- Gäst
- Oregistrerad ●
- 2004-08-23 22:56
Skaffade nyligen en iPod G4, som ju inte kommer med fjärr, och eftersom jag behövde/ville ha en beslöt jag mig för att chansa på Engineer Audios RemoteRemote 2 . Eftersom infon om den är förvånansvärt knapphändig på nätet (inkl här och på ipodlounge), tänkte jag att jag kunde ge en liten "sitrep", ifall andra här är nyfikna på den.
Såvitt jag förstår det är det här den enda vettiga fjärren som finns till podden. Det vill säga, till skillnad från Apples egen är den alltså trådlös (vilket ju inte minst är hopplöst om man vill använda den om har podden kopplad till stereon hemma), och till skillnad från Ten Technologys naviPod är den inte ir-styrd utan rf-styrd, vilket på svenska betyder att det inte behöver vara i princip fri sikt mellan fjärr och podd för att man ska kunna använda den (vilket det ju sällan är om man har den t ex i ryggsäcken).
Så är den ok? Visst, förutom att man får hålla till godo med bara det mest elementära, alltså play/pause - mer/mindre volym - framåt/bakåt, så håller den helt enkelt vad de lovar. Dvs den tycks funka alltid och utan fördröjning, precis som man kan önska - med podden inpackad bland bråte i väskan på ryggen, eller hemma vid stereon med åtminstone en fem meters radie, genom väggar och allt (bor i en etta med kök för tillfället, och har inte hittat nåt skrymsle eller vrå där den inte skulle funka, t.o.m inlåst på toaletten hittar signalen rätt ). Själva fjärrdelen är dessutom riktigt liten och lätt, och har ett hål som gör att man kan ha den som nyckelring (den påminner förresten just om en sån där nyckelringsplatta).
Så är det värt det? Tja, den tycks inte finnas på Macoteket åtminstone än (de har den förra modellen för 499,-), så man måste kanske göra som jag och handla direkt från EngineerAudio i USA - de vill ha 45 dollar för den och portot till Sverige är 8 dollar = 53 dollar = 394 kronor. Själva delarna och teknologin är väl egentligen knappast värd mer än några tior, kan jag tänka mig, men om man behöver / vill ha ha en enkel och fullt användbar fjärr så blir det ju lätt värt det i alla fall, särskilt med tanke på att det inte finns mycket till konkurrens för närvarande.
Så vågar man handla från EngineerAudio? Ja, dvs åtminstone tyckte jag det gick som smort: skickade ett mejl och dubbelkollade att den funkar med G4 och lite andra frågor, och fick vänligt svar inom ett dygn. De sade också att de hade några dagars kö, och att försändelsen sedan skulle ta ca 7-10 dagar. Lade in en beställning och två veckor senare damp den ner i brevlådan.
Inte meningen att låta som en reklam, men är alltså nöjd med den här tingesten och ville berätta ifall nån undrar. På nätet hittade jag som sagt nästan ingenting om den. Om ni har specifika frågor kan jag försöka besvara dem.