Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

LP skivor till Ipoden

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Skulle uppskatta några tips om hur man överför sina LP skivor till MP3 format. Vilken är den lämpliga vägen från LP till MP3?

/Mats

du får nog tyvär spela in dom i realtid.... via linein eller microfoningång på datorn....
starta/stoppa mellan varje låt.....
jobbigt som fan... men ja kan inte se nått annat alternativ tyvär.

Ursprungligen av matsthomasson:

Skulle uppskatta några tips om hur man överför sina LP skivor till MP3 format. Vilken är den lämpliga vägen från LP till MP3?

/Mats

eller ladda ner dem du ärger ju faktiskt låtarna på skiva redan...då tror jag att det är lagligt att ladda ner...men jag är ingen expert på detta område.

Fast det är lika jobbigt det snabbaste är nog att göra det i realtid som skummis sa

  • Oregistrerad
  • 2004-08-30 14:22
Ursprungligen av Kellogs:

eller ladda ner dem du ärger ju faktiskt låtarna på skiva redan...då tror jag att det är lagligt att ladda ner...men jag är ingen expert på detta område.

Fast det är lika jobbit det snabbaste är nog att göra det i realtid som skummis sa

Ja så kan man nog göra.

Men du kan dra sladd via dator och Stereo för att linka ihop det, tyvärr kräver det pengar men gå förbi en ljudaffär eller datorbutik och fråga.

//C

ja de tänkte jag inte på... finns dom att ladda ner i bra kvalite så gör det... eftersom du äger orginalskivorna.

  • Oregistrerad
  • 2004-08-30 14:26
Ursprungligen av skummis:

ja de tänkte jag inte på... finns dom att ladda ner i bra kvalite så gör det... eftersom du äger orginalskivorna.

Fast det blir mycket bättre om du lyckas få de bra från LP

//C

Kolla upp vad lagen säger först! Som sagt var det kan vara besvärligt det där med lagar jag tror men är det ng som vet!!!

Det är alltid lagligt att ladda ner i Sverige, dela ut däremot..

Att tänka på är att en Phonoutgång inte alls är kompis med nån annan sorts ingång på varken stereo eller dator som inte specifikt klarar Phono. Detta har något med strömstyrkan att göra om jag inte minns fel. Finns adaptrar att köpa men dom är inte "billig kabel på Siba" billiga direkt.

  • Oregistrerad
  • 2004-08-30 20:18
Ursprungligen av trifix:

Att tänka på är att en Phonoutgång inte alls är kompis med nån annan sorts ingång på varken stereo eller dator som inte specifikt klarar Phono. Detta har något med strömstyrkan att göra om jag inte minns fel. Finns adaptrar att köpa men dom är inte "billig kabel på Siba" billiga direkt.

Det har ingen sagt

  • Oregistrerad
  • 2004-08-30 20:34
Ursprungligen av Archduk3:

Det har ingen sagt

Har själv 2 st LP spelare + mixerbord1 + mixerbord2 + proff audio ljudkort.

För att jag ska spela in bör jag koppla in en lp spelare till mixerbord1 som har phono ingångar. Sedan kopplar jag in mixerbord1 till mixerbord2 och mixerbord2 är inkopplat till till ljudkortet där jag spelar in med ett inspelningsprogram så som cubase eller ännu bättre wavelab.
Har du något mixerbord överhuvudtaget?
Vad är din lp spelare kopplad till när du ska spela upp och lyssna på lp skivor?
För att det stämmer så som trifix säger. Phono ingångar/utgångar är speciella.

Raptor

  • Oregistrerad
  • 2004-08-30 20:36
Ursprungligen av Raptor:

Har själv 2 st LP spelare + mixerbord1 + mixerbord2 + proff audio ljudkort.

För att jag ska spela in bör jag koppla in en lp spelare till mixerbord1 som har phono ingångar. Sedan kopplar jag in mixerbord1 till mixerbord2 och mixerbord2 är inkopplat till till ljudkortet där jag spelar in med ett inspelningsprogram så som cubase eller ännu bättre wavelab.
Har du något mixerbord överhuvudtaget?
Vad är din lp spelare kopplad till när du ska spela upp och lyssna på lp skivor?
För att det stämmer så som trifix säger. Phono ingångar/utgångar är speciella.

Raptor

oj jag glömde klippa ut just "billig" saken, jag tror säkert att det är dyrt men jag har läst om kost man kopplar till stereon och det funkar....altenativt kan du ju sända med Belking fmsändare och sedan recorda det...fast det blir ju inte lika bra :S

//C

  • Oregistrerad
  • 2004-08-31 09:01

Det är en grammofonförstärkare som behövs, tex en sån här.

I den här tråden på 99mac diskuteras hur man gör och vad som behövs. Länkas också till en artikel hos macworld som tar upp allt man behöver veta.

Ursprungligen av Archduk3:

oj jag glömde klippa ut just "billig" saken, jag tror säkert att det är dyrt men jag har läst om kost man kopplar till stereon och det funkar....altenativt kan du ju sända med Belking fmsändare och sedan recorda det...fast det blir ju inte lika bra :S

//C

1
Bevaka tråden