- Pegges
- Medlem ●
FöreningsSparbanken har nu i sin gränslösa vishet fått för sig att ändra på menysystemet på sin internetbank. Jag har fram till nu varit mycket nöjd med FöreningsSparbankens internetbank, men nu är jag lite syrak. Den nya "designen" bygger så vitt jag förstås på någon form av dhml, som inte alls fungerar i OmniWeb (OK - betaversion där) och är ohyggligt långsam i IE/OS X. Är det någon annan än jag som retar mig på det här? Jag har skrivit till dem och sagt att if it ain´t broke, don´t fix it, men jag tvivlar på att de kommer att lyssna. Tydligen kommer det inte att gå att välja det "gamla" (snabba och kompatibla) menysystemet om några månader. Blä!
Även jag avskyr det; fult var det också jämfört med den gamla rena, lättnavigerade layouten...
Jag skall ta och maila dem jag med!
Hallå!
Välj "Gammalt utseende" i inställningarna på din banksida!
(Jag håller med om att "nya utseendet" inte var någon höjdare och hade just eldat upp mig för att skriva ett osande brev, när jag såg möjligheten att ändra själv. Fiffigt ! )
Använder SEBs Internetbank som fungerar suveränt med OSX o IE. Det är väl å andra sidan det enda bra jag har att säga om SEB. Men när nu bankerna tar betalt för att vi sitter och utför deras arbete är det väl inte för mycket begärt att de tillhandahåller ordentliga verktyg.
PL
Jag håller med om att det nya utseendet är alldeles för långsamt i IE. Jag har valt det gamla utseendet. Skärpning Föreningssparbanken, hitta en annan metod att göra utseendet på banken, nån som håller med?
Jag håller med ovan och skickade detta:
"Vad har ni pysslat med nu då?
Det gamla systemet funkade ju aldeles utmärkt, vad har fått er att ändra till detta siraps slöa menysystem system?
Jag har en Dual G4 450MP och kör MacOSX och IE 5.1.4. Behöver jag köpa en ny dator bara för att slippa den gyttjiga känslan i de nya menyerna? Eller vad föreslår ni? Så här kan de ju inte behöva vara. Ska jag sitta hemma och betala för att göra ert arbete vill jag ha ett system som fungerar!
Skärp till er! Säg till webnissen som tyckte det skulle vara häftigt med den här soppan att han får ta och göra om det.
MVH / Klasse"
Tror knappas jag får något gehör för detta men man ska inte bara svälga allt som företag packar på en nuförtiden.
I en nyhet hos MacPressen diskuteras problemen med FöreningsSparbankens internettjänst.
//Mikael
Aha, så det är alltså java som ställer till det... suck, java har verkligen aldrig fungerat speciellt bra på mac. Det är segt och det kraschar till slut Explorer. Men dom behöver ju inte använda java för att ha en smidig navigering, det räcker ju med lite dhtml och det är det inga prestandaproblem i, undrar varför dom valt en sådan lösning som dom gjort...
Aha igen... (många ahaupplevelser här Tyckte det väl var lite skumt det där med java. Men om det bara var servern som var seg så borde ju sidorna vara rätt sega på en pc också, eller? Så det måste vara nåt annat som drabbar macen extra, eller hur?
Vårt gnällande och skrivande och hotande har hjälpt lite grand i alla fall.
Det finns lite information om Macintoshproblemen vid inloggning, och man kommer som Macanvändare numera direkt till "gamla" utseendet.
//Mikael
Tycker det är bra gjort att "erkänna" att det inte fungerade så bra, tänk om alla gjorde det. Det är ju alltid vi som får skylla oss själva för att vi har Mac....
Men de hanterar små och stora bokstäver värre än MacWorld gjorde... "MacIntosh-dator"
Kallar dom det "WinDows-dator" också?
Hmm håller med alla att nya systemet suger, och då menar jag inte bara prestandan, hela nya utseendet är fult, och tradigt, och svårt att hitta i speciellt när de använder ord som jag inte tycker passar till det man ska göra, vilket gör att man får testa olika grejer i menyerna innan man hittar rätt, nä förra var snyggare och bättre, tillbaka till det tycker jag
quote:Skapades ursprungligen av: Ekelund:
Hmm håller med alla att nya systemet suger, och då menar jag inte bara prestandan, hela nya utseendet är fult, och tradigt, och svårt att hitta i speciellt när de använder ord som jag inte tycker passar till det man ska göra, vilket gör att man får testa olika grejer i menyerna innan man hittar rätt, nä förra var snyggare och bättre, tillbaka till det tycker jag
Jag klarade inte ens av att bedöma huruvida den nya "designen" var bra eller dålig ur ett användbarhetsperspektiv -- därtill var det alltför segt (logisk kullerbytta, jag vet). Skönt att ha tillbaka gamla utseendet.
Jag bytte bank.
Bl.a. så ville jag inte betala för att göra bankens arbete själv.
Det blev bara 46 år hos Föreningssparbanken-Föreningsbanken.
En orsak till var att de i mitt tycke var för långsam att verkställa betalningar, pengarna försvann från mitt konto flera dagar innan de hamnade på mottagarens konto!
De ville väl tjäna ränta?
Kolla in Länsförsäkringar bank.
De har en snabb hemsida, enkel inloggning med dosa, inga aktieägare som kräver kvartalsrapporter med ständiga vinstrekord.
Föreningssparbanken kommenterar nu det hela...
Nu har de gjort om hela den dynamiska menyn och nu fungerar det bra utan de horribla svarstiderna som det var förut. Numera loggas också macanvändare in i det nya utseendet direkt. Läs mer här:
http://www.foreningssparbanken.se/cgi-bin/fspbweb.cgi?frameset=25388
Det nya utseendet är fortfarande lika hopplöst att använda, och man släpps inte in om man använder en vettig webbläsare :(.
Nya sidan fungerar alldeles utmärkt för mig. Menyerna är snabba, även om jag rent känslomässigt gillade den förra designen lite. Men jag upplever inga tekniska problem i OS 10.2.2....
quote:Skapades ursprungligen av: system.log:
Det nya utseendet är fortfarande lika hopplöst att använda
Njae, det är faktiskt milsvid skillnad mot hur det var när det först släpptes. Nu laddar sidorna lika snabbt som vanligt, fast med nya menyer. Förut så kunde det ta en evighet innan sidan ens ritades upp.