Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kopieringsskydd inte med iTunes?

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Köpte i veckan ett gäng skivor när jag var i Italien. Redan i butiken märkte jag att två av dem hade kopieringsskydd.

Båda två ges ut av Bertelsmann (BMG) och har Copy control

Den ena, Dido - life for rent, har två partitioner. En audio och en data. På datadelen finns en speciell player som ska göra att den kan spelas på en PC trots kopieringsskyddet. Jag har detta på en annan skiva, Massive Attack - Mezzanine (verkar vara samma mekanism, dock inte samma bolag. Player-lösningen verkar identisk), och har gått på den niten några gånger när jag spelat den i PC:n på jobbet och försökt spela den med vanliga CD Player vilket resulterat i att datorn mer eller mindre fått hicka. (Låter man den vara och auto-starta den speciella playern fungerar det dock bra.)
På Dido-skivan finns även en speciell Mac-player.
(Trots att det på backsidan står:
Playability on:
CD Audio Home player: OK
Ohters: <100% (en favorit!)
PC, min Win95/64MB, PII 233: OK
Mac: -
Others: -)

På den andra nya skivan, Dave Matthews - Some Devil, som har samma markering, följer ingen Mac-player med, bara för PC.

Nu till det lustiga:
Båda skivorna går att spela och rippa direkt i iTunes utan problem. (Har testat en låt på varje hittills)
Har Apple nåt avtal med BMG och fått tillgång till nåt hemligt, eller har de "knäckt" skyddet?
Eller vad?

Verkar ju helskumt måste jag säga.
Summa summarum är jag naturligtvis jätteglad att jag slipper kopiera analogt och joxa bara för att få in låtarna i min PowerBook. Köper typ all min musik, men vill kunna ha den i datorn och MP3-spelaren också ibland.

Tillägg: Har nu testat med Massive Attack-skivan. Även den fungerar som de andra. Lustigt nog visas inte någon datapartition i Macen för denna skiva.....

Grejen är ju att de (=skivbolagen) är dumma nog att bara ha ett skyddsprogram för windows som startar automatiskt (hindras enklast på windows med att hålla inne shift när man sätter i den... totalrubbat)
lite kul med ett kopieringsskydd som faktiskt inte hindrar någonting alls

Men jag är inte ledsen då kopieringsskydd är generellt puckat... detta är det bästa jag hört talas om...

Alla skivor jag hittills provat har gått utmärkt att rippa med iTunes, skyddade eller inte.
Jag har bara råkat ut för en skiva som inte alls funkade i mp3-format, och den var säkert inte ens rippad i iTunes. De mp3:orna gav min iPod systemkrasch.

Men var det inte vissa skivbolag som hade ett kopieringsskydd som gick ut på att de hade medvetna bitfel på spåren vilket fick datorer att balla ur medans vanliga audio-spelare lungt försökte reparera skadan i bästa möjliga mån och spela vidare?
Vilket bolag var detta? Har BMG alltså en någon annan mer primitiv (hur man nu ser på det) lösning på deras problem?
Trodde att det var detta som BMG körde med, men det verkar det alltså inte vara.

Sen går det alltid (alltid) att hitta kopieringsskyddade skivor på internet att ladda ner. Sen är det ju upp till var och en att köpa skivan bafatt, S.A.S

Jag har också Mezzanine och den har inget skydd vad jag kan se… Köpte den för inte så längesen… jag har iofs bara testat med Mac, men jag hittar ingen text om det på skivan…

  • Oregistrerad
  • 2003-10-24 03:16

två skivor jag äger med kopieringskydd har inte gått att rippa i sin helhet i itunes. den ena var Håkan Hellström och den andra The Thrills. Vid båda tillfällerna kunde jag rippa alla låtar utom den första. någon som känner igen det? är det så det är tänkt? åtminstone Thrills skivan kom med en "macplayer" som gjorde att jag kunde spela låt nr. 1 också. låter lite konstigt med ett kopieringsskydd som gör att man kan rippa alla låtar utom den första??

  • Oregistrerad
  • 2003-10-24 08:40

Jag har också Didos skiva. Har bara klarat att spela/rippa de 8 första låtarna.

  • Medlem
  • 2003-10-24 08:56

Skivor som är kopieringsskyddade med bitfel skall man inte köpa. Bitfelen medför sämre ljudkvalitet. Det skivbolagen har gjort är att förstöra själva skivan .

Dessutom så borde kopieringsskyddade skivor inte få kallas CD eftersom de inte följer CD-standarden.

  • Oregistrerad
  • 2003-10-24 09:19

Nya Broder Daniel (Dolores/Virgin) gick också utmärkt att rippa i itunes. Trots att den ska vara kopieringsskyddad. Även här medföljer det någon slags mac-player.

Citat:

Skrevs ursprungligen av MP
Skivor som är kopieringsskyddade med bitfel skall man inte köpa. Bitfelen medför sämre ljudkvalitet. Det skivbolagen har gjort är att förstöra själva skivan .

Dessutom så borde kopieringsskyddade skivor inte få kallas CD eftersom de inte följer CD-standarden.

Kolla en extra gång; du kommer inte att att hitta någon "Compact Disc"-logo på den skivan.
CD-skiva är ju annars accepterat som utryck i folkmun. Oavsett dataformat. En silvrig, rund plastskiva med hål i mitten kallas alltid "CD". Det blir svårt att påtvinga "CopyControl-skiva" hos folk :p.

För övrigt har jag lyckats rippa alla kopieringsskyddade skivor utan problem i den gamla PMG4/500:n. Dido, Per Gessle och andra. Och, ja! jag har köpt skivorna

  • Oregistrerad
  • 2003-10-24 09:58

Jonas,

Det går utmärkt att rippa kopieringsskyddade CD till en viss gräns.
Oftast så är det EN låt som stoppar det hela. Resten går att konvertera till mp3 (eller vad du vill) i iTunes, men just den skyddade låten går ej.

Jag lånade Mazarin och testade på den och där har jag för mig att det var låt 2 som var skyddad.

Även om det går att komma förbi CD-skyddet (i dom allra flesta fallen, om man trixar lite ; ) (se även Schuckerts inlägg) så tycker jag att dessa skivor ska bojkottas till 100 %

Det ska f*n inte vara så att man inte kan spela sin CD man köpt för nästan 200:- var man vill på vilken CD-spelare man vill.

Upp till kamp mot idiotin !

- Slice -

Citat:

Skrevs ursprungligen av Jonas Mellander
(Trots att det på backsidan står:
Playability on:
CD Audio Home player: OK
Ohters: <100% (en favorit!)
PC, min Win95/64MB, PII 233: OK
Mac: -
Others: -)

Nu till det lustiga:
Båda skivorna går att spela och rippa direkt i iTunes utan problem. (Har testat en låt på varje hittills)
Har Apple nåt avtal med BMG och fått tillgång till nåt hemligt, eller har de "knäckt" skyddet?
Eller vad?

Precis samma som på nya Outkast-skivan som jag fick hem för ett par dagar sedan. Hela skivan gick rakt in i itunes utan problem.

  • Oregistrerad
  • 2003-10-24 13:09
Citat:

Skrevs ursprungligen av - Slice -
Jonas,

Det går utmärkt att rippa kopieringsskyddade CD till en viss gräns.
Oftast så är det EN låt som stoppar det hela. Resten går att konvertera till mp3 (eller vad du vill) i iTunes, men just den skyddade låten går ej.

Jag lånade Mazarin och testade på den och där har jag för mig att det var låt 2 som var skyddad.

- Slice -

Har ni provat att ta AIFF-filen (för den låsta låten) från CD:n, lägg till denna i iTunes bibliotek som AIFF och därefter konvertera den.....

  • Oregistrerad
  • 2003-10-24 13:14

Jag tror inte att vi ska gå in på exakt hur man gör för att rippa kopieringsskyddade musikskivor (CD eller vad dom nu ska heta). Men att kopiera aiff'en går inte heller rakt av. Annat krävs.

- Slice -

  • Oregistrerad
  • 2003-10-24 13:49
Citat:

Även om det går att komma förbi CD-skyddet (i dom allra flesta fallen, om man trixar lite ; ) (se även Schuckerts inlägg) så tycker jag att dessa skivor ska bojkottas till 100 %

Det ska f*n inte vara så att man inte kan spela sin CD man köpt för nästan 200:- var man vill på vilken CD-spelare man vill.


Upp till kamp mot idiotin !

- Slice -

Word!!!!!

Teeway

är det olagligt att rippa CC-skivor? Kan det väl inte vara?

Hur som helst så bryukar inte jag piratkopiera musik, men när det gäller CC-skivor känner jag att jag inte har nåt val. Jag måste visa musikpamparna att det inte lönar sig att behandla sina kunder som skit.
I det här fallet har skivbolagen inget att komma med, eftersom det är lika lätt för mig att få tag på en skiva på internet som det är att gå ut och köpa en.
Jag har en del CD-skivor, men hittills inte en enda CC-skiva

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2003-10-24 14:48

Den enda skiva som jag inte lyckats rippa är Caecars Palace senaste. Alla andra som ska vara "copy protected" har funkat att rippa på macarna. När det väl har trilskats på iBooken (brukar vara spår 1) så har det gått på cuben utan problem. Återigen betalar sig macköpet.

Har inget emot att betala för musík som jag laddar ner i AAC-format och jag tycker också att det är värt att köpa skivorna i stället för att kopiera dem. MEN det är ju jäkligt surt att jag inte kan ta kopior på mina helt lagligt köpta skivor, vilka jag lenligt lag faktiskt har rätt att också ge bort (2 ex om jag inte minns fel). Rätta mig om jag har fel.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-10-24 15:03

Kan vi inte göra en sticky nånstans?

Snälla ni som köper CP-skyddade skivor, det finns baras en sak att göra:
Lämna tillbaka dem (till butiken el. skivbolaget)! Omedelbums! Ni blir ju grundlurade! De flesta skydd som finns därute FÖRSTÖR ju "ljudet"/audiospåret på CDn. Ni betalar nästan 200 spänn för SÄMRE (dålig) kvalité!

Det spelar ju ingen roll hur mycket ni trixar & fixar med CP-skyddet. Skivan är ju redan såld! Bolagen är ju så dumma så de tror att de funkar i.o.m. att ni köper skivorna...(suck).

Som musiker vill jag betona att jag inte på nåt sätt stöder piratkopiering el. sånt. Jag menar helt enkelt att skita i att köpa CP-skivor för att det är skräp. (Själv importerar jag faktiskt de skivor jag VERKLIGEN vill ha från USA som oftast inte har nåt CP-skydd. Jo, det blir dyrt...)

Man kanske kan göra en undergroundkampanj… En hemsida med syftet att få folk att inte köpa CC-skivor utan pirata dem istället eller avstå helt… Där kan man sälja knappar och klistermärken till självkostnadspris… det vore grymt! ^_^

  • Oregistrerad
  • 2003-10-26 18:23

Min erfarenhet hittills (+20.000 rippade låtar men tyvärr långt från klar) är att de flesta går att rippa utmärkt i iTunes. Dock så är vissa CopyControl skyddade skivor bara möjliga att rippa på PowerBooken och inte på den hederliga Quicksilvermaskinen. Den enda jag inte lyckats med är Destiny Childs remixplatta (då fick ni reda på att det finns lite mainstream i samlingen också) men det känns lite som det kvittar.

Dee.

1
Bevaka tråden