Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur ta bort ID3-tags?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nån som vet hur man tar bort dem där ID3-tagsen så att en låt visas i iTunes precis likadant som filnamnet.....

Man kan välja bort ID3-tagg på markerade låtar med "Avancerat/Konvertera ID3-taggar/ID3-taggversion:/Ingen". Jag vet inte riktigt 100 % hur det fungerar. Jag provade med en fil, men själva låtinformationen låg kvar i Itunes låtlista och själva filnamnet ändrades inte heller. Bilden försvann dock. Om du lägger till "nya" musik-filer (mp3 t.ex.) till ditt bibliotek och direkt väljer bort ID3-taggarna enligt tidigare text så kommer nog inte Itunes att ändra något i filnamnen. Testa lite.

Ahmed, Hur går det? Fungerar det som du vill?

Går ingen bra, fattar inget. Det händer ju absolut noll när man väljer "Ingen" i meny för ID3. Undrar om det finns nåt litet program som tar bort dem. Vet att det finns till PC och funkar skitbra. Jag tror det heter ID3tags helt enkelt.....ska jag va helt ärlig så fattar jag inte varför folk tycker att iTunes är så bra. Jag tycker Winamp är mycket mycket bättre....men om nån kan ge mig lite tips om iTunes som jag inte har hört så är det uppskattat

Du måste markera de låtar du vill ta bort taggarna på samt sen måste du ta bort dem från Itunes bibliotek och importera dem igen. För mig funkar det bra. Men själva filnamnet blir ju det som det var innan man väljer bort taggen. Men tyvärr är det nog så att så fort du ändrar lite i "Info" för varje låt så läggs det till en ny tagg. Vill du enbart se filnamnet får du aldrig ändra "Spårtitel" när låten ligger i biblioteket. Stäng även av alla "automat-inställningar" som t.ex. "Ordna mappen iTunes Music" och "Skapa filnamn med spårnummer" så slipper du kanke en del obehag.

Itunes 3 och 4 gör mer/fler automatiska tagg-tillägg och "ordnar" mer än vad Itunes 2 gjorde. På gott och ont...

God Jul!

P.s. Itunes är rätt ok när man vant sig lite. Enkelt och avskalat. d.s.

Ahaaaaaa!
Nu tror jag att jag har koll på det, tack för hjälpen. Mitt problem var att jag ville att när jag importerat låtarna till iTunes bibliotek att de heter samma sak som filen. Filnamnet ville jag inte ändra på därför att jag brukar ordna filerna på ett speciellt sätt och då ville jag att min playlist i iTunes ska se ut på samma sätt, men iallafall, nu tror jag att jag har kläm på det...

Trevlig helg!

Gött mos!

Sammanfattningsvis kan man väl säga att det är alltså kolumnen "Spårtitel" som avgör vad själva ljud-filen kommer att heta. Sen får man också ställa in i inställningarna "Skapa filnamn med spårnummer" om man vill att låtens ordningsnummer också ska finnas med i filnamnet.

1
Bevaka tråden