Hepp,
En polare är i USA just och med rådande dollarläge vore det nästan kriminellt att inte köpa en iPod. Dessutom får han studentrabatt så jag får den för $369 (20 GB varianten). Har läst runt i lite trådar innan men inte hittat svaret på följande frågor:
- Håller iPoden för en resa mellan Hawaii och Sverige om den ligger nedpackad i en resväska och hamnar i planets fraktutrymme? Jag tänker främst hur det blir med lufttrycket. Vad gäller stötar och så borde den väl hålla om den antingen lindas in i en tröja/handduk eller om polaren rentav behåller originalkartongen?
- Måste man alltid betala skatt/tull på saker? Kompisens flickvän har varit i USA i nästan ett halvår och någonstans måste det väl finnas en gräns för hur länge man ska ha varit i ett land för att slippa tull? Kan knappast tänka mig att folk som flyttar från USA->Sverige måste tulla hela sitt bohag.
- Gäller garantin även i Sverige?
Ponera att han skulle ta den i handbagaget och att plånboken inte håller för tull Vad är då lämpligaste sättet att föra in den på? Slänga alla påsar/kartonger och bara lägga ner det i handbagaget?
//P