Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PROBLEM: ID3-tags annorlunda på IPODEN?

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-05-13 12:23

Fick min iPod för ett tag sedan, då slängde jag bara in lite låtar på den för att testa den osv.

Nu har jag ordnat iordning alla mina MP3or fint på min hårddisk. Tar således bort alla mina mp3or från iPoden. Laddar över dem.

Till min förvåning blir nu vissa ID3tags fel på iPoden?
Ex. The Joshua Tree med U2. Där är "Artist" "U2" på alla utom en låt där det av någon outgrundlig anledning är "U2King for". "Comments" finns också på en hel del låtar osv.
Det är särskilt irriterande på album där det är många "featuring", för då verkar det som om det blir en ny artist för varje låt.

Jag har döpt om alla mina mp3or med Psychic MP3 2.0 ( http://www.medic.dk/ )
Jag har även provat att "återställa" iPoden och föra över låtarna igen eftersom jag trodde databasen på Ipoden var knas.

- Kan det ligga dolda id3tags någonstans som jag inte sett?
- Eller tolkar Ephpod (som jag använder nu) filnamnen i hemlighet och skapar egna id3tags?
- Finns det något smidigt program som visar *alla* id3tags på en fil?

Hjälp mig!

Edit: Om jag klickar på en fil med "felaktig" id3tag i ephpod så den spelas upp i WinAmp, så är det rätt info i WinAmp

  • Oregistrerad
  • 2004-05-13 12:37

Vet inte om detta stämmer, men det verkar som om det bara gäller filer som jag tidigare haft på iPoden med felaktiga namn då. Som om att den kommer ihåg de gamla namnen (kanske eftersom det är samma filer, och då får samma idnr på ipoden lr ngt).
Måste jag kanske rensa ngn databasfil på min dator eller något? Jag blir fan desperat snart

  • Medlem
  • Västerås
  • 2004-05-13 14:31

Använd iTunes istället! det är bättre och visa ALLA id3tagarna....

  • Oregistrerad
  • 2004-05-13 15:29

Jag har lite problem att förstå mig på Itunes bara Går det få så att den syncar tex d:\iPod till iPoden? Jag menar jag skaffar kanske ett nytt eller fler varje vecka, då vill jag ju att den ska märka själv när jag lägger till det i d:\iPod. Så den håller sig Up to date. Hur gör jag? Som jag fattat det så håller Library inte sig up to date automagiskt mot en mapp.

  • Medlem
  • Västerås
  • 2004-05-13 17:31

Med itunes kan du skita i mappar! DEt sorterar musiken åt dig! Det bästa du kan göra att att taga musiken rätt i iTunes och ha Autosynk emot ipoden! Då är allting uptodate!

Ps. iTunes sorterar din musik i mappar oxå det sker automatiskt, men bara om du kryssar för det alternativet!...

  • Oregistrerad
  • 2004-05-13 18:47

Nej, jag kan inte skita i mappar

Jag lyssnar på musiken med winamp, och det känns bra att ha album sorterade i mappar. Även om jag skulle göra som du säger så skulle jag ju få lägga till mapparna med den nya musiken till library varje gång jag lägger till ny musik på min hårddisk.

  • Medlem
  • Västerås
  • 2004-05-13 21:38

Varför använda WinAmp?? iTunes både spelarupp och sorterar ju din musik!

Jag har haft massor av krångel med id3 taggarna i itunes, ibland vill den visa och ibland inte. Syns i itunes inte på ipoden osv osv. Jag har gett upp.

  • Oregistrerad
  • 2004-05-15 15:27

Jag vill inte ge upp

Ursprungligen av raZmus:

Jag vill inte ge upp

Gör inte det men kör för guds skull bara itunes...det enda program som behövs till din ipod

  • Medlem
  • Växjö
  • 2004-05-17 10:50
Ursprungligen av Kellogs:

Gör inte det men kör för guds skull bara itunes...det enda program som behövs till din ipod

Eftersom Apple nu även har tagit patent på utformningen av iTunes lär det ju snart inte finnas något alternativ. Dessutom börjar det nalkas för omröstning ang. patent i EU.

Heja Apple! Pyttsan!

Jag som har sett fram emot att få använda Rhythmbox till min iPod. Man har precis börjat få igång det men det lär ju gå åt pipan även det.

  • Oregistrerad
  • 2004-05-17 11:05
Ursprungligen av plakat:

Eftersom Apple nu även har tagit patent på utformningen av iTunes lär det ju snart inte finnas något alternativ. Dessutom börjar det nalkas för omröstning ang. patent i EU.

Heja Apple! Pyttsan!

Jag som har sett fram emot att få använda Rhythmbox till min iPod. Man har precis börjat få igång det men det lär ju gå åt pipan även det.

Menar du att program som Ephpod, Anapod Explorer, Xplay mfl. kommer att försvinna? Låter ju fruktansvärt tråkigt, eller vad menar du när du säger att "utformingen av iTunes" är patenterad. Det låter luddigt, så vad innebär det egentligen?

Lite länkar så jag kan få mer kött på benen?

  • Medlem
  • Växjö
  • 2004-05-17 11:17
Ursprungligen av raZmus:

Menar du att program som Ephpod, Anapod Explorer, Xplay mfl. kommer att försvinna? Låter ju fruktansvärt tråkigt, eller vad menar du när du säger att "utformingen av iTunes" är patenterad. Det låter luddigt, så vad innebär det egentligen?

Lite länkar så jag kan få mer kött på benen?

Alltihopa är väldigt luddigt. Man kan undra var Apple är påväg med det här. Pessimist som man är antar man ju att det defitivt inte kommer att sluta vid det här.

http://macnytt.se/news/index.lasso?news_id=7438&part=shownews.inc&list_part=daynews.inc&showdate=2004-05-12

http://patft.uspto.gov/netacgi/nph-Parser?Sect1=PTO2&Sect2=HITOFF&u=/netahtml/search-adv.htm&r=1&p=1&f=G&l=50&d=ptxt&S1=(Jeff+AND+Robbin)&OS=+Jeff+AND+Robbin&RS=(Jeff+AND+Robbin)

http://www.rhythmbox.org

  • Oregistrerad
  • 2004-05-15 17:10

Gillar utformningen på Ephpod bättre. Men det har strulat lite för mig. Har varit inne på att testa Anapod och Xplay.

  • Oregistrerad
  • 2004-05-17 17:24

Patent på _utseendet_, det spelar mig ingen som helst roll. Det får nästan se ut hur det vill bara jag kan använda det för att utnyttja min iPod så bra som möjligt. Att det ska vara likt iTunes fäster jag ingen vikt vid.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2004-05-17 19:59
Ursprungligen av raZmus:

Patent på _utseendet_, det spelar mig ingen som helst roll. Det får nästan se ut hur det vill bara jag kan använda det för att utnyttja min iPod så bra som möjligt. Att det ska vara likt iTunes fäster jag ingen vikt vid.

Ja, det är klart att det kan se annorlunda ut. Gör inte mig heller så mycket men bara idén att ta patent på hur något är upplagt. Usch. Tror du verkligen på fullt allvar att det kommer sluta där?
Jag har ingen information om alla de patent som Apple försöker dra igenom men det lär ju vara några stycken. Vore fint om någon hade lite info om patent som ligger och väntar på att gå igenom hos Apple.

Anledningen till att du får fel på ID3-taggar hit och dit kan vara att det står olika saker i ID3v1 och ID3v2 (en MP3:a kan ha ID3-info av både version 1 och version 2 samtidigt). Tror att iTunes/iPod tar v2 i första hand, men jag är inte säker. Brukar bara lätt bli väldigt fel om det finns både och.

  • Oregistrerad
  • 2004-05-19 20:43
Ursprungligen av Stäck:

Anledningen till att du får fel på ID3-taggar hit och dit kan vara att det står olika saker i ID3v1 och ID3v2 (en MP3:a kan ha ID3-info av både version 1 och version 2 samtidigt). Tror att iTunes/iPod tar v2 i första hand, men jag är inte säker. Brukar bara lätt bli väldigt fel om det finns både och.

Har faktiskt tänkt på detta och därför uppdaterat alla mina mp3or med både v1- och v2-taggar. Har inte tankat in _alla_ i ipoden än dock. Men verkar fungera fint på de jag testat hittills iaf. Hoppas det är lösningen

Jag fattar inte att folk inte vill använda iTunes, det är ett så jäkla grymt program!

Det kanske är för macigt för vissa.

Har full förståelse för att folk inte vill använda iTunes, även om jag gladeligen gör det.
Det är rätt annorlunda att använda jämfört med t.ex. WinAmp, och är man van och trivs med nåt känns det dumt att byta. Hela programmet, framför allt GUI:t går alldeles för långsamt på många lite äldre datorer (<1GHz ungefär). MP3-kodaren är apkass, och den vill många fortfarande använda trots AAC.
Även om jag själv är iTunes-frälst så ser jag ingen anledning att med våld eller utdraget tjat (mer än bara litegrann) försöka få andra att omvända sig.

Ursprungligen av Stäck:

[...] MP3-kodaren är apkass, och den vill många fortfarande använda trots AAC. [...]

Det finns en mp3-Lame-plug-in till Itunes:

http://blacktree.com/apps/iTunes-LAME/

Finns säkert för Windows också nånstans...

Problemet med iTunes är egentligen bara "bloat", 60% av programmets storlek skulle säkert kunna bantas utan problem. Känns på många sätt som WMP för windows i det avseendet.

Hatade iTuens från början, börjar dock vänja mig nu när jag döpt alla mina 5000 mp3:or (det tog ett bra tag men var faktiskt värt det i slutändan). Smarta spellistor är mkt bra. Såfort det klarar av spellistor i spellistor är jag frälst, vill VERKLIGEN ha mer mapstruktur på det, långa listor med 5000 poster i är ALLTID fel, dessutom är motsvarande 500 spellistor (ett per album) inte heller smidigt. Dessutom splittrar den mina samlingsalbum och blandband i biblioteksläget.

(Det är inte alls omöjligt att det jag vill redan går, upplys mig gärna isånafall)

  • Medlem
  • International user
  • 2005-05-19 03:55
Ursprungligen av art is quite useless:

Problemet med iTunes är egentligen bara "bloat", 60% av programmets storlek skulle säkert kunna bantas utan problem. Känns på många sätt som WMP för windows i det avseendet.

Hatade iTuens från början, börjar dock vänja mig nu när jag döpt alla mina 5000 mp3:or (det tog ett bra tag men var faktiskt värt det i slutändan). Smarta spellistor är mkt bra. Såfort det klarar av spellistor i spellistor är jag frälst, vill VERKLIGEN ha mer mapstruktur på det, långa listor med 5000 poster i är ALLTID fel, dessutom är motsvarande 500 spellistor (ett per album) inte heller smidigt. Dessutom splittrar den mina samlingsalbum och blandband i biblioteksläget.

(Det är inte alls omöjligt att det jag vill redan går, upplys mig gärna isånafall)

Varför har du en spellista för varje album?
Du kan ju ändå bläddra bland artist/album eller bara album i både iPoden och iTunes.
Du har redan mappstruktur i iTunes OCH iPoden om du bara ser till att id3-taggarna är rätt (vilket de borde vara eftersom du säger att du fixat dom).

Under Inställningar/Allmänt kan du kryssa i alternativet "Gruppera samlingar vid bläddring". Kräver dock att du markerat albumet som samling (markera alla låtar i samlingen - visa info - kryssa i "samling").

Ursprungligen av art is quite useless:

Problemet med iTunes är egentligen bara "bloat", 60% av programmets storlek skulle säkert kunna bantas utan problem. Känns på många sätt som WMP för windows i det avseendet.

"Bloat" kan man väl kalla det.. Jag liknar det vid "scope creep". Mer och mer funktioner läggs till och nu sköter ju iTunes inte bara musikuppspelning och rippning utan även filmuppspelning, musikinköp, filsortering och administration, programprenumeration, licenshantering och mycket mycket annat. Konstigt att det håller ihop så bra det gör. Klart att iTunes kommer att genomgå celldelning nån gång i framtiden.

Ursprungligen av art is quite useless:

Hatade iTuens från början, börjar dock vänja mig nu när jag döpt alla mina 5000 mp3:or (det tog ett bra tag men var faktiskt värt det i slutändan). Smarta spellistor är mkt bra. Såfort det klarar av spellistor i spellistor är jag frälst, vill VERKLIGEN ha mer mapstruktur på det, långa listor med 5000 poster i är ALLTID fel, dessutom är motsvarande 500 spellistor (ett per album) inte heller smidigt. Dessutom splittrar den mina samlingsalbum och blandband i biblioteksläget.

(Det är inte alls omöjligt att det jag vill redan går, upplys mig gärna isånafall)

Spellistor i spellistor kan du ju delvis få idag, eftersom du kan göra mappar som innehåller spellistor numera.
Däremot vill ju inte iTunes göra om din mappstruktur på hårddisken därefter. Det är strikt styrt till Artist-Album-Titel.mp3 Orsaken är ju att en låt kan ligga i flera spellistor samtidigt så det blir lite knepigt att ordna en bra mappstruktur...

5000 poster säger du? Det är ju hela ditt bibliotek. Du använder väl Bläddraren? Då ser du både artist för artist och samtidigt album för album.

Och du lägger väl upp en spellista per artist, inte per album?
Markera alla din plattor av Doktor Kosmos och tryck ctrl-shift-N så är spellistan klar.

hmm, nu närmar vi oss, ajg har inte en spellsita per album, alla taggar är pedantiskt korrekta, har trippelkollat allt så det stämmer, jag testade som ovan, har skrivit samma gruppnamn och valt att markera alla spår och klicka i "del av samling". Men det funkar inte av någon konstig anledning. Vad kan ha gått fel?

Ursprungligen av art is quite useless:

hmm, nu närmar vi oss, ajg har inte en spellsita per album, alla taggar är pedantiskt korrekta, har trippelkollat allt så det stämmer, jag testade som ovan, har skrivit samma gruppnamn och valt att markera alla spår och klicka i "del av samling". Men det funkar inte av någon konstig anledning. Vad kan ha gått fel?

Edit: "Gruppera samlingar vid bläddring" hade ju jimmy redan tipsat om!

1
Bevaka tråden