Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iTunesfråga till PC-användare

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-02 14:32

Har en fråga om en sak jag inte förstår. Många PC-användare klagar på sättet iTunes organiserar låtarna på hårddisken. Jag kan inte se vad som är dåligt?
Rippar man en CD så hamnar de Artist>Album>Låtar. Perfekt.
Har man redan rippad musik så importerar iTunes in musiken på liknande sätt som ovan. Perfekt.
Har man en massa smutsmp3or så kan man välja om den ska organisera dina låtar eller inte. Perfekt.

En annan sak, varför krånglas det med massor med andra program när det ska föras över musik till iPoden?

Vad är det jag inte förstår?

  • Medlem
  • 2004-08-02 14:48

Jag bytte från Windows media player till Itunes och jag tycker att itunes är mycket bättre men det enda som kan vara irriterande är när den sorterar Artist>Album>Låtar, det låter perfekt när man har albums men när man har bland skivor med en låt av varje artist så blir det ganska mappar att hålla reda på, för övrigt finns inget annat. jag gör allt på iTunes.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-02 15:42
Ursprungligen av Queen:

...men när man har bland skivor med en låt av varje artist så blir det ganska mappar att hålla reda på

Nja, även om det en en skiva med massor med olika artister så heter skivan det samma. Alltså är det väl bara att klicka i knappen "Del av en samling" Vips så hamnar alla låtar i samma mapp.

Ursprungligen av GuitarFReak:

Jag skulle aldrig få för mig att låta iTunes i PCn organisera mina låtar. Närmare 80 GB mp3 har jag och allt är noga organiserat. Bokstav -> Artist -> Årtal - Album. Aldrig att iTunes skulle få spoilera allt det

Spoliera på vilket sätt? Vad är skillnaden på att ha det som du har och ha det Artist > Album > Låtar?
Smaksak kanske men uppvägs inte det av att det blir smidigare att hantera låtarna i iTunes? Är det så att man som PC-användare är van vid att springa runt i Windows när det gäller att ta bort och lägga till låtar?

kan tänka mig att det är för att folk är vana vid nerladdad musik (olaglig då) för då heter juh oftast mapparna "artist-album-årtal och inga jäkla undermappar. och filnamnen är snygga o fina precis som mappnamnen.
därmed inte sagt att det är bättre på detta sättet... men har man haft det på ett sätt i 5 år så tar de tid o vänja sig vid något nytt
kan vara en av förklaringarna iaf.
därmed inte sagt att ja laddar ner olaglig musik... så fick ja de sagt också

Jag skulle aldrig få för mig att låta iTunes i PCn organisera mina låtar. Närmare 80 GB mp3 har jag och allt är noga organiserat. Bokstav -> Artist -> Årtal - Album. Aldrig att iTunes skulle få spoilera allt det

Ursprungligen av GuitarFReak:

Jag skulle aldrig få för mig att låta iTunes i PCn organisera mina låtar. Närmare 80 GB mp3 har jag och allt är noga organiserat. Bokstav -> Artist -> Årtal - Album. Aldrig att iTunes skulle få spoilera allt det

Håller helt till fullo med dig.
Har detsamma men bara ytterliggare ett tiotal GB med mp3or.
(tror någon på mig om jag försöker säga att de är lagliga?)

Men har ändå inte luskat ut vilket program jag ska använda om jag vill föra över musik utan iTunes.
Har du nått jättebra förslag GuitarFReak?

[EDIT]
Jag är sprillans ny i iPod-världen vill jag tillägga

  • Medlem
  • 2004-08-02 15:31

hur stor hårddisk har du ?

Ursprungligen av Queen:

hur stor hårddisk har du ?

170 sammanlagt.

Citat:

Spoliera på vilket sätt? Vad är skillnaden på att ha det som du har och ha det Artist > Album > Låtar?
Smaksak kanske men uppvägs inte det av att det blir smidigare att hantera låtarna i iTunes? Är det så att man som PC-användare är van vid att springa runt i Windows när det gäller att ta bort och lägga till låtar?

Jag tycker det är enklare så. Prydligt att ha underkataloger för varje bokstav i alfabetet.

I och för sig så hade iTunes kunnat fixa det bra, men eftersom att min dator är så pass slö att den inte orkar med att köra iTunes med ett låtarkiv på 75 GB, så går det bort. :rolleyes:

  • Medlem
  • Täby
  • 2004-08-02 17:29
Ursprungligen av acke:

Har en fråga om en sak jag inte förstår. Många PC-användare klagar på sättet iTunes organiserar låtarna på hårddisken. Jag kan inte se vad som är dåligt?
Rippar man en CD så hamnar de Artist>Album>Låtar. Perfekt.
Har man redan rippad musik så importerar iTunes in musiken på liknande sätt som ovan. Perfekt.
Har man en massa smutsmp3or så kan man välja om den ska organisera dina låtar eller inte. Perfekt.

En annan sak, varför krånglas det med massor med andra program när det ska föras över musik till iPoden?

Vad är det jag inte förstår?

iTunes är ett STORT program att ha igång... jag kör alla mina låtar sorterade efter bokstav/artist/album... i winamp... perfekt.. tar upp 1% av utan på skärmen.
Sen kör jag anapod för att det är det enklaste programmet att skapa playlists i till iPoden.

Ursprungligen av kainen:

iTunes är ett STORT program att ha igång... jag kör alla mina låtar sorterade efter bokstav/artist/album... i winamp... perfekt.. tar upp 1% av utan på skärmen.
Sen kör jag anapod för att det är det enklaste programmet att skapa playlists i till iPoden.

Kör iTunes och tryck ctrl + M så får man fram en snygg minimerad spelare...

och moodie...använd itunes...så länge du spelar upp genom det och din iPod så blir ju allt lätt överskådligt, dessutom rockar det att man kan rippa till aac istället för mp3. och ja jag tror dig när du säger att du har laglig musik...jag kör nämligen också bara lagligt

  • Medlem
  • Täby
  • 2004-08-05 08:39
Ursprungligen av Kellogs:

Kör iTunes och tryck ctrl + M så får man fram en snygg minimerad spelare...

och moodie...använd itunes...så länge du spelar upp genom det och din iPod så blir ju allt lätt överskådligt, dessutom rockar det att man kan rippa till aac istället för mp3. och ja jag tror dig när du säger att du har laglig musik...jag kör nämligen också bara lagligt

iTunes suger fortfarande o göra spellistor med... därför har jag köpt anapod... o vips så va det problemet löst.
kommer dock köra iTunes på min powerbook jag ska köpa i höst... MEN på PC är winamp den bästa spelaren utan tvekan.

Ursprungligen av kainen:

iTunes suger fortfarande o göra spellistor med... därför har jag köpt anapod... o vips så va det problemet löst.
kommer dock köra iTunes på min powerbook jag ska köpa i höst... MEN på PC är winamp den bästa spelaren utan tvekan.

VAd är det som är problemet med sättet att göra spellistor på???

  • Oregistrerad
  • 2004-08-05 11:42

smarta playlists!!!

Ursprungligen av Kellogs:

VAd är det som är problemet med sättet att göra spellistor på???

Precis!! vad är det som är så svårt. Jag använder mig uteslutande av SMARTA SPELISTOR, hur bra som helst!

Ha det!

  • Medlem
  • Täby
  • 2004-08-05 13:47
Ursprungligen av lghell:

Precis!! vad är det som är så svårt. Jag använder mig uteslutande av SMARTA SPELISTOR, hur bra som helst!

Ha det!

Inte om man som jag gör massvis med spellistor som inehåller kanske 20-30 låtar... som jag associerar med något speciellt... tex thailand04 inehåller bara låtar som jag associerar med den resan osv.

Hjälp jag har just fått en ny ipod....

Hjälp jag har just fått en ny ipod....och jag har satt all min musik på itunes men när jag har allt på ipoden finns det ungefär 3 av varje artist och jag kan inte sätta musiken i itunes efter mappar jag har laddat ner ganska mycket men allt kommer i oordning hjälp nån

  • Medlem
  • Täby
  • 2004-08-05 13:46
Ursprungligen av Kellogs:

VAd är det som är problemet med sättet att göra spellistor på???

Prova anapod så förstår du hur mycket lättare det är där... finns en gratis demo version.

Men alltså. Hela tanken med iTunes är ju att man INTE ska behöva tänka på vart filerna ligger på hårddisken. Du har all data i iTunes. Allt är sökbart. Man kan sortera på album, artist, år, filtrera bort musik mm på ett och samma ställe. Om man dessutom låter itunes organisera filerna åt en så flyttas ju filerna automatiskt om man ändrar namn, album osv.

Men allt detta förutsätter ju att man använder mp3-taggar. Vilket många nerladdare/fildelare inte gör. Istället sitter man och döper filerna efter låtnamn/album/artist mm och ordnar en mappsstruktur som inte är av denna värld. Det måste ju vara sjukt tidskrävande. Jag har aldrig gjort så och kommer nog aldrig fatta varför man går så heller.

Varför vill man ens veta vart filerna ligger? Varför ska man vara i de mapparna och pilla?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-10 20:24
Ursprungligen av Rickard A:

Men alltså. Hela tanken med iTunes är ju att man INTE ska behöva tänka på vart filerna ligger på hårddisken. Du har all data i iTunes. Allt är sökbart. Man kan sortera på album, artist, år, filtrera bort musik mm på ett och samma ställe. Om man dessutom låter itunes organisera filerna åt en så flyttas ju filerna automatiskt om man ändrar namn, album osv.

Men allt detta förutsätter ju att man använder mp3-taggar. Vilket många nerladdare/fildelare inte gör. Istället sitter man och döper filerna efter låtnamn/album/artist mm och ordnar en mappsstruktur som inte är av denna värld. Det måste ju vara sjukt tidskrävande. Jag har aldrig gjort så och kommer nog aldrig fatta varför man går så heller.

Varför vill man ens veta vart filerna ligger? Varför ska man vara i de mapparna och pilla?

Mycket bra inlägg. Precis så tänker jag också.

Ursprungligen av Rickard A:

Men alltså. Hela tanken med iTunes är ju att man INTE ska behöva tänka på vart filerna ligger på hårddisken. Du har all data i iTunes. Allt är sökbart. Man kan sortera på album, artist, år, filtrera bort musik mm på ett och samma ställe. Om man dessutom låter itunes organisera filerna åt en så flyttas ju filerna automatiskt om man ändrar namn, album osv.

Men allt detta förutsätter ju att man använder mp3-taggar. Vilket många nerladdare/fildelare inte gör. Istället sitter man och döper filerna efter låtnamn/album/artist mm och ordnar en mappsstruktur som inte är av denna värld. Det måste ju vara sjukt tidskrävande. Jag har aldrig gjort så och kommer nog aldrig fatta varför man går så heller.

Varför vill man ens veta vart filerna ligger? Varför ska man vara i de mapparna och pilla?

hehe, ja varför ska man överhuvudtaget veta vart saker och ting ligger? varför ska man överhuvudtaget ha någon kontroll själv? nä bäst att inget veta bortom låtnamnen i itunes. verkar va lite av konceptet med mac överhuvudtaget. varför ska man va där o pilla?

Ursprungligen av snadde:

hehe, ja varför ska man överhuvudtaget veta vart saker och ting ligger? varför ska man överhuvudtaget ha någon kontroll själv? nä bäst att inget veta bortom låtnamnen i itunes. verkar va lite av konceptet med mac överhuvudtaget. varför ska man va där o pilla?

Kan du för oss oinvigda förklara varför du vill vet vad filen befinner i mapphierarkin? Det är ju inte filen du lyssnar på utan musiken. Vart filen befinner sig är helt ointressant i det sammanhanget. Jag låter iTunes själv sortera musiken när jag importerar den, jag redigerar ID3-taggarna, skapar spellistor mm. När allt detta är gjort bekymrar jag mig inte mer om filerna. De ligger snyggt sorterade i en mapp sorterade på artist och i de mapparna ligger artisternas album. Mer än så behövs ju inte.

Dessutom är ju en sökning bland musiken flera ggr snabbare i iTunes än i utforskaren.

Varför sortera artisterna i bokstavsordning i mapphierarkin när jag kan göra det i iTunes med smart-albums? Varför dela in skivorna per år i mapphierarkin när jag kan göra det iTunes med smart-albums? Allt som krävs är att man engagerar sig i att ha korrekta ID3-taggar och sen går allt som en dans.

Jag hävdar inte att iTunes är rätt för alla men de flesta som inte använder det verkar helt ha missat hela konceptet med det. Att vart filerna befinner sig på hårddisken är ointressant, det är musiken som är viktig.

Ursprungligen av Rickard A:

Kan du för oss oinvigda förklara varför du vill vet vad filen befinner i mapphierarkin?

japp d ska jag förklara. det är mkt enkelt egentligen. id taggar (som tyvärr inte finns i alla mina mp3 som jag samlat på mig genom åren.) ligger dock relativt bra sorterade i mappar i ordning o allt. det är ett äckligt jobb om jag skulle börja fixa till över 100Gb musik bara för att detta krävs för att få någorluna ordning. jag hävdar inte att det sätt som itunes jobbar på är fel, utan att det kunde vara ett komplement. att man får välja själv. valfrihet har väl aldrig vart fel?
dessutom är det mkt enkelt att ta bort en låt om van vet filnamnet och exakt vart den ligger. aja, man vänjer sig vid allt förstås men det är fortfarande en nackdel att man inte kan välja bland båda sätten.

FÖR många goda argument för iTunes... Får väl sparka igång det igen och ge det en ytterliggare chans

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-05 13:39
Ursprungligen av acke:

Har en fråga om en sak jag inte förstår. Många PC-användare klagar på sättet iTunes organiserar låtarna på hårddisken. Jag kan inte se vad som är dåligt?
Rippar man en CD så hamnar de Artist>Album>Låtar. Perfekt.
Har man redan rippad musik så importerar iTunes in musiken på liknande sätt som ovan. Perfekt.
Har man en massa smutsmp3or så kan man välja om den ska organisera dina låtar eller inte. Perfekt.

En annan sak, varför krånglas det med massor med andra program när det ska föras över musik till iPoden?

Vad är det jag inte förstår?

Winamp använder inte i närheten så mycket resurser som iTunes. Simple as that.

  • Oregistrerad
  • 2004-08-05 15:28
Ursprungligen av Eddie G:

Winamp använder inte i närheten så mycket resurser som iTunes. Simple as that.

Känns inte som det är ett problem i dagens multi-Ghz värld?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-07 18:49
Ursprungligen av oskich:

Känns inte som det är ett problem i dagens multi-Ghz värld?

Du kan läsa i min profil vad jag har för dator. Ja, det är ett problem. Om man vill göra annat än att bara lyssna på musik så är det trevligt om programet inte är så krävande. Man vill inte att InDesign ska lagga bara p.g.a. att iTunes tar mycket resurser.

Många är nog vana att det ska vara som det har varit, och orkarinte/vill inte prova något nytt. Det tar en del tid att ställa om till korrekta id3-taggar.

Men jag tycker LÄTT det är värt det. iTunes rockar min värld.

  • Oregistrerad
  • 2004-08-14 11:14

Det kan man väl? I inställningarna, eller?

  • Medlem
  • International user
  • 2006-12-25 23:33

har du de rätt taggde så funkar det bra,

1
Bevaka tråden