Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Utrymme: 3.7gb..?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Fick min IPod mini idag. När jag går in på inställningar -> om -> så står det:
Utrymme 3.7gb
Tillgängligt 3.7gb
Vad har hänt med dem 0.3gb:en?
Har inte lagt in någon musik på den. Kan man på något sätt ominstallera ipoden så allting nolltsälls? Tacksam för svar!

  • Medlem
  • Torsby
  • 2004-04-28 15:15

Jag skulle tippa på att systemfilerna tar upp lite plats. Dessutom försvinner det alltid lite från disken vid en formatering, en 40GB-disk kanske man får 36GB från i praktiken. Det har nånting med 1024 byte på en kilobyte att göra, har jag för mig...

Ja men 0.3gb? Låter lite konstigt tycker jag. Någon annan som har någon fundering?

Ursprungligen av funkyfreD:

Ja men 0.3gb? Låter lite konstigt tycker jag. Någon annan som har någon fundering?

20 mb är själva operativsystemet

  • Medlem
  • Torsby
  • 2004-04-28 16:22
Ursprungligen av funkyfreD:

Ja men 0.3gb? Låter lite konstigt tycker jag. Någon annan som har någon fundering?

Jo, men som jag skrev i exemplet så försvinner det ungefär 10% (40GB blir 36GB), vilket i ditt fall skulle bli 0,4GB...

Ok... men vart har de 280 mb:en tagit vägen då? :/

Edit: Hur tittar man så att inte det är något inlagt på hårddisken (då denna är köpt av en privatperson). Hittar inte : /.

Oj sorry.. Men du har juh en ipod40 gb. Kan inte du kolla vad det står i din?

Titta i den här gamla tråden så har du svaret.
http://www.ipod.se/forum/showthread.php?t=32573&highlight=utrymme

Tack för svaret! Inte för att 300mb gör någon större nytta men man blir juh intresserad av varför det var så.

  • Oregistrerad
  • 2004-04-28 19:48

Visst suger det att dom säger att en hårddisk är en viss storlek medan den egentligen inte är det? Att Apple har stämts för det tycker jag är rätt.

Ursprungligen av Niklas Hjelm Smith:

Visst suger det att dom säger att en hårddisk är en viss storlek medan den egentligen inte är det? Att Apple har stämts för det tycker jag är rätt.

Men alla tillverkare gör ju likadant...det har och görra med att de räknar en mb som 1000 x 1000 = 1 000 000 byte men det är egentligen (när disken är formaterad) 1024 x 1024...det är så jag förstått det.

Har du någonsin ägt en hårddisk tidigare vet du att så är alltid fallet. Det är inte något unikt för apple.
min 120gb är 111.7gb
min 10gb är 9,5gb
min 20gb iPod är 18,9gb

Sånt är livet!

  • Oregistrerad
  • 2004-04-30 10:37

Nu har man legat av sig här på forum, får komma igång och skriva igen, jo.....detta fenomen skrämmde mig första gången jag kolla storleken....trodde det nått fel först.....sedan så misstänkte jag att jag blivit "lurad"......men sedan förstood man det...men frågan är..varfrö gör de inte en hårdisk som är på 12 gb och kallar den 10 gb?

jag menar så de verkligen håller va de lovar, låter bättre tycker jag

//C

Mig spelar det ingen roll eftersom det alltid har varit så med diskar. Hade jag redan förstått innan jag skaffade mig en ..

1
Bevaka tråden