Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Firewire eller USB?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-19 23:27

Jag hade tänkt köpa en iPod men funderar på om jag ska köpa med USB kabel eller inte. Det jag undrar är: Går det lika snabbt att föra över musik med vilken som? Jag bryr mig inte om det faktum att man kan ladda via Firewire.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-20 08:54

USB2 är snabbare än den vanliga FireWiren (båda är ruskigt snabba ). Det smidiga med att köpa den extra kabeln är att du kan koppla den till vilken PC som helst och kopiera filer (de flesta PC har tyvärr inte FW).

USB2 är snabbare i teorin men i praktiken går det bra mycket långsammare än FireWire400. Fast å andra sidan så är inte iPod-diskekn den snabbaste så det kvittar eg nog vilken du väljer. Men hade jag varit som dig så hade jag kollat vilket som är dyrast, ett firewirekort eller en usb2kabel. Det kan ju vara så att usb2kabelen är dyrare.
Nu antog jag att du var en PC-användare, det kanske är fel och isåfall ber jag om ursäkt.

...och om du är PC-användare, skall du veta att Firewire-kort i en PC inte är en trivial historia, mest pga det "så kallade" operativsystemet Windows.
Ett bra kort är WHQL-certifierat. Det innebär bla:
- att det fungerar med iTunes.
- att det går att väcka ur vila

Jag satt med lillsyrrans nyinköpta iPod och hennes PC i julhelgen och tänkte att; - vafan, spela roll vad det är för kort!. Så är det dock. ITunes fungerar inte med kvalitetskort som inte WHQL-certifierade. I princip är det bara Adaptec och Belkin som fungerar. För jävligt.

Firewire har dock den fantastiska fördelen att kunna ladda iPoden. En USB-anslutning kräver separat laddare.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Schuckert
I princip är det bara Adaptec och Belkin som fungerar. För jävligt.

Jag löpte ett adaptec-kort när jag hade pc, men man fick inte med några drivrutiner så windows sa att det var ett Texas instrument-kort så det kanske inte fungerar de heller. eller?

Citat:

Skrevs ursprungligen av slarti
Jag löpte ett adaptec-kort när jag hade pc, men man fick inte med några drivrutiner så windows sa att det var ett Texas instrument-kort så det kanske inte fungerar de heller. eller?

Jo, det är ett Texas Instruments-kort. Eller rättare sagt ett Texas Instruments-chip på kortet. Det fungerar, för det var vad jag fick skaffa till lillsyrrans burk.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Schuckert
Jo, det är ett Texas Instruments-kort. Eller rättare sagt ett Texas Instruments-chip på kortet. Det fungerar, för det var vad jag fick skaffa till lillsyrrans burk.

Ah okej, nice.
Fast nu gör det inte mig någonting längre eftersom jag sålde min pc när jag upptäckte hur underbar min PowerBook var.

Nu ska vi inte komma från ämnet.

Jag tror du får köra med USB2 eftersom det här med firewire verkade lite jobbigt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-20 12:12

Tack så mycket för de snabba svaren. Jag kör Win Xp så det får bli USB då. Som sagt i mitt första inlägg bryr jag mig inte om laddningen. Fördelen med att kunna ladda från andra datorer hade jag redan tänkt på och de är klart värt de extra kronorna jag får lägga på kabeln. Jag har varken firewire eller USB på datorn just nu och om man inte kan köpa billigaste möjliga firewire-kort så kanske det blir billigare med USB ändå för den delen. Det var mest hastigheten (inte den teoretiska) som jag tänkte skulle avgöra men om det är nästan dött lopp så verkar USB vara rätt val.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-20 12:20

Tror inte det nästan är dött lopp - som jag förstått det är FW rejält mkt snabbare...

  • Medlem
  • 2004-01-25 13:45

Jag valde Firewire kort iställt för USB kabel och jag har fortfarande inte lyckats få det att fungera. Imorrn lämnar jag tillbaks kortet och köper en USB kabel.

Har ett St Lab Nec PIC IEEE 1394 Adaptor kort. KÖP DET INTE! Jag köpte mitt på pcsuperstore.se.

1
Bevaka tråden