Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Real vs. Apple

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

OM Apple släpper en firmware för iPoden som blokerar Real från att kunna spela andra filer än sådana som hämtats från ITMS eller som man gjort backup av från egna original-CD gör dom då rätt i detta eller börjar dom då bete sig på samma fula sätt som Microsoft ? Var ska gränsen gå för att skydda sina inovationer ?

Olle

  • Oregistrerad
  • 2004-07-29 19:28
Ursprungligen av [email protected]:

OM Apple släpper en firmware för iPoden som blokerar Real från att kunna spela andra filer än sådana som hämtats från ITMS eller som man gjort backup av från egna original-CD gör dom då rätt i detta eller börjar dom då bete sig på samma fula sätt som Microsoft ? Var ska gränsen gå för att skydda sina inovationer ?

Olle

För de som inte vet vad det handlar om så syftar Olle på (tror jag ): http://www.engadget.com/entry/1634318218686275/

Ursprungligen av raZmus:

För de som inte vet vad det handlar om så syftar Olle på (tror jag ): http://www.engadget.com/entry/1634318218686275/

Jo ungefär så samt detta från MacNn:

Apple investigating DMCA violations by Real's Harmony

Apple today released an official statement on RealNetworks' Harmony software, which allows users to play its song files on the iPod. In a brief statement, Apple said that it was investigating possible criminal violations under the DMCA and other laws as well as threatening compatibility by updating the iPod firmware. "We are stunned that RealNetworks has adopted the tactics and ethics of a hacker to break into the iPod, and we are investigating the implications of their actions under the DMCA and other laws. We strongly caution Real and their customers that when we update our iPod software from time to time it is highly likely that Real's Harmony technology will cease to work with current and future iPods."

Real committed to Harmony, cites consumer choice ...

RealNetworks, responding to a critical statement made by Apple earlier today, says it hopes consumers are given choice rather being limited by Apple and says the DMCA specifically allows the creation of Harmony-type software: "[We are] delighted by initial consumer and music industry support for Harmony. Compatibility, choice and quality are critically important to consumers and Harmony provides all of these to users of the iPod and over 70 other music devices including those from Creative, Rio, iRiver, and others. RealPlayer Music Store provides the highest sound quality of any download music service. That's why so many consumers have welcomed news of Harmony. Consumers, and not Apple, should be the ones choosing what music goes on their iPod."

  • Medlem
  • Örebro
  • 2004-07-29 20:56
Ursprungligen av [email protected]:

Jo ungefär så samt detta från MacNn:...

Fast som jag förstår det så är det bara MP3:or som är skyddade med reals harmony teknik som ska stoppas.
Och allt som sätter käppar i hjulen för Real kan jag vara med och stödja, fast jag tror nog mest att båda parterna mest skramlar med sina vapen.
Real är säkert fortfarande förbannade på det uteblivna samarbetet, jag tror inte man behöver oroa sig.
Jag tror även att apple är väldigt försiktig med att hindra vissa filer från att spelas i iPoden, man ska ju inte glömma att iPoden inte bara är en musikspelare utan även ett första steg mot en Mac. Om apple nu skulle starta krig mot Real så riskerar man att få mycket mer än bara Real mot sig, tänk bara på alla företag som Real samarbetar med.

menmen detta är ju bara mina tankar...

  • Medlem
  • 2004-07-29 23:21

RealPlayer Music Store use the same audio format as Apple's -- Dolby Advanced Audio Codec (AAC)

Ursprungligen av SV O:

RealPlayer Music Store use the same audio format as Apple's -- Dolby Advanced Audio Codec (AAC)

Tydligen inte... förefaller finnas olika AAC då det är en skilnad mellan Reals musik och Apples musik. Jag själv är lite kluven inför bråket mellan dom... ena stunden framställer Apple att dom i stort nästan bedriver ITMS som att dom knappt gör vinst på den men allt kanske i slutänden handlar om att dom skulle kunna komma att hamna i färre sålda iPodar.

  • Medlem
  • 2004-07-29 23:42

Jag förstår mig inte på real, det är med stor marginal det sämsta som hänt internet på länge: en seg, opraktisk spelare som alla användare avskyr, men ändå är det bland det vanligase formatet för media online.

Jag stödjer fullt allt som gör att det går dåligt för dom

  • Medlem
  • Täby
  • 2004-07-30 00:05
Ursprungligen av obli:

Jag stödjer fullt allt som gör att det går dåligt för dom

Where do I sign?

  • Oregistrerad
  • 2004-07-30 17:19
1
Bevaka tråden