Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Koppla iPod till två datorer samtidigt?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Torsby
  • 2003-10-07 12:08

Jag sitter med en ny iPod, med en Dock Connector kabel. På den finns ju två kablar, en USB och en Firewire, och nu funderar jag på vad som händer om man sätter in kablarna i varsin dator samtidigt? Blir iPod:en helknäpp och vägrar fungera? Skulle vara kul att höra om nån testat eller vet hur det funkar...

Kortslutning? Jag skulle inte ens våga testa.

• Oregistrerad
  • 2003-10-07 13:41
Citat:

Skrevs ursprungligen av Spyder
Jag sitter med en ny iPod, med en Dock Connector kabel. På den finns ju två kablar, en USB och en Firewire, och nu funderar jag på vad som händer om man sätter in kablarna i varsin dator samtidigt? Blir iPod:en helknäpp och vägrar fungera? Skulle vara kul att höra om nån testat eller vet hur det funkar...

Testa du, så kan du berätta sen!

• Medlem
  • Torsby
  • 2003-10-07 14:02
Citat:

Skrevs ursprungligen av Ola Hansen
Testa du, så kan du berätta sen!

You wish!

Tror kanske inte direkt på kortslutning... men skulle jag gissa så tror jag att två saker kan hända:
1) Datorerna får spel och kraschar = inte så farligt
2) iPod:en får spel och kraschar = mindre bra...

Jag var bara lite nyfiken, eftersom jag har två datorer på jobbet hade det varit smidigt att slippa rycka kablar hit och dit.

Ring till supporten och fråga, vetja!

Vad hände?

T-son

• Oregistrerad
  • 2003-10-13 12:30

Det händer antagligen sama sak som med vanliga firewire utrustning. Den första som startas/ansluts till får kontrollen av enheten varvid den andra datorn inte kan ansluta till enheten.

• Medlem
  • Torsby
  • 2003-10-29 08:24

Ok, jag kunde inte hålla mig, så nu har jag testat lite.

Om jag kopplar iPoden till en dator med en av kablarna (oavsett vilken) så är det den datorn som tar kontroll över iPoden. Sätter jag i nästa kabel i en annan dator så händer ingenting, bortsett från att datorn registrerar att det sitter en ny enhet i datorn. Alltså precis som Shaper skrev (fast det gällde även USB).

Jag testade även att först ansluta kablarna till datorerna utan att ha iPoden inkopplad, för att sen ansluta iPoden. Om det var en tillfällighet vet jag inte, men den gången var det datorn med FireWire-port som tog kontrollen.

Och som avslutning kan sägas att min iPod verkar fungera fortfarande! Varken datorer eller iPod fick spel eller kraschade!

Noteras bör kanske att jag enbart testat detta på PC-burkar med XP på... nån frivillig som vill testa på Mac?

Inte för att vara otrevlig och sådär : Men varför???

• Medlem
  • Torsby
  • 2003-10-30 09:24
Citat:

Skrevs ursprungligen av Pär

Äsch, jag var mest nyfiken. Inte för att jag trodde det skulle fungera, men det skulle ha varit kul att ha tillgång till iPoden från båda datorerna samtidigt. Lite nördigt, jag vet...

Lägg en "iLinkPod" mapp i dina delade dokument

• Medlem
  • Uddevalla
  • 2003-11-24 18:38
Citat:

He he...jodu, den frågan har jag ställt fler gånger än du kan aaaana! Fast han gör väl vad han vill...det är ju iallafall inte min mac han leker med!
/kaxig flickvän med en tuffare dator!

1
Bevaka tråden