Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny iPod med mindre minne än utlovat

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-10-28 18:52

Köpte en iPod ganska nyligen och är mycket nöjd med den utom en sak som jag undrar lite över: lagringskapaciteten.

Jag har en 20 Gb version men när man kollar på lagringskapaciteten dels i iPoden och dels i Utforskaren så är den bara 18,5 Gb. Det är ganska stor skillnad från de utlovade 20, nästan 10%.

Ska man klaga eller är det så här på alla iPodar?

• Medlem
  • 2003-10-28 18:55
Citat:

Skrevs ursprungligen av di98saar
Köpte en iPod ganska nyligen och är mycket nöjd med den utom en sak som jag undrar lite över: lagringskapaciteten.

Jag har en 20 Gb version men när man kollar på lagringskapaciteten dels i iPoden och dels i Utforskaren så är den bara 18,5 Gb. Det är ganska stor skillnad från de utlovade 20, nästan 10%.

Så är det på alla kolla apples knowledgebase artikel 60955
www.apple.com/support

• Medlem
  • Älmhult
  • 2003-10-28 18:57

Lite utrymme antar jag att man måste räkna med att programmet för att spela musiken och resten av sakerna som finns på iPoden (kalender eller vad det nu var?) tar lite plats.

Jag har som du 18.5 Gb att röra mig med. Jag vet inte vilken generation du har på din iPod, men jag har den andra generationens, dvs då när 20 Gb var den med mest lagringsutrymme.

Vad jag undrar (tror t o m att jag frågat här tidigare utan att få svar) om det finns några filer man kan lyfta ut från iPoden och slänga för att göra plats för mer musik. Jag har ingen användning för annat än exakt det som behövs för att kunna spela, men jag vågar inte slänga något eftersom jag inte kan tillräckligt om vad som är nödvändigt.

Citat:

En formatterad disk "tappar" alltid lite utrymme... min externa 80 GB är t.ex. 74,4 GB i Finder... min 10 GB iPod är 9,nånting osv.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Andersson
En formatterad disk "tappar" alltid lite utrymme... min externa 80 GB är t.ex. 74,4 GB i Finder... min 10 GB iPod är 9,nånting osv.

Vad används för filformat?

• Oregistrerad
  • 2003-10-28 19:17

Detta beror väl snarast på att man räknar med att en kilobyte är 1000 bytes, istället för 1240, när man säger dess kapacitet.

Jag trodde faktiskt detta var en grej alla kände till nuförtiden, alltså att tillverkare av hårddiskar räknar på ett annat sätt än det som används av mjukvaran, preci som Samul skriver.

Jag läste nyligen att några skulle försöka stämma hårddisktillverkare för detta, men det känns som att det är så vedertaget numera att det nästan blir löjligt. De skulle ha stämt dom för tio-tjugo år sedan i så fall...

• Oregistrerad
  • 2003-10-28 19:30
Citat:

Skrevs ursprungligen av samul
Detta beror väl snarast på att man räknar med att en kilobyte är 1000 bytes, istället för 1240, när man säger dess kapacitet.

Tror att du har något här fast man räknar med 1024 (2 upphöjt i 10) inte 1240. Detta förklarar dock inte hela "tappet".

Jag tror inte riktigt på att iPodens OS skulle ta så mycket plats heller. En snabb titt på min dator säger att W2K tar under en gig och där har dom klämt in lite mer funktionalitet (samt en och annan bugg).

Men om det är lika för alla så kan man väl inte säga så mycket mer än att iPoden är en riktigt sweet liten leksak.

• Oregistrerad
  • 2003-10-28 19:31
Citat:

Skrevs ursprungligen av Andersson
En formatterad disk "tappar" alltid lite utrymme... min externa 80 GB är t.ex. 74,4 GB i Finder...

Beror ju på att storleken på disken som anges när du ska köpa den är i GB och inte i GiB.

1 Gigabyte (G / GB) = 10^9 bytes = 1,000,000,000 bytes

Men i själva verket är det:
1 gibibyte (GiB) = 2^30 bytes = 1,073,741,824 bytes

Alltså din disk kan lagra 80 000 000 000 bytes. Alltså ca 74.5 gigabyte:

80 000 000 000 / 1073741824 = 74.5058 gigabyte

Enklare är kanske att titta på denna sida.

• Medlem
  • Älmhult
  • 2003-10-28 19:35

Nix jag hade inte en aning om det. Hade jag varit bättre på datorer och matte borde jag dock räknat ut det ;o)

Citat:

Skrevs ursprungligen av Adrian B
Jag trodde faktiskt detta var en grej alla kände till nuförtiden, alltså att tillverkare av hårddiskar räknar på ett annat sätt än det som används av mjukvaran, preci som Samul skriver.

Jag läste nyligen att några skulle försöka stämma hårddisktillverkare för detta, men det känns som att det är så vedertaget numera att det nästan blir löjligt. De skulle ha stämt dom för tio-tjugo år sedan i så fall...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Pär
Vad används för filformat?

HFS+ På alla diskar.. utom Linux partitionerna, där härskar EXT3..

Edit: Samul, lägg till din förklaring i 99faq (wiki)

• Oregistrerad
  • 2003-10-28 19:40

Nja, jag tycker stämningen mot Apple och andra bolag är rättfärdig. Kolla på sättet man räknar Ram -- då räknar man med att en gigabyte är 1024, inte 1000.

• Oregistrerad
  • 2003-10-28 19:46

Mmm får slå en signal till USA (jag antar att det är där stämningen sker, var annars) och se om jag kan få en del av kakan...

Citat:

Mmm får slå en signal till USA (jag antar att det är där stämningen sker, var annars) och se om jag kan få en del av kakan...

Får väl innerligt hoppas att de inte skickar 1.5GB i hexadecimal form på papper bara

1
Bevaka tråden