Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rippa cd-skivor och ljudkvalitet

Tråden skapades och har fått 40 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2004-11-14 13:19

Själv körde jag AAC 192 kbps, men nu har bytt upp mig till mp3 VBR 224 och 224 AAC.

Raptor

Ursprungligen av Alphonze:

Finns det verkligen någon vanlig dödlig som kan höra skillnad på 192 kbps aac, 192 mp3 (cbr/vbr) och 192 wma (cbr/vbr), m.fl.?

Jag kan höra skillnad på 192kbps AAc och dito för mp3...aac har ett mycket större djup.

Man kan se vad det är som försvinner i en mp3-låt, om man konverterar en wav-fil till mp3 och sedan konverterar tillbaka den igen. Sen stoppar man in dom i ett sequencerprogram, t.ex. cubase och sedan fasvrider den fil som varit mp3:a 180 grader. Då hör man bara det ljud som gått förlorat vid konverteringen. Eftersom man bara förlorar ljud vid konverteringen från wav till mp3 är det den förlusten man hör. Rätt kul faktiskt...

Djup? Jag kanske borde göra lite fler AAC-filer för att få liv i min Ipod som jag tycker låter lite "tunnt" ibland? Tveksamt, men kanske... Jag använder nämligen till 99% mp3 bara för att "alla andra" jag känner inte kan använda aac...

...ska kanske tillägga att jag kör nästan uteslutande >192 kbps

Ja jag kan inte höra skillnad mellan 128 kbps AAC och cd. Så jag kör allt i 128.

128 kbps mp3 däremot, det låter inte bra.

  • Oregistrerad
  • 2004-12-17 17:08

160 är den lägsta gränsen man bör lyssna på för att slippa defekter i ljudet.
Många säger sig inte känna skillnad mellan 128 och 160 men det hörs tydligt med ett vant öra, själv väljer jag alltid 192 för att få en mindre fil men ett klockrent ljud som jag inte alls kan klaga på.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-12-18 09:17
Ursprungligen av Buggis:

160 är den lägsta gränsen man bör lyssna på för att slippa defekter i ljudet.
Många säger sig inte känna skillnad mellan 128 och 160 men det hörs tydligt med ett vant öra, själv väljer jag alltid 192 för att få en mindre fil men ett klockrent ljud som jag inte alls kan klaga på.

Hur kan den bli mindre än 128/160?

har inga erfarenheter av aac, men vad det gäller mp3 så tycker jag att 192 låter sunkit - iaf i min stereo... Måste helst upp i 3-400...

  • Medlem
  • Täby
  • 2004-12-24 15:35
Ursprungligen av kaiko555:

har inga erfarenheter av aac, men vad det gäller mp3 så tycker jag att 192 låter sunkit - iaf i min stereo... Måste helst upp i 3-400...

vad jag vet så finns det inte mp3 med 400kbit. 320kbit är högsta på lame encoder iaf. Därmed tolkar jag det som att du inte vet vad du pratar om... speciellt eftersom du säger att 192 låter sunkigt... så illa låter det inte för någon. Okej att man kanske hör skilnad men illa låter det ju inte. No offence.

  • Medlem
  • 2004-12-25 01:53


192kbit mp3 använder jag för det mesta, ibland VBR....
vill man ha kul med format som inte apple gillar, så gillar jag ogg och ape

Bevaka tråden