Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Koppla Ipod till annan dator

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Är det någon som vet om det enkelt går att komma åt låtarna på sin Ipod genom att ansluta Ipoden till en annan dator genom USB-porten utan att ha iTunes installerad på datorn? Jag hittar Ipoden som extern enhet i Utforskaren, men under mappen recordings finns inga låtar/filer. Ipoden säger "koppla ej ifrån" och inget händer. Har gett den säkert en timma, men inga låtar i mappen.

Kommer dock åt kontakter, antecknigar etc direkt.

/E

  • Oregistrerad
  • 2004-05-12 15:32

osynliga filer

Musikfilerna på iPod är dolda för att försvåra kopiering. De kan enkelt göras synliga genom att du använder ett program som gör osynliga filer – just det, synliga. Det finns många gratisprogram för både Mac och säkerligen PC.

Ursprungligen av Doggy:

Musikfilerna på iPod är dolda för att försvåra kopiering. De kan enkelt göras synliga genom att du använder ett program som gör osynliga filer – just det, synliga. Det finns många gratisprogram för både Mac och säkerligen PC.

Tack!

Har du några tips på vart jag hittar program?

Ursprungligen av Doggy:

Musikfilerna på iPod är dolda för att försvåra kopiering. De kan enkelt göras synliga genom att du använder ett program som gör osynliga filer – just det, synliga. Det finns många gratisprogram för både Mac och säkerligen PC.

Jag var ändå på rätt spår när jag antog att låtarna ligger under "recordings" då?

Ursprungligen av Doggy:

Musikfilerna på iPod är dolda för att försvåra kopiering. De kan enkelt göras synliga genom att du använder ett program som gör osynliga filer – just det, synliga. Det finns många gratisprogram för både Mac och säkerligen PC.

Jag har överseende om du inte har tid eller inte anser dig vara en expert, men...

Ett par frågor till:

Går det att göra det omvända, tanka låtar till Ipoden utan iTunes, typ dra i utforskaren? Kan man komma runt problemet, om man bara vill frakta låtar mellan två datorer, genom att spara låtar som "vanliga/övriga" filer på Ipoden?

Går det att se "övriga" filer som man sparat på Ipoden, word-dokument etc i displayen på Ipoden, eller syns de bara i utforskaren på datorn?

  • Medlem
  • Varberg
  • 2004-05-12 17:19

Om du lägger textfiler i mappen "Notes" på iPoden så syns dom på iPoden...

  • Medlem
  • Torsby
  • 2004-05-13 10:29
Ursprungligen av elefantomen:

Jag var ändå på rätt spår när jag antog att låtarna ligger under "recordings" då?

Nej, i recordings ligger inte musikfilerna, jag tror att den är till för röstinspelningar. De ligger i undermappar under iPod_Control\Music.

Ursprungligen av elefantomen:

Går det att göra det omvända, tanka låtar till Ipoden utan iTunes, typ dra i utforskaren? Kan man komma runt problemet, om man bara vill frakta låtar mellan två datorer, genom att spara låtar som "vanliga/övriga" filer på Ipoden?

Jag har aldrig testat att tanka låtar till iPoden med drag-and-drop i utforskaren, men det är väl bara att prova. Jag tror inte att det fungerar dock, eftersom iPodens databas aldrig uppdateras då.
Om du bara vill flytta låtar så använder du iPoden som en hårddisk, skapa bara en lämplig mapp på iPoden och lägg det där.

Ursprungligen av elefantomen:

Går det att se "övriga" filer som man sparat på Ipoden, word-dokument etc i displayen på Ipoden, eller syns de bara i utforskaren på datorn?

Textfiler kan du lägga in, precis som Legolas skrev, men även kontakter (.vcf) och kalendrar (.ics).

Ursprungligen av Spyder:

Nej, i recordings ligger inte musikfilerna, jag tror att den är till för röstinspelningar. De ligger i undermappar under iPod_Control\Music.

Jag har aldrig testat att tanka låtar till iPoden med drag-and-drop i utforskaren, men det är väl bara att prova. Jag tror inte att det fungerar dock, eftersom iPodens databas aldrig uppdateras då.
Om du bara vill flytta låtar så använder du iPoden som en hårddisk, skapa bara en lämplig mapp på iPoden och lägg det där.

Textfiler kan du lägga in, precis som Legolas skrev, men även kontakter (.vcf) och kalendrar (.ics).

Provad de idag faktist, det knöliga är att man måste uppdatera databasen i ipoden för hand. Jag la in en låt i ipoden genom utforskaren och sedan så uppdaterade jag databasen, det funkade faktist. Funderar på att skriva ett programm som förenklar detta, som tillexempel uppdaterar databasen automatiskt.

"visa gömda filer" i inställningar eller någonting så kan man väl gå in i ipodens musik-filer? Detta är dock inte smart, i och med att de har mycket konstiga namn när de kommer ut. Detta vet jag inte om det fixar sig med något useöt b-program, men så här tror jag det är..
Kör mac.

Ursprungligen av elefantomen:

Är det någon som vet om det enkelt går att komma åt låtarna på sin Ipod genom att ansluta Ipoden till en annan dator genom USB-porten utan att ha iTunes installerad på datorn? Jag hittar Ipoden som extern enhet i Utforskaren, men under mappen recordings finns inga låtar/filer. Ipoden säger "koppla ej ifrån" och inget händer. Har gett den säkert en timma, men inga låtar i mappen.

Kommer dock åt kontakter, antecknigar etc direkt.

/E

Går alldeles utmärkt om du kör linux på ipoden, du kan använda ipoden som en "vanlig" hårdisk spelare. Dessutom kan man börja ordna med mappar och sånt om man gillar det framför apples vanliga.

1
Bevaka tråden