Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med IPOD HJÄLP!

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-01-25 09:32

Sådär ja.

Jag har köpt en splitt ny IPOD 10GB Win. Jag har oxå köpt ett nytt St Lab firewire kort från PcSuperstore.se båda från den affären.

Nu är det så att jag har installerat firewire kortet och när jag kopplar in IPODEN så dyker det upp en liten grön grej ibland även en liten IPOD i aktivitetsfältet nere i högra hörnet. Så nu när jag kopplat in IPODEN så ska iTunes starta av sig självt, ibland gör den det ibland inte och det är väldigt sällen den gör det. Så jag startar iTunes manuellt och IPOD IKONEN finns inte där, dvs iTunes verkar inte kuna koppla upp till IPODEN. Jag har provat Musicmatch men där hittar den inte heller Ipoden. Vad är problemet?

Jag har även haft problem med firewire kortet. Så här ser det ut i enhetshanteraren. Den gula plutten med utropstäcknet oroar mig. När jag kollar egenskaper så säger den att den inte fungerar korrekt och att det är ett fel (kod 10). Men den känner ju av när jag kopplar in IPODEN så vad kan vara felet?

Vad gör jag, jag har försökt fixa det sen i torsdags. Jag måste få den att fungera idag.

Snälla hjälp!

Jag har en

Dell 2530mhz
70gb HD
512DDR Ram
GeForce 4 MX
St Lab Firewire kort. (NEC PCI IEEE 1394 Adaptor)

Du har problem med drivrutinen till ditt Firewirekort, att döma av gula utropstecknet i enhetshanteraren. Kolla med tillverkaren av kortet om det inte finns en nya version av drivrutinen.

  • Medlem
  • 2004-01-25 09:49
Citat:

Skrevs ursprungligen av Jonas Mellander
Du har problem med drivrutinen till ditt Firewirekort, att döma av gula utropstecknet i enhetshanteraren. Kolla med tillverkaren av kortet om det inte finns en nya version av drivrutinen.

Jag har letat efter drivrutiner men hittar inget. Jag har även provat att uppdatera drivrutiner direkt från kortet men den säger att den inte kan hitta nyare.

Om du tittar 4 rader upp från gula utropstecknet i enhetshanteraren så ser du att det står IEEE 1394 styr.....där finns inget utropstäcken och det verkar fungera.

Vet du var man kan få tag på drivrutiner?

Kortet heter St Lab NEC PCI IEEE 1394 Adaptor

  • Oregistrerad
  • 2004-01-25 12:42

Hmm.. på nåt som kallas internet finns nåt som heter www.google.com. Där kan man enkelt hitta information som den här där det står att kortet ska ha full software support for Windows 98SE, ME, 2000 and XP. Tittar man sen vidare på den här sidan så står det att drivrutiner inte finns att ladda ner för att de redan finns i systemet.

Förlåt att jag tar tillfället i akt men det förvånar mig inte att det inte fungerar i alla fall, och mer än så här kan jag tyvärr inte hjälpa dig .

  • Medlem
  • 2004-01-25 12:47

Det där har jag sett.
Vad kan det vara för fel då?
PCI port?

  • Oregistrerad
  • 2004-01-25 12:52

Fel på kortet? (köp ett kvalitetskort)
Fel på din iPod? (ring Apple)
Fel operativsystem? (byt till Mac)

Du kan också lämna tillbaka FW-kortet och köpa En iPod Dock Connector med en FW-kabel och en USB-kontakt (kostar 249 kr på Macoteket) och ansluta den till USB 2-porten.

Hur som helst kan du alltid ringa Apples support.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-25 12:59

Jag tror inte det är fel på hårdvaran. Har du "installerat den nya maskinvaran" och så... Det är det däringa systemet som är boven i dramat skulle jag säga.

Bästa lösningen tycker jag w00t har; strunta i kortet och kör USB istället (om du inte får det att funka förstås).

  • Oregistrerad
  • 2004-01-25 13:01

Har inte jag läst nånstans att iPod bara funkar med USB på PC???

Edit: nej det ska visst funka med FW. här är Apples supportsida för Windowsanvändare.

  • Medlem
  • 2004-01-25 13:31

Jag tänkte från första början köpa USB sladd, men det fanns inte inne så jag köpte kortet, nu verkar kortet jävlas med mig och det ska jag lämna tillbaks imorrn.

Har tänkt köpa den här imorrn.
Måste man ha dockningsstation för att kuna andvända denna kabel?

Vet ni någonstans i Uppsala där jag kan köpa den här kabeln?

  • Oregistrerad
  • 2004-01-25 14:04
Citat:

Skrevs ursprungligen av EazyD
Har tänkt köpa den här imorrn.
Måste man ha dockningsstation för att kuna andvända denna kabel?

Nej den där går direkt in i anslutningen på podden.

  • Medlem
  • 2004-01-25 14:40

Någon Apple IPOD affär i Uppsala där jag kan köpa USB kabeln?

  • Oregistrerad
  • 2004-01-25 14:53
  • Medlem
  • 2004-01-25 15:14
Citat:

Skrevs ursprungligen av Earth
Macademic

Vet du några fler, Macademic stänger för tidigt. Jag går i skolan till 17:00.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-25 16:27

Nej du, jag plockade upp den där adressen här i forumet. Har aldrig handlat dator i Uppsala.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-25 19:48

För ett halvår sedan fanns det en affär i Svava-gallerian vars sortiment bestod av "bärbart" (mobiler, handdatorer, mp3-spelare o.s.v.). De hade även iPod.
Kanske kan vara något.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-25 19:52

Om du har en kompis som bor i Stockholm kan ju han eller hon tjacka den på Macoteket eller InLife och skicka den till dig. Eller så kan du be farsan. Det är det man har farsor och morsor till.

  • Medlem
  • 2004-01-25 20:00
Citat:

Skrevs ursprungligen av Joli
För ett halvår sedan fanns det en affär i Svava-gallerian vars sortiment bestod av "bärbart" (mobiler, handdatorer, mp3-spelare o.s.v.). De hade även iPod.
Kanske kan vara något.

Dom har den inte inne och dom är skit dyra.

STLab-kortet fungera INTE med iPod/iTunes pga att det inte är WHQL-certifierat. Detta har jag erfarit vid minst två tidigare tillfällen. I princip fungerar bara Adaptec och Belkin till iPod/iTunes.
Varför det är så här vet jag inte, men Apple skriver att WHQL är ett absolut krav.
STLab-kortet fungerar annars bra med videokameror, men den där förbannade gula skylten blir man inte av med.

1
Bevaka tråden