Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rymmer verkligen mini ipod hela 4 gb??

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

hej undrar verkligen om mini ipod rymmer hela 4 gb? har hört att det bara är 3,7 gb....
är det verkligen värt pengarna när en 15 gb ipod kostar några hundra mer bara, + 10 gb mer än minin, undrar bara, skriv vad ni vet och tycker.....

* Jag kan inte svara med säkerhet, kan inte vallfärda till USA för ett eget ex förrens i juni, men förmodligen är det så att formateringen äter upp de 300 MB som tycks diffa. På samma sätt som på en vanlig iPod eller hårddisken i din dator. Man får lära sig leva med att lagringskapacitet anges före formatering.

* Jag skulle ta mini:n om jag vad du. (Vill du en vanlig iPod kan du få köpa min nuvande till bra pris - bor också i Uppsala.) I slutändan är det en smaksak men jag föredrar mobilitet framför maximal HD men det beror kanske på. Vissa kör ju sin iPod som backupdisc med system om datorn skulle ha kraschat etc.

men har du en 15 gb eller? hur gammal e den? vilka tillbehör ingår?
finns kvitto, nån garanti? vilken prisklass? runt 2500 tänkte jag......

• Medlem
  • Torsby
  • 2004-05-25 09:09

Kolla den här tråden för mer info om utrymmet, du får inte mer än 3.7Gb från en 4Gb "hårddisk", det har alltid varit så och kommer alltid vara så...

apple gör som de flesta andra hårddisktilverkare.
de räknar 1000mb per gb
istället för 1024mb per gb som allt är baserat på.

4000 / 1024 = 3,9 GB ~ (blir 3,7 med de filer som ipoden använder samt efter formatering)
4000 / 1000 = 4,0 GB

/egstam med sitt andra inlägg här.

EDIT: Hmm, tänkte jag rätt nu tro? Någon rätta mig om jag har fel.

3,7 GB är perfekt!.. jag började med att lägga in 30 GB musik på itunes och efter jag hade sorterat i några månader hade jag raderat 27 GB skitmusik.. dom som har 15GB eller mer har bara massa låtar dom inte tycker är så bra men har kvar i ipoden för att dom har urymme till det.. jag vill slippa hålla på och bläddra och bara ha bra musik och ha en liten ipod..

• Medlem
  • International user
  • 2004-11-17 15:03
Ursprungligen av erreth:

dom som har 15GB eller mer har bara massa låtar dom inte tycker är så bra men har kvar i ipoden för att dom har urymme till det..

Och vad baserar du detta antagande på?

Jag har ett biblitek på drygt 55GB och jag lyssnar aktivt på 90% av musiken som jag har (random & partyblandning är en fantastisk uppfinning). De resterande 10 procenten är min flickväns musik som inte går hem hos mig i alla lägen.

Citat:

apple gör som de flesta andra hårddisktilverkare.
de räknar 1000mb per gb
istället för 1024mb per gb som allt är baserat på.

4000 / 1024 = 3,9 GB ~ (blir 3,7 med de filer som ipoden använder samt efter formatering)
4000 / 1000 = 4,0 GB

/egstam med sitt andra inlägg här.

EDIT: Hmm, tänkte jag rätt nu tro? Någon rätta mig om jag har fel.

4000000000 / 1024^3 = 3,72529 gig

Så många gig rymmer minin totalt...

Hårdisken är nämligen inte 4 gig stor, utan 4 miljarder byte.

1 kb = 1024byte
1mb = 1024kb
1 gb = 1024mb

Därav 1024^3 ...där ^ betyder upphöjt...

jaja du kanske lyssnar på allt men jag tror inte du tycker varenda låt är skitgrym som i min.. varje gång det börjar en ny låt tänker jag "YEES denna är så jääla skön" vilket du nog inte gör

det är sant, 3.7 gigabyte

1
Bevaka tråden