- Gäst
- Oregistrerad ●
Gjorde en omvänd sökning i detta forum för att läsa vad folk hade att säga runt årsskiftet 2002/2003. Det var tydligen många som handlade sin iPod då.
Så här 6-9 månader senare - hur går det? Hur är batteriet? Lika roligt nu som då?
Är extremt nära att köpa en 40G, men jag är lite orolig för batteriet.
Har en 10 GB av andra generationen, haft den sen januari. Grymt nöjd med prestandan på batteriet och apparaten i övrigt. Att den använts flitigt sysns tyvärr ganska väl, men det är inget som lite polermedel och ta-bort-repor-från-mobil-displayen-klet fixar.
Efter 11 månader var min 20 gb riktigt trött. Fick ungefär 1 1/2 timmes speltid. Inget vidare. Men garantin var det inget fel på. Jag kontaktade Apple, DHL hämtade och några dagar senare fick jag en ny.
Men jag vill ju inte att det ska bli likadant igen. Några tips från er som har bra livslängd på batterierna?
Har haft min 20Gb i snart ett år nu och den funkar lika bra som alltid.
Melker, jag har för mig att det var ett gäng ipoddar som hade dåliga batterier eller nåt sånt, men precis som du säger så blev de utbytta och bör funka lika bra som alla andras.
J.
Min 20GB funkar finfint efter ett drygt år. Lite repig, men inga problem med batteritiden som jag var orolig för i början. För att få ut max batteritid brukar jag tillgripa följande häxkonster:
1. Ladda enbart från nätadaptern, inte från datorns firewire-uttag, och stäng av iPoden (släckt display) under laddningen,
2. Ladda ur batteriet helt mellan varje laddning och se till att den laddas fullt varje gång,
3. Koppla loss iPoden från datorn så fort låtlistorna är uppdaterade (för att undvika kontinuerlig laddning), och
4. Låt listorna spelas "orörda", dvs utan en massa manuella låtbyten under lyssning, så minimeras tiden då hårddisken går. (Detta påverkar batteritiden dramatiskt och är den enda punkt jag har några vetenskapliga belägg för...)
1:a generation 5 gigs iPod. Fortfarande bra krut i batteriet, men har börjat få låsningar när jag för över låtar från iTunes. Det verkar hänga ihop med om den är laddad eller inte.
<spekulation>Antagligen blir det skrivfel för att den är varm.</spekulation>
Skrevs ursprungligen av Nils
...
4. Låt listorna spelas "orörda", dvs utan en massa manuella låtbyten under lyssning, så minimeras tiden då hårddisken går. (Detta påverkar batteritiden dramatiskt och är den enda punkt jag har några vetenskapliga belägg för...)
Jo det där stämmer ju av naturliga skäl. iPoden har väl en 20 minuter skakminne och för varje gång man byter låt "för hand" tvingar man den att läsa in 20 nya minuter. Det lär slita rätt mycket på batteritiden.
Skrevs ursprungligen av HankPank
Jo det där stämmer ju av naturliga skäl. iPoden har väl en 20 minuter skakminne och för varje gång man byter låt "för hand" tvingar man den att läsa in 20 nya minuter. Det lär slita rätt mycket på batteritiden.
Exakt. Om jag skulle nämna någon svaghet med iPoden så är det nog detta; att man inte kan flippa runt lite spontant bland låtarna utan att tömma batteriet på nolltid. Det förtar lite av glädjen med att bära runt på 4000 låtar. Tillgängliga men ändå inte, liksom...
En polare hittade en sida som sa motsatsen, låt definitivt inte ditt iPod batteri "runs dry" utan ladda upp den innan den stannar. Tyvärr har jag inte url:en kvar och nu blev jag osäker på vad som är rätt. Att det var som du säger med tidigare laddningsbara batterier vet jag. Men jag trodde den s k minneseffekten inte existerade på dagens uppladdningsbara batterier.
Jag köpte f ö en beg iPod 20 Gb generation 2 (tror jag det var) begagnad, som var köpt september 2002. Det batteriet blev kasst fort efter jag hade köpt den i Februari i år. Jag fick en helt ny mars-april och den har fungerat perfekt trots att jag har laddat upp den, utan att ladda ur den 5 dagar i veckan i ca 6 mån.
[QUOTE]Skrevs ursprungligen av Nils
[B]
2. Ladda ur batteriet helt mellan varje laddning och se till att den laddas fullt varje gång,
Skrevs ursprungligen av iggy
En polare hittade en sida som sa motsatsen, låt definitivt inte ditt iPod batteri "runs dry" utan ladda upp den innan den stannar. Tyvärr har jag inte url:en kvar och nu blev jag osäker på vad som är rätt. Att det var som du säger med tidigare laddningsbara batterier vet jag. Men jag trodde den s k minneseffekten inte existerade på dagens uppladdningsbara batterier.
Intressant - leta gärna fram sidan! Jag tycker mig ha läst nånstans att minneseffekten fortfarande existerar, men inte är lika påtaglig på nyare batterier. Så för att vara på säkra sidan laddar jag alltid ur helt innan laddning...
1,5 år med min 10GB iPod. Fungera fint som tusan, har inte märkt att batteriet skulle ha fått försämrad kapacitet. Dock har jag rejäla problem att jogga/springa med min iPod, den låser sig ofelbart efter 20 minuter hur jag än placerar iPoden. Jag har provat att hålla den i handen, ha den i fickan, klistra den på bröstet - inget funkar.
Lite kuriosa:
Jag springer ibland på löpbandet på gymet och jag har vid två tillfällen lyckats tappa min iPod ner på löpbandet med resultatet att den skjutits iväg som en projektil längs golvet och stannat med en smäll i en cable-cross-maskin. Lite repig men ingenting har hänt med den i övrigt, den verkat tåla hur mycket stryk som helst!
Min är nu 1 år ganska precis (20Gb) och när den fick sista uppdateringen 1.3 blev den riktigt super! Kan ligga overksam i över en vecka för att sen spela konstant i 5-6 timmar.
Har bara gjort en "omstart" på den och det berodde på att den skakats kraftigt i en halvtimme. Supernöjd!!
Det låter mäkta imponerande.
Min egen iPod, som borde vara exakt den samma som din, laddar ur ca 30-50% per overksamt dygn.
Jag ska visserligen erkänna att jag inte har den sista uppdateringen av programvaran. (Vilket f ö gäller det mesta av programvara på min iMac eftersom jag väntar på mitt bredband och inte vill ladda ner så mycket på uppringt modem...) Så jag hoppas att jag får samma fina prestanda som du får med den uppdateringen. Hur fungerade din innan 1.3 uppdateringen?
(F ö var jag och kikade på din hemsida. Tyvärr fick jag aldrig gästboken att fungera så jag får säga det här: det är som vanligt i kattfamiljer: katten är både snyggast och roligast på hemsidan ;o) Därmed inte sagt att det var något fel på något annat)
Skrevs ursprungligen av Tesa
Min är nu 1 år ganska precis (20Gb) och när den fick sista uppdateringen 1.3 blev den riktigt super! Kan ligga overksam i över en vecka för att sen spela konstant i 5-6 timmar.
Har bara gjort en "omstart" på den och det berodde på att den skakats kraftigt i en halvtimme. Supernöjd!!
Skrevs ursprungligen av iggy
Det låter mäkta imponerande.
Min egen iPod, som borde vara exakt den samma som din, laddar ur ca 30-50% per overksamt dygn.
Jag ska visserligen erkänna att jag inte har den sista uppdateringen av programvaran. (Vilket f ö gäller det mesta av programvara på min iMac eftersom jag väntar på mitt bredband och inte vill ladda ner så mycket på uppringt modem...) Så jag hoppas att jag får samma fina prestanda som du får med den uppdateringen. Hur fungerade din innan 1.3 uppdateringen?
(F ö var jag och kikade på din hemsida. Tyvärr fick jag aldrig gästboken att fungera så jag får säga det här: det är som vanligt i kattfamiljer: katten är både snyggast och roligast på hemsidan ;o) Därmed inte sagt att det var något fel på något annat)
Ipoden var inte alls bra innan...ungefär som du beskriver din.
Precis som Nils säger så gjorde det stor skillnad!
Uppdatera!...det är min rekommendation.
Ang hemsidan: Tackar...Ja, skapad på en mac men inte fanken funkar gästboken i explorer på mac tyvärr (för jag antar att det är vad du har!)...
Fler kissebilder kommer så fort jag får scannat.
Ska göra det så fort Spray får hit sitt modem ) (fast just iPod programvaran var inte så stor väl?)
Jo det stämmer jag kör Explorer. Schabblade till något med Safari så den fungerar absolut inte. Får se om jag kan få en nyare version av Safari att fungera. Även det att tanka ner när ADSL-modemet kommer... och senaste Safari såg ut att vara STOR...
Jag har just suttit i Photoshop med ett gäng kattbilder så det kommer ännu mer strax även på min hemsida )
Skrevs ursprungligen av Tesa
Ipoden var inte alls bra innan...ungefär som du beskriver din.
Precis som Nils säger så gjorde det stor skillnad!
Uppdatera!...det är min rekommendation.
Ang hemsidan: Tackar...Ja, skapad på en mac men inte fanken funkar gästboken i explorer på mac tyvärr (för jag antar att det är vad du har!)...
Fler kissebilder kommer så fort jag får scannat.
Intressant - leta gärna fram sidan! Jag tycker mig ha läst nånstans att minneseffekten fortfarande existerar, men inte är lika påtaglig på nyare batterier. Så för att vara på säkra sidan laddar jag alltid ur helt innan laddning...
Det är bara nickelhaltiga batterier som drabbas av minneseffekt. Det som händer är tydligen att kristallstrukturer klumpas ihop inne i batteriet, med resultatet att kontaktytan (och därmed batteriets kapacitet) minskar. Det gäller _inte_ för litiumbatterier, som tvärtemot far illa av att laddas ur fullständigt. När batteriet går under en viss spänning övergår litiumjonerna till solid form. Batteriet blir då explosivt, och för att slippa det ska batteriet se till att "dö" (inaktivera sig) innan det riskerar att hända. Om batteriet är ett måndagsexemplar som inte inaktiverar sig i tid kan det bli rätt otäcka följder.
Däremot kan man då och då behöva kalibrera batteriets nivåindikator. Det är inte nödvändigt för batteriets del, men gör att iPodens batteriindikator visar rätt. Kalibrerar gör man genom att ladda batteriet fullt, och sedan använda iPoden tills den stänger av sig själv. Det behöver man iofs bara göra väldigt sällan - kanske en gång per år, om ens det.
Spännande iPod-anekdoter var det här! Min ursprungs-iPod (5 GB) köptes i februari 2002 och blev ett garantiärende kanske 9 månader senare. Den ersättningsenhet jag fick har fungerat lysande sedan dess. Mäter inte batteritiden då jag laddar regelbundet och inte tänker så mycket på hur länge de räcker.
Egentligen är jag rätt sugen på en ny 30 GB med dockningsstation till stereon, men jag kan inte riktit motivera det köpet så länge min vita skönhet fortfarande fungerar så bra. Märkligt dock hur snabbt 5 GB går åt.
Frågan är ju vad som är irrläror...
Jag vet inte exakt vad för typ av batterier som sitter i iPoden. Jag kan dock konstatera att min nyinköpta pannlampa har samma batteri som min Nokia 5100 dvs Nickel Metall hybrid (har fullständigt tappat bort förkortningen just nu bara för det...)
Till mobilen står det att man ska ladda upp OCH ladda ur fullständigt de första fem uppladdningarna. Och gärna någon enstaka gång därefter.
Vad det gäller pannlampsbatteriet så står där att man absolut aldrig någonsin ska ladda ur det fullständigt för man kan försämra batteriet rejält och inte överladda det. (Inte så jäkla lätt att veta när det riskerar att ta slut eller är fulladdat eftersom det inte finns någon form av indikator och laddar bryter inte när den är fulladdad).
Tack för info! Då ska jag behandla min iPod lite annorlunda framöver...och sluta sprida irrläror.