Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Jag dödade min iPod med nya uppdateringen...

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Torsby
  • 2004-04-29 13:47

Tog hem nya uppdateringen till iPod och körde in den igår. Efter ett tag kommer rutan upp som säger "Din iPod har uppdaterats, koppla inte ifrån den förrän den är klar" eller nåt liknande. Jag väntade. Apple-loggan kommer fram och under den en stapel som räknar upp, men sedan försvinner stapeln och apple-loggan ligger kvar och ingenting händer. Väntar lite till, lite till, mycket till, men inget händer.

Till slut kör jag med menu + play/pause och får den att starta om, men den stannar på apple-loggan igen och där förblir den. Jag plockar ur den ur docken och försöker igen med samma resultat. Jag testar t.o.m. skip-knapparna som ska starta iPoden i FireWire-läge, och då får jag nåt som kallas Disk Mode och meddelandet OK to disconnect. Sätter i iPoden i datorn men den är helt tom! Kör uppdateringen och den känner inte igen iPoden, och det enda valet jag har är Återställ.

Jag såg i den här tråden att någon haft samma problem och det hade slutat med återställning, men då tappar den ju allt som ligger på den. Nu ligger iofs inget livsviktigt på den, men jag har lite filer som jag inte vill bli av med som tyvärr bara ligger på iPoden (och det är inte musikfiler). Någon som har nån idé om vad jag kan göra? Att skicka in den tror jag inte är någon idé, jag skulle tippa på att de bara återställer den och skickar tillbaka den.

Tacksam för förslag! [Här skulle en gråtande smiley varit om det funnits nån...]

Kan du inte bara mounta den?

  • Medlem
  • Torsby
  • 2004-04-30 08:01

Nepp, datorn kan inte läsa nåt på den och vill formatera...

  • Medlem
  • Torsby
  • 2004-05-05 11:48

Ok, efter några dagars mental förberedelse för att allt på iPoden försvinner så tänkte jag köra återställningen igår. Lyckades faktiskt övertyga mig själv att det var lika bra att få den rensad och fin...

Så jag startar återställningen och får meddelandet att jag ska vänta tills iPoden är uppdaterad. Men på iPoden står det 'OK to disconnect'. Försöker stänga fönstret för Uppdatering/återställning, men då säger datorn att jag måste vänta tills uppdateringen är färdig. Efter 45 minuter har inget hänt, så jag plockar bort iPoden från docken och efter några omstarter med menu + play/pause så hoppar den igång, med alla filer, spellistor, rubbet KVAR! OCH dessutom uppdaterad till 2.2! Jag fattar inte...

Vet inte om jag ska skratta eller gråta över det. Jag ska nog rensa iPoden ändå för säkerhets skull. Fast den här gången tar jag backup först!

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2004-05-05 15:51

Låter lite svettigt....
Jag har oxå koder mm på min Ipod som jag absolut inte vill bli av med.
Sedan kanske man har låtar som endast finns just där.....
Jag tycker du skall skratta dig lycklig!

"Hellre gå på isen och ha det glatt
Än att gå i lera och sörja"

  • Oregistrerad
  • 2004-05-05 17:54
Ursprungligen av Goatsy:

Låter lite svettigt....
Jag har oxå koder mm på min Ipod som jag absolut inte vill bli av med.
Sedan kanske man har låtar som endast finns just där.....
Jag tycker du skall skratta dig lycklig!

"Hellre gå på isen och ha det glatt
Än att gå i lera och sörja"

Min iPOD står på "Koppla inte ifrån". Kan inte stoppa den genom "säker borttagning" i windows. Någon som vet hur man gör?

  • Medlem
  • Torsby
  • 2004-05-05 18:55
Ursprungligen av raZmus:

Min iPOD står på "Koppla inte ifrån". Kan inte stoppa den genom "säker borttagning" i windows. Någon som vet hur man gör?

Är det efter uppdatering, eller? I så fall har jag läst nån som fick vänta en halvtimme på att den skulle bli klar.

I värsta fall kan du alltid försöka med att hålla inne menu + play/pause -knapparna 4-5 sekunder, då startas iPoden om, men om den är inne i en uppdatering kan det ju förstöra mjukvaran (det som jag trodde hade hänt mig)...

Bara en kontroll fråga...Du har väl startat iTunes? Annars krånglar iaf min iPod

Jag tror jag har varit med om samma problem. När mitt batteri i min iPod 3g tog slut så väntade jag ett par dagar med att ladda den. När jag sedan pillade på den och satte i laddningssladden så visades bara apple-loggan och hårddisken snurrade hela tiden.
Den slutade inte snurra och jag började bli lite orolig. När sen batteriet var helt dött så slutade apple-loggan att visas. Då försökte jag igen och då fungerade iPoden plöstligt att ladda och att få igång igen. Lite mystiskt... har hänt ett par gånger men det är inget jag oroar mig för i onödan. Jag menar den fungerar ju finfint i övrigt.
Om man låter iPoden vila en liten stund eller har lite tålamod så fixar sig det mesta. Den nya uppdateringen ska tydligen ha mindre buggar. Jag uppdaterade min i förra veckan. Jag har inte uppdaterat den sen jag köpte den i augusti förra året så det är bara att ge en stor eloge till Apple att den har fungerat så bra som den har gjort trots att jag inte har uppdaterat den.
Jag har inget emot PC men nästa dator jag köper (nu till sommaren) blir minsann en Apple iBook. Jag har bara gott att säga om deras produkter än så länge. Jag använder Powermac G4 och G5 dagligen i skolan och de fungerar verkligen utmärkt.
/ J

  • Oregistrerad
  • 2005-01-01 12:23

Jag har råkat mörda lillsyrrans iPod, jag körde uppdatering som man ska (1.2). iPod-uppdateringens fönster försvann, så jag utgick från att det inte skulle vara något problem, så jag drog ut den.

Men så fel man kan ha...

Nu när vi stoppar in iPoden i datorn så visas en otrevlig liten symbol på iPoden som symboliserar att vi ska ta och stoppa in laddaren i väggen. Vilket tyvärr inte går, då den är köpt i Amerikat. Men den ska ju laddas via Firewire eller USB så det borde ju inte vara något problem. Men det är det, den laddar inte och den monteras inte i OS X eller Windows. Mycket oroande, några tips?

  • Oregistrerad
  • 2005-01-01 12:28

gör såhär då: http://www.ipod.se/forum/showthread.php?t=44275
vet inte om det blir någon skillnad, men du kan alltid testa.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-01 12:30

Tack för tipset, ska genast prova det.

Glömde dock säga att iPoden i själva verket är en iPod Mini.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-01 12:35

Just ja, sen är det ju det otrevliga med att den inte laddas via datorn och att den inte monteras och kommer upp i iTunes. Vilket den borde, Minin borde ju börja ladda så fort man stoppar i den i datorn och snabbt som attan monteras på skrivbordet (åtminstone synas i iTunes).

Brorsans fula blå Mini funkar dock bra (den är inte uppdaterad).

  • Oregistrerad
  • 2005-01-07 12:23

Efter det fina tipset ovan om att fixa till laddaren så den pallar svensk strömkontakt fungerade det utmärkt. iPod Minin behövde bara laddas.

Jaa det låter otäckt med alla buggar i nyaste uppdateringen

1
Bevaka tråden