Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

bör man köpa ipod nu?

Tråden skapades och har fått 44 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2003-12-16 00:43

Är bara tvungen att skriva ett till inlägg.. sent ute (?) vad gäller iPod men otroligt nöjd! Har ännu inte provlyssnat i favoritlurarna.. men so far so good!

  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-16 00:50
Citat:

Skrevs ursprungligen av David Slättne
eh.... finns det några andra MP3/AAC-spelare på marknaden?

Jag vet inte om din fråga var seriös, men svaret är givetvis ja. Ingen som är lika grym som iPod'en dock (i mitt tycke).

Citat:

Skrevs ursprungligen av cal
Jag vet inte om din fråga var seriös, men svaret är givetvis ja. Ingen som är lika grym som iPod'en dock (i mitt tycke).

Jo det var den faktiskt. men jag är också medveten om att jag är ganska illa orienterad i ämnet. Jag har för mig att iRiver eller vad den nu hetter kan läsa AAC men annars är det väl jäkligt tunnt? eller?
Det vore ju förbaskat trevligt om jag hade fel!

  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-16 01:17

Om du googlar en snabbis på "portable aac player" finner du snabbt att en uppsjö av spelare stödjer formatet idag. Bland annat panasonic, toshiba mfl.

Jag har funderat själv ett tag på att köpa mig en iPod, tyvärr har det aldrig blivit av. Men jag ska ha en så är det bara!!!!
Nu är det så att jag har ingen större bråtska med den just nu. så jag ska helt enkelt vänta tills det kommer en ny version. vilket jag hoppas på den 6/jan

  • Medlem
  • 2003-12-16 01:28

Jag tror inte på en ny version i januari men eventuellt större lagringskapacitet och apple-tillbehör. Men är du inte jättesugen idag så självklart ska du vänta!

  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-16 01:32
Citat:

Skrevs ursprungligen av Helmot
Jag har funderat själv ett tag på att köpa mig en iPod, tyvärr har det aldrig blivit av. Men jag ska ha en så är det bara!!!!
Nu är det så att jag har ingen större bråtska med den just nu. så jag ska helt enkelt vänta tills det kommer en ny version. vilket jag hoppas på den 6/jan

Ja, det där är ju ett klassiskt tankesätt. Risken är att man väntar och väntar. Det kommer ju alltid en nyare bättre version strax därpå när det gäller datorer och tillbehör.

Har man inget direkt behov löner det sig väl att handla när en ny produkt har introducerats. Nackdelen är dock att leveranstiden oftast blir lång efter introduktionen varvid man får vänta länge i alla fall. Finns behov, köpsug och pengar, slå till direkt istället.

Själv har jag ägt 2 olika iPod modeller som jag sålt när jag behövt pengar eller ansett att jag ej använt dem i tillräckligt stor utsträckning. Siktar på en ny iPod någon gång under nästa år.

  • Medlem
  • 2003-12-16 01:34

Vad gäller iPod-köp måste jag ärligt talat lägga en kommentar angående Macoteket. Inget ont sagt om dem och deras service och utbud, men köplagarna är jag inte riktigt säker på att de följer. Kommentera gärna om jag har fel. Som jag tidigare sagt hade jag lite dålig erfarenhet av ljudkvaliteten efter att ha lyssnat på inLife (dåliga kvalitet på låtarna?) med bra lurar och vid Apples monter på paris-mässan (dåliga lurar?). Macoteket svarade att jag inte har någon möjlighet att byta en produkt jag inte är nöjd med efter att förpackningen är öppnad. Detta eftersom de måste sälja iPoden "begagnad". Säljaren kollade även med chefen.. samma svar. Är det verkligen ok? Trodde det bara gällde underkläder...

Citat:

Skrevs ursprungligen av rodin
Vad gäller iPod-köp måste jag ärligt talat lägga en kommentar angående Macoteket. Inget ont sagt om dem och deras service och utbud, men köplagarna är jag inte riktigt säker på att de följer. Kommentera gärna om jag har fel. Som jag tidigare sagt hade jag lite dålig erfarenhet av ljudkvaliteten efter att ha lyssnat på inLife (dåliga kvalitet på låtarna?) med bra lurar och vid Apples monter på paris-mässan (dåliga lurar?). Macoteket svarade att jag inte har någon möjlighet att byta en produkt jag inte är nöjd med efter att förpackningen är öppnad. Detta eftersom de måste sälja iPoden "begagnad". Säljaren kollade även med chefen.. samma svar. Är det verkligen ok? Trodde det bara gällde underkläder...

De är bara dörrförsäljare som måste erbjuda sk "ångervecka". I vanliga butiker är öppet köp ett konkurrensmedel och inte en lagstadgad rättighet.

  • Medlem
  • 2003-12-16 03:35

jadå, det finns i alla fall en som kommer att gå att uppgradera så att den klarar av det. Kolla äldre trådar.

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2003-12-16 09:04

Om produkten inte håller den kvalitet som är rimlig att förvänta sig så har man rätt att byta, i synnerhet om det är något fel på produkten.

I detta fallet med en iPod antar jag att det skulle bli en tolkningsfråga.

Citat:

Skrevs ursprungligen av henrrrik
De är bara dörrförsäljare som måste erbjuda sk "ångervecka". I vanliga butiker är öppet köp ett konkurrensmedel och inte en lagstadgad rättighet.

Citat:

Skrevs ursprungligen av majk
Förmodligen mitt bästa köp någonsin.

Du kommer inte att bli besviken!! Jag har andra generationens 10GB iPod. Jag la ut 5000:- på den, men har inte ångrat mig en sekund.

//André

  • Oregistrerad
  • 2003-12-17 06:29

På följande länk finns allt att läsa vad som gäller för ångerrätt -14 dagar;

http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCategoryId=721&lngArticleId=2479

"När du som konsument handlar i en affär har du ingen laglig rätt att ångra köpet. Om du däremot köper något på postorder, via telefon, TV, Internet eller vid hemförsäljning har du 14 dagars ångerrätt när du handlar inom Sverige."

Ovanstående text är hämtat från konsumentverkets sida.:)

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2003-12-17 08:50

Då kan man dra slutsatsen att om rodin har köpt sin iPod över disk hos Macoteket så kan han inte byta den, men har han köpt den via deras postorderförsäljning/över nätet, så kan han byta den inom 14 dagar.

Jag är dock säker på att han kan skicka tillbaka den den om den inte uppfyller en rimligt förväntad kvalitet, som jag skrev i ett tidigare inlägg, och att det är en tolkningsfråga. (Fast jag tror inte man kan klara sig mot Macoteket där om det inte är många som hävdar att ljudet är uruselt hos iPod).

Citat:

Skrevs ursprungligen av xplane
På följande länk finns allt att läsa vad som gäller för ångerrätt -14 dagar;

http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCategoryId=721&lngArticleId=2479

"När du som konsument handlar i en affär har du ingen laglig rätt att ångra köpet. Om du däremot köper något på postorder, via telefon, TV, Internet eller vid hemförsäljning har du 14 dagars ångerrätt när du handlar inom Sverige."

Ovanstående text är hämtat från konsumentverkets sida.:)

  • Medlem
  • 2003-12-17 11:26

Ok, det skapade ju klarhet. Det är ingen risk att jag lämnar tillbaka den...

Bevaka tråden