Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

hur länge ska det ta egentligen?

Tråden skapades och har fått 33 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Har köpt en ipod mini på eBay. Killen som sålde den skickade iväg den i måndags, genom USPS Express Mail. Han uppgav att det skulle ta 4 arbetsdagar men den har inte kommit ännu

Finns det någon som har erfarenhet av detta levereansstätt och hur lång tid det egentligen tar?
När paketet kommer till Sverige levereras det av posten då?

Har även varit in på usps.com och skrivit in "trackingnumber" för att försöka spåra paketet. Men där står det att paketet inte hittas . . . verkar ju jäkligt konsitgt
Säljaren känns väldigt seriös så det känns ju inte särskilt troligt att han bara har hittat på ett nummer.

Ursprungligen av oskarrr:

Har köpt en ipod mini på eBay. Killen som sålde den skickade iväg den i måndags, genom USPS Express Mail. Han uppgav att det skulle ta 4 arbetsdagar men den har inte kommit ännu

Finns det någon som har erfarenhet av detta levereansstätt och hur lång tid det egentligen tar?
När paketet kommer till Sverige levereras det av posten då?

Har även varit in på usps.com och skrivit in "trackingnumber" för att försöka spåra paketet. Men där står det att paketet inte hittas . . . verkar ju jäkligt konsitgt
Säljaren känns väldigt seriös så det känns ju inte särskilt troligt att han bara har hittat på ett nummer.

Jag vet inte men jag funderar själv på att köpa en via E-Bay. Men jag är lite osäker på om jag vågar skicka en massa pengar till en totalt främmande person innan jag fåt iPoden.

Hur vet du att du kommer att få den överhuvudtaget?

Om någon annan har någon erfarenhet av att handla på e-bay så dela görna med er.

Alexis

det tog 6-7 dagar för mig när jag köpte min. han skickade också med usps express.
och jag kunde heller inte spåra mitt paket med det nummer som jag fick. fast för mig stod det att tjänsten inte var beställd på det paketet.
så... räkna iaf med en vecka för paketet att komma fram.
och mitt paket levererades ut till mig med ett transportföretag (i mitt fall nybrotransport) dom ringde till mig dagen innan och kollade så att jag skulle vara hemma eller om dom skulle leverera till mitt jobb.

hoppas detta gjorde det hela lite klarare för dig

"Vem" har ni använt er av då ni beställt från ebay? Jag beställer gärna från eBay om jag vet att det fungerat för mina fellow 99macare.

  • Oregistrerad
  • 2004-04-23 19:59
Ursprungligen av oskarrr:

Har köpt en ipod mini på eBay. Killen som sålde den skickade iväg den i måndags, genom USPS Express Mail. Han uppgav att det skulle ta 4 arbetsdagar men den har inte kommit ännu

Finns det någon som har erfarenhet av detta levereansstätt och hur lång tid det egentligen tar?
När paketet kommer till Sverige levereras det av posten då?

Har även varit in på usps.com och skrivit in "trackingnumber" för att försöka spåra paketet. Men där står det att paketet inte hittas . . . verkar ju jäkligt konsitgt
Säljaren känns väldigt seriös så det känns ju inte särskilt troligt att han bara har hittat på ett nummer.

Jag beställde från ebay, och det tog 11 arbetsdagar för paketet att komma. Med högsta sannolikhet så får du den från Schenker, du får en avi, och så kommer ni upp tid o plats där ni träffas och de lämnar över paketet. Jag kunde inte vänta en dag till så jag åkte til Schenker o hämtade det. Men 4 arbetsdagar verkar för snabbt, jag tror inte det går så fort om inte du har riktig tur. Ge det minst 7 arbetsdagar.
Vad heter din ebay säljare? Ge mig namnet så kan jag kolla upp lite grejjer åt dig.
Vet ni en grej, jag vågar inte köpa från internet affärer, utan vill jag ha nått så litar jag främst på ebay, men jag kollar på säljaren betyg först. Jag köpte ett tunt fack till mini'n nyss för 150 spänn inkl frakt nyss! Den heter Xskn EXO3. Såg den billigare från en affär, men valde att köpa från honom, ebay.
http://cgi.ebay.co.uk/ws/ebayISAPI.dll?ViewItem&item=3093295109

Hälsningar
Raptor

Det första inlägget skrev jag då det hade gått 4 arbetsdagar. I fredags hade det gått 10 arbetsdagar och jag har fortfarande inte fått den. Kommer den inte imorgon får jag f*n ett psykutbrott. Kan inte riktigt förstå varför det ska ta så lång tid, har kanske tullgubbarna packat upp den och sitter och leker med den på dagarna?

  • Oregistrerad
  • 2004-05-02 22:53
Ursprungligen av oskarrr:

Det första inlägget skrev jag då det hade gått 4 arbetsdagar. I fredags hade det gått 10 arbetsdagar och jag har fortfarande inte fått den. Kommer den inte imorgon får jag f*n ett psykutbrott. Kan inte riktigt förstå varför det ska ta så lång tid, har kanske tullgubbarna packat upp den och sitter och leker med den på dagarna?

Har du fått vänta så länge så är det nog Schenker som kör ut ditt paket. Jag fick vänta 12 Arbetsdagar på mitt paket. Killen som fick den 4 arbetsdagar före än mig (skickades två st till sverige samtidigt, en till mig o en till... denna kille) hade tur nog att få den med posten.
Posten är bäst!

hälsningar
Raptor

Ja Schenker är ett jäkla skit företag. Sist jag råkde ut för dem var då jag beställde min digitalkamera... för att slippa vänta över helgen var jag tvungen att åka ut till deras lager. Väl där fick jag springa runt i säkert en timme innan jag kunde få ut paketet. . . uscha

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2004-05-02 23:08

Mitt paket skickades på en måndag med USPS Express Mail (från Kalifornien). På torsdag veckan efter hade jag en avi i brevlådan från Schenker. Åkte och hämtade det dagen efter.

ja vissa har ju tur . . . det vilar någon förbannelse över de saker jag handlar över internet

  • Oregistrerad
  • 2004-05-03 19:12
Ursprungligen av oskarrr:

ja vissa har ju tur . . . det vilar någon förbannelse över de saker jag handlar över internet

Jag har lika otur jag. JAg fick t.o.m vänta 1,5 vecka mer än övrigt då min säljare tabbade med att fylla i deklarationen ordentligt.
Säg till när du får mini'n! Är nyfiken
Föresten, fick min ipod remote idag! 230 spänn inkl frakt med hörlurar. Fan fjärren är ny!!
Dessutom har jag exo3 skin Behöver bara skärmskydd och min mini är fullbordad.

Hälsningar
Raptor

jag har fortfarande inte fått den
känner mej väldigt less. . .

men på något konstigt sätt så känns det lite lättare när säljaren säger att han betalar tillbaka pengarna direkt om jag inte vill vänta mer . . . får mig att orka i alla fall ett litet tag till

men inte kan det väl egentligen finnas någon logisk förklaring till varför ett paket som skickades från USA den 19 april ännu inte kommit fram?

Ingen aning... Trist för dig! Jag vet hur det känns att vänta

man springer som ett barn till brevlådan varje dag i hopp om att just idag ska den där lappen ligga där . . . och varje dag går man från brevlådan som en sorgsen hund ...

  • Oregistrerad
  • 2004-05-07 14:29

Jag köpte den på eBay, säljaren skickade med Global Express (deras vanliga postsystem har jag förstått det som). Skickade dagen efter jag betalat den och den kom fram veckan efter, tror det kanske tog 5st vardagar. Fick hämta ut min mini på vanliga utlämningsstället. Se till att den du köper av har bra rating och många transaktioner.

  • Oregistrerad
  • 2004-05-07 17:00
Ursprungligen av mellow:

Jag köpte den på eBay, säljaren skickade med Global Express (deras vanliga postsystem har jag förstått det som). Skickade dagen efter jag betalat den och den kom fram veckan efter, tror det kanske tog 5st vardagar. Fick hämta ut min mini på vanliga utlämningsstället. Se till att den du köper av har bra rating och många transaktioner.

Vadå, fick du hämta ditt paket från ett postcenter??? Jag fattar inte, all paket från usa ska gå via Schenker!

Hälsningar
Raptor

Ursprungligen av mellow:

Se till att den du köper av har bra rating och många transaktioner.

Ja då, det är ingen fara. Honom litar jag på till 99%
Han har ju som sagt t.o.m. erbjudit sig att betala tillbaka pengarna . . . och det är just det som gör mig så fundersam; hade det varit en säljare som hade känts väldigt oseriös hade jag ju antagligen kännt att "jaja, nu har jag blivit blåst" men det känner jag ju inte och det är därför det är så förbaskat störande att paketet inte kommer fram någon gång . . .

  • Oregistrerad
  • 2004-05-07 18:04

Raptor -> Nästan alla paket som jag fått från USA som har skickats med Global Priority / Express har kommit antingen hem i brevlådan direkt, en gång kom en tjej o plingade på dörren och lämnande över paketet, övriga gånger har det kommit till mitt vanliga uthämtningsställe (ICA). En gång kom UPS hem till mig och tullade osv., men det va efter ett större köp från Asien och det var jag medveten om.

  • Oregistrerad
  • 2004-05-07 21:14
Ursprungligen av mellow:

Raptor -> Nästan alla paket som jag fått från USA som har skickats med Global Priority / Express har kommit antingen hem i brevlådan direkt, en gång kom en tjej o plingade på dörren och lämnande över paketet, övriga gånger har det kommit till mitt vanliga uthämtningsställe (ICA). En gång kom UPS hem till mig och tullade osv., men det va efter ett större köp från Asien och det var jag medveten om.

->Mellow, shit du verkar kunna mycket om det här. Hur stor är chansen är att man blir tullad för något det står gift och 50$ på? Eller om det står gift + $250? Vill veta hur stor chansen är att något man köpt från ebay hamnar hos tullen... (altså betala tull avgift)

Hälsningar
Raptor

oskarrr: om du litar på snubben du har köpt av är det ju transportbolaget som har gjort bort sig. Då har ju dom ett ansvar att ordna upp det.

  • Oregistrerad
  • 2004-05-08 13:26
Ursprungligen av svanerik:

oskarrr: om du litar på snubben du har köpt av är det ju transportbolaget som har gjort bort sig. Då har ju dom ett ansvar att ordna upp det.

Kan också vara så att ebay säljaren har beställt den från typ applestore och väntar på den.
Så först får du vänta på att han får den.

Hälsningar
Raptor

  • Oregistrerad
  • 2004-05-08 16:16

Raptor -> Kör du utan någon typ av försäkring på paketet så är det ingen mening att skriva höga värden på det, då kommer tullen säkert få upp ögonen för det. Kör du dock med försäkring måste de skriva det försäkrade värdet på paketet och därmed är tullrisken ganska stor. Det finns en gräns för tull på cirka 200 sek (och inoffciellt har tullen taget ett beslut att inte heller momsa varor under 200sek) så ett värde på ~ $25 eller mindre torde vara det allra bästa. Skriva "Gift" eller "Used item" skadar nog inte heller men tullen har en ovana att inte gå på att det bara står "Gift" på paketet, det händer att de öppnar paketet och kollar efter kvitto, eller om det fattas och är en ny pryl så kan de kräva bevis från dig att det är en gåva alternativt ett kvitto.

  • Oregistrerad
  • 2004-05-08 21:17
Ursprungligen av mellow:

Raptor -> Kör du utan någon typ av försäkring på paketet så är det ingen mening att skriva höga värden på det, då kommer tullen säkert få upp ögonen för det. Kör du dock med försäkring måste de skriva det försäkrade värdet på paketet och därmed är tullrisken ganska stor. Det finns en gräns för tull på cirka 200 sek (och inoffciellt har tullen taget ett beslut att inte heller momsa varor under 200sek) så ett värde på ~ $25 eller mindre torde vara det allra bästa. Skriva "Gift" eller "Used item" skadar nog inte heller men tullen har en ovana att inte gå på att det bara står "Gift" på paketet, det händer att de öppnar paketet och kollar efter kvitto, eller om det fattas och är en ny pryl så kan de kräva bevis från dig att det är en gåva alternativt ett kvitto.

Jag fyllde år när jag fick paketet, skulle jag kunna bevisa för dom att jag fyllde år då (OM jag hade blivit tullad för ipod mini'n jag fick), och säga att detta verkligen är en gåva (födelsedags present)?

Hälsningar
Raptor

Angående min ipod så är jag rätt övertygad om att han har haft den i sin hand. Han har ju inte bara sagt till mig att han skickat den utan att jag har fått något bevis för det. Jag har ju kollinummer (eller vad det nu heter) problemet är bara att det är ett nummer som inte går att tracka . . .

Ursprungligen av oskarrr:

Angående min ipod så är jag rätt övertygad om att han har haft den i sin hand. Han har ju inte bara sagt till mig att han skickat den utan att jag har fått något bevis för det. Jag har ju kollinummer (eller vad det nu heter) problemet är bara att det är ett nummer som inte går att tracka . . .

Har du inte tänkt på att du fått ett falskt nummer då?

Ursprungligen av sebobastian:

Har du inte tänkt på att du fått ett falskt nummer då?

Nej, det tror jag verkligen inte. Jag har kontaktat både USPS och Schenker och de säger att det kollinummer jag har är ett nummer som inte går att spåra på internet. I sådana fall får man fylla i nåt slags formulär, IRL, och riktigt så långt har jag väl inte tänkt att gå ännu.

Ja nu har jag i alla fall fått lite news angående min iPod mini. Tydligen hade killen jag köpte min ipod av, haft problem med att flera stycken ipods inte kommit fram (fler än jag som handlar av honom) så nu har han begärt tillbaka dessa ipods från USPS och ska istället skicka iväg nya imorgon, då med ett annat leveranssätt och dessutom ett kollinummer som går att spåra via internet . . . bara att hoppas att det fungerar bättre denna gång.

Jag måste ju i alla fall vara den som har klart mest otur på det här forumet . . . Klickade på "buy it now"-knappen den 5 april, har alltså väntat en månad och 5 dagar. Någon som slår det?!

  • Oregistrerad
  • 2004-05-10 16:01
Ursprungligen av oskarrr:

Ja nu har jag i alla fall fått lite news angående min iPod mini. Tydligen hade killen jag köpte min ipod av, haft problem med att flera stycken ipods inte kommit fram (fler än jag som handlar av honom) så nu har han begärt tillbaka dessa ipods från USPS och ska istället skicka iväg nya imorgon, då med ett annat leveranssätt och dessutom ett kollinummer som går att spåra via internet . . . bara att hoppas att det fungerar bättre denna gång.

Jag måste ju i alla fall vara den som har klart mest otur på det här forumet . . . Klickade på "buy it now"-knappen den 5 april, har alltså väntat en månad och 5 dagar. Någon som slår det?!

Hända mig exakt samma sak. Antingen så ljuger båda våra säljare eller så är det så illa med USPS, jag tror att de ljuger. Jag fick vänta nästan 1 måndag själv, så du tar mig.

Hälsningar
Raptor

Jag lider med dig Oskarr! Vill veta hur det går... Håll oss uppdaterade!

Tråkigt att den aldrig kommer. Fast när (om?) den väl kommer så kanske jag blir extra lycklig eftersom att jag har fått vänta så länge . . .

Bevaka tråden