Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Distortion på vissa EQ-inställningar?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-07-21 00:18

Är det bara jag som brukar uppleva att det knastrar i vissa låtar på vissa EQ-inställningar?
Jag har bara provat med originallurarna. Klarar inte de bättre, eller är det fel på iPoden? När man har EQ:n av så låter det bra rakt igenom.

  • Medlem
  • 2004-07-21 00:44

Upptäckte nu att det enbart förekommer då man har Ljudkontroller PÅ. Exakt vad gör Ljudkontroller-funktionen? Volymen blir ju väldigt mycket högre då denna är påslagen iallafall...

  • Medlem
  • 2004-07-21 05:26
Ursprungligen av Tiger:

Upptäckte nu att det enbart förekommer då man har Ljudkontroller PÅ. Exakt vad gör Ljudkontroller-funktionen? Volymen blir ju väldigt mycket högre då denna är påslagen iallafall...

Den gör som det står i inställningarna. Använd den om du vill att alla spår ska spelas med samma ljudstyrka.

Tiger, Tuuuur att du sparade din iPod 3g

  • Medlem
  • 2004-07-21 00:47

Va...? Vad menas?

Ja, annars hade du hamnat i chocktillstånd när du fått hem den där fula skrutten nu när du väl sett 3g (syftar på 4g:n :D:D)

  • Medlem
  • 2004-07-21 00:53

Ah! Håller med, jag skulle verkligen sakna det som gör 3G så snygg, så som knappbelysningen och så. Gillar inte 4G:s aldeles för enkla yttre också. Det är skönt att ha hjulet och knapparna på olika ställen.

Föresten, du vet inte vad "Ljudkontroller" är för funktion? Den finns under Inställningar, och kan sls PÅ och AV.

Ingen aning , har en mini, ser den inställningar här också.. har dock ingen aning om vad den gör :D....

Jo precis, 3g:n design ääger:D , iofs tycker jag Minin:s design också är snygg

  • Medlem
  • 2004-07-21 00:59

Ja, absolut! Lyser symbolerna på minin också, som de gör på 3G?

Ljudkontroller blir för mig ett mysterium. Jag får helt enkelt ha den avslagen, så låter det bra. Inget att haka upp sig på, men vore kul att veta vad det är.

Nee de lyser inte :(, men den är ändå snygg :D, inte som 4g:n precis:P

  • Medlem
  • 2004-07-21 01:37

Nej, 4G fick - enligt mig - ett fulare yttre. Hjulet är aldeles för synligt och trist. Det ser mer "leksak" ut än vad G3 gör. Speciellt då man slår på belysningen, oh happy moment!

  • Medlem
  • 2004-07-21 09:54

Jo, jag hittade det senare. Men, det är nästan omöjligt att ha en EQ igång samtidigt, då slår ljudet över på nästan all typ av musik, om jag tar t.ex. Dance eller liknande. Kan det ha med själva importeringen av låten ifrån CD:n att göra? Att jag liksom spelat över låten till datorn på för hög nivå, så att det inte finns mer att kräma när den krämas ytterligare i iPodden? Det känns logiskt då jag funderar på det. Men jag har importerat låten med 100% volymstyrka. Skall jag prova att sänka till 80% eller liknande, och se om det blir bättre? Det låter iallafall likadant då jag linar ut iPodden till stereon.

  • Medlem
  • 2004-07-21 12:00

Efter att ha läst lite på olika forum, så verkar detta vara ett vanligt problem. Exakt vad det beror på vet jag fortfarande inte, men många har fått problemet efter 2.0.1-uppdateringen. Är det verkligen ingen här som har detta problem, och en eventuell lösning? Vore mycket tacksam, då jag vill veta om det är fel på iPodden eller mjukvaran.

  • Medlem
  • 2004-07-21 14:21

Seriöst, är jag den enda här med problemet?

Ursprungligen av Tiger:

Seriöst, är jag den enda här med problemet?

Nej, hade samma problem tidigare. Löste det genom att använda Mp3Gain, som du sa så är volymen på mp3orna oftast för hög vilket medför distorsion när ipoden förstärker dem ytterligare.

  • Medlem
  • 2004-07-22 07:37

Jo, jag har förstått det också. Men, skall man sänka eller höja nivån i mp3gain, för att låtarna inte skall dista med EQ:n påslagen?

Hmm, detta innebär alltså, att det är en mjukvaru-EQ på iPoden?

  • Medlem
  • Täby
  • 2004-07-22 09:49
Ursprungligen av Tiger:

Jo, jag har förstått det också. Men, skall man sänka eller höja nivån i mp3gain, för att låtarna inte skall dista med EQ:n påslagen?

Hmm, detta innebär alltså, att det är en mjukvaru-EQ på iPoden?

Jag är 98% säker på att det är en mjukvaru-EQ på podden.
Jag brukar inte använda den dock.. tycker att låtarna låter bra som dom är utan någon EQ

Ursprungligen av Tiger:

Jo, jag har förstått det också. Men, skall man sänka eller höja nivån i mp3gain, för att låtarna inte skall dista med EQ:n påslagen?

Hmm, detta innebär alltså, att det är en mjukvaru-EQ på iPoden?

Standardinställningen i mp3gain är att sänka volymen och låter du programet göra vad det vill så distar inte låtarna på ipoden. I alla fall inte för mig. Har du ett par lättdrivna hörlurar, tex portaPro som jag har så kan man få tillräcklig bas utan eq, även om jag själv oftsast kör med "dance".

Ja har Också problem me ljudet de distar även om jag inte har Eq:n PÅ ja vet inte hur ja ska fixa det?

1
Bevaka tråden