Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ännu en tråd om dubletter...

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag vet att en liknande tråd har varit uppe innan, men eftersom att jag inte kunde se något vettigt svar, eller något svar som hjälpte så tycker jag att det kanske är dags att komma fram till något som verkligen löser problemet. Som ni säkert har läst i andra trådar så handlar även denna tråd om att man (jag i detta fallet) får dubletter i min ipod när jag syncar med mitt itunes-bibliotek. Det är lugnt, tänkte jag i början eftersom jag ändå har en 3g ipod 20gb. Nu när jag har börjat samla på mig en del musik så vore det bra att ha de där extra gb som försvinner p.g.a dubletter. Jag undrar bara vad det kan vara som gör att de hanmnar där. Jag har kollat igenom låtarna om de innehåller blanksteg i namnet men de gör dem icke. Även när jag kör med manuell-syncning, så får jag dubletter första gången som jag syncar biblioteket till en tom ipod. Jag undrar nu vad det kan vara som är problemet. Kan vi inte en sista gång försöka oss på ett försök att lösa problemet så att fler sådana här trådar slipper komma upp?!

Den som har ett förslag är vanlig att svara på tråden. Jag tror att det är fler än jag som uppskattar ordentliga svar.

Nu löser vi problemet tycker jag...

/karlzone

..............................! :eek:

  • Medlem
  • Täby
  • 2004-08-23 15:13

karlzone, du är säker på att du inte har lagt till vissa låtar flera ggr i ditt iTunes bibliotek då? Har du senaste iTunes installerat?

Jag är säker på detta. Ett album ex. per gessles, mazarin har lagt sig i 10 kopior, och jag lovar dig att jag inte lagt in hans album 10 ggr... Jag har även det senaste itunes installerat...

  • Medlem
  • International user
  • 2004-08-23 17:51

Lite OT, men gah! Kan inte alla skaffa sig en egen avatar?

  • Oregistrerad
  • 2004-08-23 23:57
Ursprungligen av Spiken:

Lite OT, men gah! Kan inte alla skaffa sig en egen avatar?

Jag tycker också det borde vara lag på det. Tror alla med den gråa poden är kainen hela tiden :(. Sorry om OT.

  • Oregistrerad
  • 2004-08-24 08:22

Om man lägger in ett album i iTunes, dvs. drar en mapp till iTunes, och den mappen innehåller en playlist-fil, .m3u, så kommer låtarna läggas in två gånger.

Irriterande bugg. Gjorde det felet när jag migrerade fån PC till mac. Innan hade jag alla skivor i kataloger med .m3u-filer som jag körde med Winamp. Så jag la in hela biblioteket i iTunes och vipps så hade jag dubbla album... Det var bara till att göra om/göra rätt.

Leftrustle: Ett stort tack, där låg mitt problem. Nu kan jag fylla ipoden utan massa dubletter! TACK!
Problemet var det att jag hade tydligen lagt in album med .m3u-filer, vilket kanske inte var så smart!

  • Oregistrerad
  • 2004-08-24 11:43
Ursprungligen av karlzone:

Leftrustle: Ett stort tack, där låg mitt problem. Nu kan jag fylla ipoden utan massa dubletter! TACK!
Problemet var det att jag hade tydligen lagt in album med .m3u-filer, vilket kanske inte var så smart!

Det var inte osmart av dig, däremot borde apple tänkt på att 'folk' kan ha m3u-filer i sina mappar och gjort en 'work-around'

Ursprungligen av sugplopp:

Det var inte osmart av dig, däremot borde apple tänkt på att 'folk' kan ha m3u-filer i sina mappar och gjort en 'work-around'

Suttit och irriterat mig som fan på det oxå. Men så kom jag på att winamp inte gör detta. Så för er som har winamp och som jag ska flytta över ett STORT bibliotek med musik till itunes så kan man adda hela biblioteket till winamp föst. Sen sparar man ner detta biblioteket, för att sen impotera den (*.m3u) filen till itunes. Då slipper man alla dubbletter.
Men funderar nu själv fan på att släppa handen om min musik o låta itunes samla ihop allt o sköta det. Det enda som bär emot att det, rent hypotetiskt sett, skulle bli en massa liv om man skulle dela ut någon sådan musik via ett fildelningsprogram.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-11-07 02:05

det är enkelt. sköt om dina id3-taggar så kommer du inte ha några problem att sortera bort dina dubletter.

och alexmork:
varför skulle det bli ett jävla liv? känner du många som har något emot ett utomordentligt bra sorterat och organiserat musikbibliotek?

Ursprungligen av jimmy.r:

det är enkelt. sköt om dina id3-taggar så kommer du inte ha några problem att sortera bort dina dubletter.

och alexmork:
varför skulle det bli ett jävla liv? känner du många som har något emot ett utomordentligt bra sorterat och organiserat musikbibliotek?

Nej det tror jag inte. Men däremot är det många som är emot att bryta mot mp3 scenens upsatta regler för rippning och liknande.

Fråga: Om jag ändrar id3 taggarna i itunes så ändras de inte i mp3:an på "riktigt" utan bara i itunes biblioteket. Går det ställa in så att det ändras i mp3:an på riktigt?

  • Medlem
  • Täby
  • 2004-08-24 08:25

karlzone: har du dubletter i iTunes också eller bara i iPoden?
raZmus: du får vänja dig vid min alldeles egna avatar nu då

Jag har bara dubletter ipoden, inte i iTunes.

Leftrustle; måste testa det du säger. Alltså inte lägga in .m3u-filer också!

  • Medlem
  • 2004-11-05 23:26
Ursprungligen av karlzone:

Jag vet att en liknande tråd har varit uppe innan, men eftersom att jag inte kunde se något vettigt svar, eller något svar som hjälpte så tycker jag att det kanske är dags att komma fram till något som verkligen löser problemet. Som ni säkert har läst i andra trådar så handlar även denna tråd om att man (jag i detta fallet) får dubletter i min ipod när jag syncar med mitt itunes-bibliotek. Det är lugnt, tänkte jag i början eftersom jag ändå har en 3g ipod 20gb. Nu när jag har börjat samla på mig en del musik så vore det bra att ha de där extra gb som försvinner p.g.a dubletter. Jag undrar bara vad det kan vara som gör att de hanmnar där. Jag har kollat igenom låtarna om de innehåller blanksteg i namnet men de gör dem icke. Även när jag kör med manuell-syncning, så får jag dubletter första gången som jag syncar biblioteket till en tom ipod. Jag undrar nu vad det kan vara som är problemet. Kan vi inte en sista gång försöka oss på ett försök att lösa problemet så att fler sådana här trådar slipper komma upp?!

Den som har ett förslag är vanlig att svara på tråden. Jag tror att det är fler än jag som uppskattar ordentliga svar.

Nu löser vi problemet tycker jag...

/karlzone

hittar inge som har samma problem som jag, men ditt får vara nära nog, är de någon som vet hur man får bort dubbleterna av "artister" i menyn när man ska bläddra. samma artist kan stå skriven typ 10ggr när man bläddrar i listan...hur blir man av me dessa?!?

  • Medlem
  • International user
  • 2004-11-06 10:03
Ursprungligen av Sonny:

hittar inge som har samma problem som jag, men ditt får vara nära nog, är de någon som vet hur man får bort dubbleterna av "artister" i menyn när man ska bläddra. samma artist kan stå skriven typ 10ggr när man bläddrar i listan...hur blir man av me dessa?!?

Markera alla spår av den artisten, välj visa info och ändra till rätt artist i fältet för artistnamn.
Troligtvis så kommer det inte stå något alls där när du kollar info (innan du ändrar alltså). Det är ett tecken på att det är olika information i taggen för artistnamn.

Ursprungligen av jimmy.r:

Markera alla spår av den artisten, välj visa info och ändra till rätt artist i fältet för artistnamn.
Troligtvis så kommer det inte stå något alls där när du kollar info (innan du ändrar alltså). Det är ett tecken på att det är olika information i taggen för artistnamn.

Om du redan har gjort detta, så testa det som jag gjorde. Tabort alla låtar som du har av den artisten, och lägg in dem igen. Det blev dubbletter av både artister och album för mig, men det löste sig ju. Hoppas ditt problem blir löst.

Jag är ledsen. Jag kanske är dum, dessutom.

Jag använder iTunes. Har en iPod Video 60GB. Har alltid haft full styrsel på ID3-taggar och har således aldrig haft problem.
Nu har en artist lagt sig som dubletter 8 ggr i iPoden, men inte när jag kopplar den till iTunes. Har inga m3u-filer. Filerna tar alltså inte upp extra utrymme, de bara visas 8 ggr med exakt samma info under varje, i "Artister"-listan. Jag har ännu inte hittat någon lösning, här på 99.se... Vad kan man göra? Vad kan man försöka med?

1
Bevaka tråden