Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Veckans test

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ok. Upp till test. Klockan är nu 01.16 enligt min Powerbook G4. Jag har 2.5 megabit BoNet ADSL uppkoppling.

Hur många surfar precis just nu, på en torsdag kväll/natt?

Vi kör UBB på 99mac.com och det snurrar på riktigt bra tycker jag faktiskt själv.

Testar att gå in på MacPressens forum och blir mer och mer förvånad. Testa att till exempel klicka på knappen för "MacPressen forum 2.0" nere i höger hörn när du precis kommit in i forumet.

Vi har klockat detta tre gånger med följande svarstider:

Test #1: 3 minuter, 12 sekunder (!!)
Test #2: 2 minuter, 30 sekunder (!!)
Test #3: 12 sekunder

Samma resultat gäller både radannonser och forumet i övrigt.

Testa själva och kom in med testtider och skriv när ni gjorde testet.

Om någon har kommentarer angående 99mac.com och dess långsamma svarstider så är detta också rätt diskussion!!

Jag sitter på en 10mbits uppkoppling genom bredbandsbolaget.

Det tog mig 34 sekunder från att jag skrivit in URL´en till att jag klickat mig fram till ett riktigt inlägg på macpressens site. Ungefär 20 av dessa sekunder satt jag och väntade på att forumet skulle laddas... en tom vit skärm fick jag stirra in i! Testade ett flertal gånger med samma resultat.

Jag gjorde ett likadant test med 99mac.com, och.. det tog faktiskt inte mer än fyra sekunder från att jag skrivit in URL och tryckt enter, till att jag kunde läsa ett inlägg. Och jag vågar påstå att jag nog kan få ner det till 3,5 om jag tränar upp reflexerna lite mer

Jag är nöjd med hastigheten på 99mac! Går som blixten. Bra jobbat

/ [V]

• Medlem
  • Stockholm
  • 2001-11-09 01:49

Jag har oxå upplevt macpressens forum som långsamt - förmodligen en lasso/filmaker lösning och de blir mkt slöa av storlast/mycket data. Tycker inte att 99mac är något fartmonster men den duger!
Är deras forum större än 99mac? Verkar vara en hel del trafik där.

Jag försöker idag läsa diskussionen "momsen hos Macoteket" ifrån 13/12 under "Forum-Nyheter" på Macpressens forum.

Det går inte! Kan inte någon annan gå in där och försöka läsa inlägget och kopiera in det nedan?

Jag har försökt läsa den diskussionen under tre dagar i rad. Men jag måste ha för slö dator och/eller för dålig internetuppkoppling för trots att jag väntar fem minuter så visas inte inlägget utan bara texten "sending request for /action.lasso"....

Jag kör på en TiBook /550 och 2.5 Mbit BoNet ADSL....

Forum >> Nyheter >> Momsen hos Macoteket

Alphonze
2001-12-13 12:50:22
Hurra!
Nya Macoteket-katalogen (5-01) har kommit! Och ser man på; Sidan 11 visar ett datorpaket man kan köpa på avbetalning och de har t.o.m. redovisat priset INKLUSIVE moms. Kryss i taket! Bra jobbat Macoteket! Nu har ni bara 55 sidor kvar att jobba med...

chop
2001-12-13 13:36:08
Jag tycker katalogen från Macoteket har tämligen begränsat värde. Hemsidan funkar mycket bättre och där är det enkelt att markera att man vill se ALLA priser inklusive moms.

Alphonze
2001-12-13 14:03:36
Jovisst, men det är alltid kul att ha en katalog att bläddra i... Förresten kan man inte se priserna inkl. moms på deras förstasida på webben där de har alla intressanta prissänkningar och nyheter, tyvärr. De nådde nästan fram...

Benny G
2001-12-13 15:19:53
Dom har en löjlig browserkontroll. Vill väl inte sälja till alla eller så är det fjortisar som gjort sidan. Går man in med en webbläsare som inte är godkänd t.ex iCab så ser det varken bättre eller sämre ut. Däremot visar iCab en mycket lång fellista...

poonuts
2001-12-19 12:43:42
uhm...använd inte iCab då
Alphonze: Anledningen att dom inte skriver priser med moms är att deras främsta försäljning antagligen sker till företag. Företag drar av momsen på prylar dom köper, så det är därför mer intressant för dem att se priset utan moms. Det är emellertid enkelt att få fram priset med moms; multiplicera beloppet med 1.25. En vara som kostar 100:- ex.moms kostar således 125:- inkl. moms. Jättelätt!

1
Bevaka tråden