:18

iPod har chansen att bli en riktigt stor hit med större distr. nät och lägre pris. De flesta kommer inte behöva 60 GB men många skulle vilja ha en spelare för kanske högst 2000 kr. Snart kommer stora mp3-vågen med spelare och iTMS kopior så hoppas Apple har något i rockärmen.

  • Oregistrerad
  • 2003-11-10 23:14

Om Apple bara håller priset på framtidens iPod på en vettid nivå, så tror jag inte at det skulle bli några problem. Jag håppas at iTMS blir defato standarden. Då finns det ju möjligheter för AAC med lite fler bits också?

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2003-11-16 18:19

lägg av med att snacka om zen å den andra spelaren... ingen av dom har firewire port, snygghet eller känsla å creative spelaren funkar väll int ens med mac... (creative gör väll bara saker för win)

  • Oregistrerad
  • 2003-11-29 18:02

Jag har ofta min iPod som extern hårddisk då jag sitter i skolan och jobbar vid någon av våra många emacar, och hur många hade kommit fram och vridit och vänt på den om det inte var just en iPod?

  • Oregistrerad
  • 2003-11-30 01:29

Tror faktisk at creative gick ut för nogån månad sedan och lovade att börja stödja iTunes igjen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-30 01:48

Ser man nyktert på saken finns det ett par skäl till att man väljer något annat än en iPod (och som håller mig från att köpa en):

- den löjligt låga (strypta) utvolymen, som gör att man i praktiken inte kan driva större hörlurar än de som ingår.
- det går inte att byta ut batteriet på något vettigt sätt (ja, jag vet att det går att byta om man skruvar sönder iPoden och beställer ett fulbatteri från England).
- priset

mp3 låter förresten riktigt bra om man kodar det på rätt sätt (typ LAME --alt-preset extreme). Det kommer att vara standarden ett bra tag till. AAC är fortfarande för obskyrt för att vara användbart (funkar bara i iTunes, som suger, och i winamp med en plugin i alphastadiet).

Bevaka tråden