Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ska jag köpa en iPod eller?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-01-21 22:31

Funderar på att köpa en iPod, men när jag tittar på specifikationerna på Apples hemsida så ser jag att man behöver OS X. Är det verkligen sant? Går det inte att synka den med 9.1? Om så är fallet så tycker jag det är bedrövligt dåligt. Jag slår vad om att i windows versionen så klarar man det med 95?

• Medlem
  • 2004-01-22 03:47

Jag vet inte men jag såg att Apple iPod Software 1.3 finns för OS 9 (2.1 är senaste för OS X). Vad "nya" iPoden har för firmware-version från fabriken vet jag inte, kanske ingen då en skiva följer med? Isf borde du ju kunna strunta i skivan och ladda hem 1.3 istället.

På ipodlounge.com finns lite program för OS 9.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Cygni
Jag slår vad om att i windows versionen så klarar man det med 95?

Hur mycket vill du slå vad om? Riktigt så snälla var Apple inte, utan 2000 eller XP är kravet för iTunes 4 i Windows-version.

Jag vill inte göra detta till en OS 9 mot OS X-diskussion eftersom det finns allt för många av dom på detta forum. Men jag kan säga så här, om det nu är ett krav att köra OS X för att kunna använda sin iPod så tycker jag att det är värt bytet.

Jag har haft min 20 Gb iPod sedan i måndags och den har verkligen förändrat mitt liv redan. Fattar inte hur jag har kunnat klara mig utan musik i öronen. Det är nästan så att jag skulle kunna tänka mig att byta till Windows om det hade varit kravet (observera att jag sa NÄSTAN).

Men om man tycker om att köra OS 9 kan man ju kanske nöja sig med en gammal Sony Walkman istället...;)

Om du inte vill eller kan köra osx och ändå vill ha en ipod så blir det till att leta rätt på en ipod av första eller andra generationen dvs 5-10-20gb.

• Oregistrerad
  • 2004-01-22 15:26

Det är baraz det att jag har hela Adobe sviten för OS9 och det fungerar perfekt och har inga plkaner på att byta till OSX. men jag vill gärna ha en iPod. Så det är lätt att bli frustrerad.

• Oregistrerad
  • 2004-01-22 16:23

jag har en gammal ipod som funkar pa OS9. Sag sahar, koper du en ny 15gig till mig sa far du min gamla

• Medlem
  • International user
  • 2004-01-22 16:31

Du kan ju fortfarande köra Adobe-programmen i Classic-läget väl? Jag har en del program som jag kör under Classic, och jag tycker att det fungerar utmärkt.

• Oregistrerad
  • 2004-01-22 17:19

iBook 366 Mhz. Jag har inte lust att tynga ner den mer. Och köper jag en annan Mac vill jag gärna köpa en ny iBook 15 eller 17 och då går det väll inte att köra clasic läge? Hur man än vänder sig har man r_ven bak. Jag har inte råd att uppgradera allt bara för att kunna annvända en iPod. Och sitta och tanka den från ungarnas PC (läs antikrist) känns inget vidare. I och för sig så behöver man väll bara tanka den en gång, den rymmer ju ganska mycket men jag vill annvända den som hd åxå. Rätta mig om jag har fel!

Du kan köra Classic på nya maskiner (dvs köra gamla program i en Mac OS 9-miljö under Mac OS X), men däremot går det inte att starta upp dem i Mac OS 9.

• Medlem
  • Torsby
  • 2004-01-22 19:40
Citat:

Och sitta och tanka den från ungarnas PC (läs antikrist) känns inget vidare. I och för sig så behöver man väll bara tanka den en gång, den rymmer ju ganska mycket men jag vill annvända den som hd åxå. Rätta mig om jag har fel!

Rätta mig med om jag har fel :), men jag tror inte man måste ha OSX om man enbart använder den som hd. Eller?

Annars har min flickvän en välvårdad 20Gb som hon funderar på att sälja för att köpa en nyare...

• Oregistrerad
  • 2004-01-23 11:04
Citat:

Skrevs ursprungligen av Spyder
Annars har min flickvän en välvårdad 20Gb som hon funderar på att sälja för att köpa en nyare...

How mycket will she ha?

• Oregistrerad
  • 2004-01-23 12:45
Citat:

Och köper jag en annan Mac vill jag gärna köpa en ny iBook 15 eller 17 och då går det väll inte att köra clasic läge?

Jo, men du kan inte boota i Classic. Och menar du inte "PowerBook"..?

Citat:

I och för sig så behöver man väll bara tanka den en gång, den rymmer ju ganska mycket men jag vill annvända den som hd åxå. Rätta mig om jag har fel!

Tror du har fel även på den här punkten, eftersom FW-hårddiskar fungerar utan problem i OS 9...

• Oregistrerad
  • 2004-01-26 09:50

Jo jag menar Powerbook (skriver lite slarvigt, satt i skolan och skrev på ett gammalt tangentbord typ Remington, slå och banka teknik).

Det finns hopp för en med Os 9 med andra ord.

• Medlem
  • Uddevalla
  • 2004-01-29 23:40
Citat:

How mycket will she ha?

Flickvännen med 20Gb här!
Jag tror faktiskt inte att jag vill sälja min ipod riktigt än. Den är så in i **** bra så jag har aldrig sett nåt liknande. När sambon laddar sin för tredje gången rullar min fortfarande och den är snart 1 1/2 år och behandlad helt tvärtemot vad alla rekommenderar. Däremot är den fortfarande snygg och så eftersom jag bara kör den som hd eller spelar via fjärr (den slits förstås!).

För det andra: varför inte nedgradera en ny ipod precis som det föreslogs tidigare i tråden? De första "nya" ipod:arna kom samtidigt som version 1.3 (som förövrigt är sista versionen som gick ut till gamla ipod:sen) och jag tror till och med att de hade den firmwaren när de kom? Osäker...

Det är väl bättre att skaffa en ny ipod istället för att köpa någons gamla slitna som batteriet kanske ger upp på?

• Oregistrerad
  • 2004-02-08 16:37

Ingen som anser att uppladdningen

Är fullständigt värdelöst? Min uppladdning håller väldigt kort stund. trodde ju själv att det skulle vara mer krut i apparaten. Annars så gillar jag idén med ipoden, slippa släpa på cdskivor och kassettband etc...

Eller är min ipod redan föråldrad?

1
Bevaka tråden