Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny Firmware för ipod mini på g =)

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-08-23 11:22

Ett rykte säger att Firmwae 1.2 närmar sig och skall ge mini samma funktioner som G4:orna

http://www.thinksecret.com/news/ipodsoftware.html

  • Oregistrerad
  • 2004-08-23 11:53

I know

Endast för minin? Varför får inte 3 gen isåfall också ta del av förändringarna. Blir midre o mindre imponerad av Apple för varje dag som går sedan mitt inköp av ipod. Fast nöjd är jag ju ändå förstås.... :rolleyes:

  • Oregistrerad
  • 2004-08-23 13:39
Ursprungligen av Fredrikipod:

Endast för minin? Varför får inte 3 gen isåfall också ta del av förändringarna. Blir midre o mindre imponerad av aple för varje dag som går sedan mitt inköp av ipod. Fast nöjd är jag ju ändå förstås.... :rolleyes:

Hade väl något att göra med att det är olika hårdvaruplattformar i 3G & mini/G4...
Men visst är det surt att det inte ska gå att uppgradera en halvår gammal iPod, så bygger man inte goda kundrelationer

  • Oregistrerad
  • 2004-08-23 13:46
Ursprungligen av Fredrikipod:

Endast för minin? Varför får inte 3 gen isåfall också ta del av förändringarna. Blir midre o mindre imponerad av Apple för varje dag som går sedan mitt inköp av ipod. Fast nöjd är jag ju ändå förstås.... :rolleyes:

Du kan inte förvänta dig att du ska få 4G-funktioner på den 3G som du har köpt. Isåfall har du alldeles för höga förväntningar.

Nej men man kan förvänta sig att få uppdateringar på de funktioner som endast är kopplade till mjukvaran, precis som när man köper en dator eller andra teknik prylar. Tycker snarare att du förväntar dig för lite av en produkt som apple ändå tar så pass bra betalt för.

  • Oregistrerad
  • 2004-08-23 14:26

Klart man kan förvänta sig uppdateringar. Men att köpa en produkt och sedan ställa samma krav på den som på dess efterföljare, det tycker jag inte går för sig. Vad det gäller mina förväntningar skrev jag bara att du inte bör förvänta dig en 4G när du köper en 3G. Det var i de tankebanorna jag resonerade om det inte framgick. Apple tar generellt inte mer betalt än deras konkurrenter gör för sina mp3-produkter. Jämför t ex med iRivers eller iAudios hårddiskspelare.

Jag köpte min 3 gen i början av juni. I slutet av juli kommer en uppföljare som har en mängd förbättringar på mjukvarusidan. Jag förväntar mig när dessa två produkter använder samma gränssnitt att få uppdateringar. Jag förväntar mig inte att de hårdvaru förbättringar som gjorts i 4:e gen ska komma 3 gen ägare till del. Du måste hålla med mig om att det är rimligt att kräva sådana förbättringar som konsument.

Jag menar inte att ipoden är högt prissatt i förhållande till konkurrneterna, jag menar att det är en vara som man pga. dess pris förväntas behålla ett antal år. Alltså en vara som man får fortsätta att uppdatera även när den slutar säljas. För mig är iPoden fortfarande ganska ny...

  • Oregistrerad
  • 2004-08-23 15:16

Då tycker vi inte så olika då.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2004-08-26 18:50

Jag tycker att det är helt orimligt att se på podden som om den vore en dator. Hur många mp3 spelare kan man uppdatera på det sättet som man kan göra med iPoden? Apple skulle dessutom förlora på det i längden. Hade du ärligt köpt en iPod 4G om du lika gärna kunde köpa en iPod 3G för halva priset och med samma innehåll?

Precis, Apple skulle förlora på det. Iallafall på kort sikt, konsumenten skulle vinna på det. Vad är det som säger att min produkt skall sluta uppdateras månaden efter jag köpt den, när de som köper liknande produkt (4 G) en månad senare får en massa uppdateringar som jag också skulle kunna ta del av om inte Apple höll igen. Jag tror att Apple förlorar på sin strategi på lång sikt. Programvaran i Ipoden kan man som konsument förväntas uppdatering av i den mån det är möjligt. Tror att du inte ställer tillräckligt höga krav som konsument.

Känner att jag fått lite Sverker på PLUS vibbar..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-27 09:14

Om detta nu är så viktigt för dig, vilket det verkar vara. Varför la du inte 5 min på och kolla upp när nästa iPod förväntas komma?
En annan sak att tänka på är att olika hårdvara ofta ger olika mjukvaruförutsättningar.

Ursprungligen av acke:

Om detta nu är så viktigt för dig, vilket det verkar vara. Varför la du inte 5 min på och kolla upp när nästa iPod förväntas komma?
En annan sak att tänka på är att olika hårdvara ofta ger olika mjukvaruförutsättningar.

Kunde inget om iPod. En kompis hade en och jag blev impad, passade på att köpa en sedan i USA. Det var efter jag köpt den som jag förstod att en efterträdare inte var långt borta.

Men jag är grymt nöjd. Tycker nog bara att ni förväntar er för lite från Apple gällande uppgraderingar på mjukvarusidan. Om du läst mina tidigare inlägg ovan så förstår du att det inte gäller de uppgraderingar som hårdvaran inte stöder.

  • Medlem
  • Täby
  • 2004-08-27 09:55

Jag e iofs nöjd med allt på min 3G 40GB så några uppdateringar är bara onödiga...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-08-27 18:22

När 3G-iPoden kom så var det samma snack om uppdateringar till 1G och 2G. Och inte har vi sett skymten av uppdateringar av mjukvaran för dessa så vi kan nog glömma en uppdatering till 3G.

  • Oregistrerad
  • 2004-08-27 23:05
Ursprungligen av markus:

När 3G-iPoden kom så var det samma snack om uppdateringar till 1G och 2G. Och inte har vi sett skymten av uppdateringar av mjukvaran för dessa så vi kan nog glömma en uppdatering till 3G.

Gå in på www.apple.com så kan du leta reda på uppdatering även till 1G och 2G poddar. Jag var just inne själv för att kolla efter uppdatering till min Mini, och det verkar som om den uppdatering man tankar hem innehåller uppdatering för alla generationer av poddar. Nu vet jag inte om det är en gammal version av mjukvara som ingår till 1G/2G men nog har det kommit uppdateringar till den sedan den först kom.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-08-28 00:36

Visst har de tidigare gererationerna fått uppdateringar. Men inga uppdateringar som ger dem de funktioner 4G har och det är de folk är upprörda över i tråden.

Ett exempel är on-the-go-spellistorna. I 1G och 2G finns inga, i 3G finns det möjlighet att skapa en och i 4G samt MINI kan man skapa flera. Man tycker ju att sådanna funktioner borde kunna fixas genom en mjukvaruuppdatering. Men apple säger själv att det är hårdvaran som sätter stopp och att det e därför vi inte heller ser sånna. Vissa funktioner kan man inte skylla på hårdvaran, utan det är ren lathet från apple. Det e ju inte direkt första gången man lämnar användare som inte kör det senaste ute i kylan. Räcker bara titta på os x.

  • Oregistrerad
  • 2004-08-28 00:52

De har säkert sina orsaker, att de måste sälja enheter är nog en av dem.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-08-28 01:05

Självklart. Jag har själv inget mot att apple gör så när det gäller ipoden. Även om det handlar om ganska simpla funktioner som de borde kunna fixa så kan jag leva med att de inte fixas. Det e inte inga större mirakel som har skett rent mjukvarumässigt på gränssnittet och funktionerna på senare år. Ifall man vill ha de senaste funktionerna så får man helt enkelt köpa en ny ipod.

Mja, nyaste programvaruuppgraderingen till 4g fixade ännu bättre batteritid.

Det är enligt mig den stora fördelen med 4g.

Ursprungligen av DrRotmos:

Mja, nyaste programvaruuppgraderingen till 4g fixade ännu bättre batteritid.

Det är enligt mig den stora fördelen med 4g.

När kommer den nya Firmwaren till mini, eller har den redan kommit?
iPod uppdaterare 1.0 hittar iaf inget att uppdatera. Måste man ladda ner firmwaret själv?

1
Bevaka tråden