Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

hur använder man sina wma filer på pc-iTunes?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag har fått en pc-kompis att installera iTunes för pc. Nu har han ca 2 gb wma-filer, kan han konvertera dom till ett iTunesvänligt format på nåt sätt, eller spelar iTunes upp även dessa filer?

• Oregistrerad
  • 2003-11-27 10:13

iTunes spelar inte wma.
Konvertering är nog den enda vägen.
Om ingen gör en plugin eller nåt...

• Oregistrerad
  • 2003-11-27 10:15

För övrigt tycker jag att Apple borde vart lite smartare och enkelt fixat så att man kunde lägga in plugins för olika format som tex OGG, WMA och annat roligt.
Det fungerar ju till QT så varför inte iTunes? eller gör det?

Apple har nog valt att inte stödja wma av den enkla anledningen att de vill få folk att köpa en iPod och börja använda AAC som sitt standard format för musik.

Företagspolitik som begränsar för användaren helt enkelt.....

QT OGG plugin gör att du kan spela upp OGG Vorbis kodad musik i iTunes.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Martin Pettersson
Apple har nog valt att inte stödja wma av den enkla anledningen att de vill få folk att köpa en iPod och börja använda AAC som sitt standard format för musik.
Företagspolitik som begränsar för användaren helt enkelt.....

Licenskostnader samt bristen på standard och öppenhet i wma kan ju vara en viktig orsak oxå

Det här kanske kan vara nåt?

http://www.wma-mp3.com/

Sen får du övertyga din kompis om att inte använda WMA mer.

Ciryon

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-26 12:36

I och med iTunes 4.5 så konverteras .wma filer till .aac. Fast det visste väl alla redan.

Omkodning med iTunes från WMA till AAC är inget och rekomendera, det bästa är väl att at alla skivor och stoppa in dem i datorn och koda om 2 gb är ju inte så mycket...hehe...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-01 14:59

Skulle jag förstås skrivit till. Självklart är det bäst att koda om från CD istället för att koda samma låt två gånger om.

1
Bevaka tråden