Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

My Rating vid kopiering till/från iPod?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-12 13:18

Uh.. fan, jag trodde i min enfald att taggningen av My Rating på mina låtar skulle bakas in i AAC:n/mp3:an.. men så är tydligen inte fallet. Eller har jag missat något? Är ju superstört att jag inte kan använda mina betygssatta choons i andra spelare eller på annan hårdvara. Dvs, jag vill verkligen inte sitta & göra om betygssättningen via iPoden när allt redan finns gjort en gång.

Joho, ratingen följer visst med. Det gör den på min i alla fall. Jag har den automatiskt synkad mot en spellista, och när jag ändrar låtarnas betyg uppdateras det när iPoden uppdateras.

  • Medlem
  • Torsby
  • 2004-08-12 16:46

Jo, men det är nog som wobbler säger, att infon inte bakas in i filen. Skulle tro att iTunes/iPoden lagrar det i sin databas.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-13 11:09
Ursprungligen av Spyder:

Jo, men det är nog som wobbler säger, att infon inte bakas in i filen. Skulle tro att iTunes/iPoden lagrar det i sin databas.

ja, jag har ställt in klabbet så att iPod:en _inte_ synkar automagiskt när jag pluggar in den i någon av mina datorer. Jag vill hellre ha stenkoll på vad som kopieras och ej, plus att jag helle rinte får plats med all musik på min iPod jag har på olika diskar.

Fan att Rating-grejen inte hänger med. Finns det inget smart sätt att lösa det på?

Ja, om du synkar mot en spellista. Då får du full kontroll av vad som kopieras. Och varje låt uppdateras med rating som du vill.

  • Medlem
  • Torsby
  • 2004-08-13 13:46

Ja, det är en variant, du kan ju ha en spellista som du synkar mot, men inget annat. Borde funka för att iaf få över ratingen till iPoden, det borde ju ligga kvar även om du tar bort låten ur den spellistan.

Ajaj, nu använde jag b-ordet igen, att jag aldrig lär mig...

iTunes (och såvitt jag vet även iPod) lagrar faktiskt all metadata, även sånt som ryms i filen, i sin egen databas. Men om man flyttar låtar till iPoden i iTunes, så följer allt sånt med (utom "play count" och "last played", tror jag). Inte bara med en synkad playlist, utan även med "dra&släpp". Om man använder nåt annat program (typ Xplay eller Ephpod) följer det inte med, eftersom det programmet inte "ser" iTunes metadata.

1
Bevaka tråden