Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Stänga av iPod?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-06-17 11:33

Jag har haft min iPod i ett halvår nu. Men jag har inte lyckats hitta hur man stänger av den. Det närmaste jag har kommit är att försätta den i viloläge, men den drar ändå en massa batteri. För I dagsläget sätter jag den i viloläge genom att hålla in play och sedan sätta på hold så att man inte kan komma åt nån knapp. Men det måste finnnas ett sätt att stänga av den väl?

Om du håller inne play/pause somnar den. Nej, den går inte att stänga av, den är alltid i vila.

  • Oregistrerad
  • 2004-06-17 13:48
Ursprungligen av svanerik:

Om du håller inne play/pause somnar den. Nej, den går inte att stänga av, den är alltid i vila.

då kommer frågan om varför det är så, det är ju inte vidare smart egentligen....eller?

//C

Nej. det är klart. Har inte tänkt på det. Någon annan får svara.

  • Medlem
  • Torsby
  • 2004-06-18 08:17

Om man använder play/pause-metoden eller går på Vila i menyn ger samma resultat, iPoden går i stand by. Den stänger inte av sig helt, detta för att den snabbt ska kunna gå igång när man ska använda den igen. Efter en viss tid i stand by stänger iPoden av sig helt (nåja nästan helt) för att dra så lite ström som möjligt, men får den ligga tillräckligt länge så drar det till slut ur batteriet ändå.

Sedan kan man naturligtvis undra varför Apple valt att inte kunna bryta strömmen helt till iPoden, men jag har inga problem med detta, och de flesta som använder sin iPod relativt ofta tycker nog likadant, misstänker jag.

  • Medlem
  • 2004-12-05 23:30

Om man går in i menyn ochsätter den på hold och pausar all mudik när den är på och låter den vara ett tag då slår den av sig fullkomligt

  • Medlem
  • Luleå
  • 2004-12-06 00:33
Ursprungligen av JiinX:

Om man går in i menyn ochsätter den på hold och pausar all mudik när den är på och låter den vara ett tag då slår den av sig fullkomligt

då går den i viloläge, ja, dvs att den är avstängd, fast inte helt och hållet, för att spara ström
är väl när den tar lång tid att starta + visar apple-logga och sånt, samt klickljud och hela kitet är tillbaka, som den har varit helt avstängd.

iaf är det så som jag har förstått det.

Om man går in i diagnos menyn så kan man göra att den sover oredentligt och tror att batteriet är slut. Sedan är det bara att starta om den så startar den med Apple logga

  • Medlem
  • Luleå
  • 2004-12-06 15:52
Ursprungligen av adamsen87:

Om man går in i diagnos menyn så kan man göra att den sover oredentligt och tror att batteriet är slut. Sedan är det bara att starta om den så startar den med Apple logga

var finns diagnosmenyn? (jag sitter på en g4 btw.)

tja erik! ja har samma problem, det måste ju finnas ett sätt att stänga av den helt, annar ligger den bara och tjuvar ström hela tiden. när du vet så kan du tipsa mig, tackar på förhand/pat

Ärligt talat känns inte detta viloläge som nåt stort problem enligt mig.

Jag har ofta min iPod ligandes i timmar eller hela dagar eller mer i viloläge. När man sen startar den igen utan att äpplet visar sig utan den spelar musik direkt. Ja då kan batteristapeln visa klart lägre nivå än då jag stängde av den. Men det verkar vara så att den behöver en stund för att mäta belastning och ladnivå i batteriet, för efter hand som man lyssnar så ökar batteristapeln en hel del. Efter ca 5 minuter så har den stabiliserat sig på rätt nivå.

Detta kan även upplevas då den stått i dockan och laddats full och sen somnat in i vila ståendes i dockan. När man sen tar den ur dockan och repar eld på den så kan batterinivån initialt visa bara runt halv tank, men efter ca 5 minuter är den på fullt.

Jag vill tro att även om den nu drar en smula ström i vila, så är det så lite att det nog inte är mycket att oroa sig över.

Dr Tinnitus

1
Bevaka tråden