Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp! Alla låtar borta!

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-01-14 17:09

Jag har köpt en ny iBook G4 och när jag kopplade min iPod till den nya datorn raderades alla 2000 låtar eftersom den synkade med ett tomt iTunes. Jag läste väl inte så noga och trodde givetvis den synkade åt andra hållet också, dvs från iPod till iTunes.

Det MÅSTE gå att få tillbaka raderad data.. hur gör jag? Vilket program ska jag använda för att få tillbaka alla raderade låtar på min iPod?

Det blir nog svårt, tror jag. Kan du inte jacka in iPoden i den datorn där de 2000 låtarna fanns från början? Du måste väl ha haft de 2000 låtarna på en dator för att få över dem till iPoden?

• Medlem
  • 2004-01-14 19:37

Den datorn är såld och låtarna raderade. iPoden fick vara en backup, men så gick det med det.. Nu testar jag Data Recover 10.3 som ska vara bra. Den hittade en massa filer men det kan lika gärna vara klonen av hårddisken som jag också överförde till iPoden. Återkommer..

• Medlem
  • 2004-01-14 19:56

Ahh.. Data Recover hittade allt verkar det som.. 141 000 filer i 36 000 mappar.. (!).. får hoppas att allt funkar nu.

Trodde jag ja. Allt utom de 2000 låtarna. Jag vet i vilka mappar de ligger gömda men de är tomma. Snälla skriv om du vet hur man kan få tillbaka allt. Jag har inte rört iPoden och inte lagt in nåt nytt. Det här känns skitjobbigt.. ett års samlande borta..

Jag är inte helt säker, men jag tror att själva mapparna som låtarna ligger i heter 00, 01, 02 osv. upp till 019 eller 19. När man via ex. File Buddy tittar på mapparna heter de det. När man tittar på dessa mappar och har iPoden kopplad som hårddisk till datorn är mapparna osynliga. Det är därför man måste ha ett program typ File Buddy. Jag skulle tro att de är osynliga även nu. Så ladda hem File Buddy från ex. Version Tracker. Sök efter de osynliga mapparna, typ 01, 02 osv. Hittar du en hittar du alla 20 i en "övermapp" skulle jag tro. I dessa mappar ligger låtarna synbarligen huller om buller. Lägger man in dessa i iTunes på datorn ska de
bli sorterade på rätt sätt. Testa och återkom. Kanske går det tom att dra respektive mapp direkt till iTunes. Lycka till!

Förresten, det kan vara så att du får göra ett alias av varje mapp, 00, 01 osv. och ur dessa dra musikfilerna i resp. aliasmapp till iTunes. Det har och göra med att mapparna och filerna är osynliga medan ett alias av en osynlig mapp inte är det. Tror jag, bör tilläggas!

• Medlem
  • 2004-01-15 13:10

Näe, det fungerade inte och jag ser redan alla osynliga filer med Tinkertool. Fan vad dåligt samvete man har.. sambons ett års musiksamlande. Vi var ju ivriga.. det står ju i iTunes att detta är precis vad som kommer at hända, förutom att svenskan var rätt dålig. Så dålig att jag fick för mig att det hade fel.. Att synka tvärtom måste ju gå tänkte jag..

Låtarna ligger under iPod_Control -> Music -> F01 - F19

DataRescue 10.3 X hittar ingenting i F01-F19 mapparna. VirtualLabs hittar en del, dock mest från skivor vi har hemma, så det är ingen idé (kostar per gb). Norton SystemWorks 3 X visar inte ens iPoden som enhet, och vad jag förstått kan UnErase bara hämta data sedan Norton installerades. Och DiskWarrior 3 frågar typ "do you want to rebuild this device?" vilet jag inte vågar mig på riktigt.

Vad som är lite konstigt är att minst 11 Gb musik / 2000 låtar raderades på några få sekunder. Det måste ju betyda att endast en "indexfil" eller liknande blivit nollställd. Själva filerna lär ju ligga kvar?

• Medlem
  • 2004-01-22 03:35

Ok.. lägesrapport. Det gick inget vidare att köra recover på iPoden. Låtarna gick inte att rädda.

Till er som inte har lika bråttom som jag (och faktiskt läser varningarna i iTunes) och vill synca från iPod till iTunes kan jag bara rekommendera PodWorks. Otroligt bra program som t ex kan föra över playlists med bibehållen info om spelningar, betyg och t om vilka kolumer som visas i iTunes på den aktuella spellistan.

1
Bevaka tråden