- Gäst
- Oregistrerad ●
Jo för då kan man ju beställa allt från utlandet men inom EU så slipper man moms/tull/skatt osv.. o samtidigt dör försäljningen i Sverige.
Läser man texten så ser man dock att dom först skriver att det innefattar hårddiskar o några rader längre ned att "det står inget om hårddiskar.." hehe
OMG !
Vad är det frågan om egentligen. Är cd-r främst till för privat kopiering av musik? Jag har det för att lagra data. Dokument, bilder, program osv.
Och det här då:
Även konsumentprodukter med inbyggd hårddisk som nyare satellitmottagare kommer beläggas med avgifter. I dag räknar man med ungefär 10 kronor per gigabyte inklusive moms, vilket kan betyda flera hundra kronor i avgifter. Dock nämns såvitt Studio känner till inget om hårddiskar till datorer
Vem avgör vad som är en dator? En maskin till TVn som har processor, minne, disk, nätverk men som inte kallas dator är är alltså inte en dator ?? X-box ? Är det en dator?
Fy fanken va de tänker illa...
ja - ett bevis på inkompetens hos de som stiftar lagar!
det stod även något om att det skall beskattas per minut...hur gör man det? 1 GB utrymme kan rymma olika minuter musik - film beroende på komprimering...:rolleyes:
det finns bara ett ord för det - BEFÄNGT!
Fullständigt sanslöst - kör genast till NetOnNet, där kostar DVD-R 19 kronor och DVD-RW 29 kronor, båda varianterna inklusive fodral - här ska baske mig lagras it tid, aldrig i livet att jag acepterar 800% höjning! Jag har iof en viss förståelse för att upphovsrätten är mer eller mindre helig att skydda, men detta är långt över gränsen.
Olle
Hur mycket lagringsmedia får man ha med sej hem från Finlandsfärjan utan att bli skattepliktig? I framtiden kanske Finlandsfärjan går runt på att sälja CD-R och iPod i stället för sprit.
Skrevs ursprungligen av Ingemar Ragnemalm
Hur mycket lagringsmedia får man ha med sej hem från Finlandsfärjan utan att bli skattepliktig? I framtiden kanske Finlandsfärjan går runt på att sälja CD-R och iPod i stället för sprit.
Hehe - jag kan tänka mig Bosse Ringholm förtvivlat försvara införselregler på 50GB per person och resa eller nåt sånt.
Vidare ser jag framför mig hur affärer startas på den danska sidan som enbart säljer till de stackars svenskarna pss som man säljer sprit till oss. Och myndigheternas svar blir naturligtvis att hårdsatsa på speciellt utbildade media-tullare ("Hallå där, är det en DVD-R som sticker ut under jackan?").
Och frågan tas snart upp på EU nivå, där Sverige vill ha ett speciellt undantag för lagringsmedia med hänvisning till folkhälsan.
Hå hå ja ja - man får hoppas att detta inte blir verklighet! Eller så hoppas jag på det, så man beundra spektaklet och förundras...
/Charles
Skrevs ursprungligen av David Molarin
Som att höja skatten på prostitusion.
Egentligen är väl detta ett feltänk som IDG i så fall till stor del är ansvariga för. Någon egentlig skatt handlar det ju nämligen inte om, snarare en procentuell avgift som avses tillfalla diverse upphovsmän (vilket IDG mycket riktigt skriver i texten men inte i rubriken).
Hela resonemanget är ändå intressant, dels eftersom att det handlar om kompensation för utebliven intäkt, liksom kompensation för illegal verksamhet som ju inte ska existera egentligen. Enligt lagar och regler alltså.
Dessutom är det intressant att det blir en sorts kollektiv bestraffning vilket såvitt jag känner till strider mot svensk lag.
intressant poäng! till och med i lumpen! är kollektiv bestraffning förbjudet...även om det regelbundet förekommer gissa då om det är det enligt Svensk lag!
har inte tänkt på det ur det perspektivet...frågan är dock om man kan klassificera det som "bestraffning" eftersom det är frivilligt att köpa CD-r etc...
Skrevs ursprungligen av Johan Andersson
Dessutom är det intressant att det blir en sorts kollektiv bestraffning vilket såvitt jag känner till strider mot svensk lag.
Skrevs ursprungligen av el gringo
intressant poäng! till och med i lumpen! är kollektiv bestraffning förbjudet.
frågan är dock om man kan klassificera det som "bestraffning" eftersom det är frivilligt att köpa CD-r
Visst. Då föreslår jag att vi även inför en särskild (hög) avgift på all nybilsfösäljning för att kompensera uteblivna parkerings- och fortkörningsböter etc. Det är ju frivilligt att köpa bil.
Eller skatt på A4-ark, som kan användas till att kopiera upphovsrättsskyddat material.
Har läst delar av förslaget och motiveringen till skatten är inte uteblivna inkomster för piratad musik utan att kompensera för de lagliga kopior man gör av sin inköpta musik. Det tycker jag gör det ännu konstigare.
Förslaget är dessutom inte per minut, de tar nämligen upp det problemet, utan per MB för digitala media. För CD-R föreslås 0,25 öre per MB och 0,7 öre för CD-RW. Skillnaden är alltså att man kan kopiera flera gånger på en CD-RW, men gör man det så har man ju raderat den tidigare gjorda kopian som man också har betalat skatt för?
Det är också lustigt att dom tar upp hårddiskar men avfärdar dom som inte "särskilt ägnade" åt att kopiera musik mm, men det är alltså blanka CD- och DVD-skivor.
Dessutom fanns det förrut ett maxbelopp på sex kronor men det vill dom ta bort.
jag instämmer till 110%
och den enda slutsats man kan dra av förslagen är att dom som vill instifta dessa lagförslag inte vet vad dom pratar om! dom måste helt enkelt vara ihjällobbade i de politiska korridorerna och intutade massa strunt.
är det någonstans jag har mina mp3or så är det ju på hårddisken/arna!
Skrevs ursprungligen av jb
Eller skatt på A4-ark, som kan användas till att kopiera upphovsrättsskyddat material.
Har läst delar av förslaget och motiveringen till skatten är inte uteblivna inkomster för piratad musik utan att kompensera för de lagliga kopior man gör av sin inköpta musik. Det tycker jag gör det ännu konstigare.
Förslaget är dessutom inte per minut, de tar nämligen upp det problemet, utan per MB för digitala media. För CD-R föreslås 0,25 öre per MB och 0,7 öre för CD-RW. Skillnaden är alltså att man kan kopiera flera gånger på en CD-RW, men gör man det så har man ju raderat den tidigare gjorda kopian som man också har betalat skatt för?
Det är också lustigt att dom tar upp hårddiskar men avfärdar dom som inte "särskilt ägnade" åt att kopiera musik mm, men det är alltså blanka CD- och DVD-skivor.
Dessutom fanns det förrut ett maxbelopp på sex kronor men det vill dom ta bort.
Jämför med effekten av höjningen av tobaksskatten.
I samband med det genererades gigantiska summor på andra sidan östersjön, och kanske också i någon svensk ficka med?
Att sedan gå tillbaka och sänka skatten har inte lett till att smugglingen har upphört. Det har blivit ett invant beteende med upparbetade kanaler.
Är det helt förment att tro på ett liknande scenario med inspelningsbara medier, om än i något mindre skala?
Ny karriärväg!