Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

AAC Till MP3 vilken Bitrate??

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Västerås
  • 2004-09-08 16:36

Hej!
Jag vill INTE bli dum förklarad av alla Audiofiler utan ha svar på min fråga
Nu kommer min fråga:

Jag har en massa MP3 låtar i varierande bitrate. Hur hög måste bitraten på MP3 filen vara för att inte den konverterade filen ska bli för dålig??
Om tex säger att jag konverterar MP3 192 kbit/s till AAC 128 kbit/s kommer ljudkvaliteten då att låta bättre än MP3 128 kbit/s. (der råkar vara så att jag har dubbla versioner och måste ta bort den ena versionen för och spara plats på min hårdisk)

Om jag har Ett gäng MP3or i VBR ca 200 kbit/s kan jag då konvertera dessa till AAC utan att dö av kvalitets förlusten??

//MacTIM

PS. Jag vill kunna spela dem lagom högt i een ganska skruttig stereo och jag är absolut INTE kräsen! Hejsvejs!

ogg tar lite mer plats än 1/4 av mp3 och jag tror aac tar ungefär lika stor plats... men jag e inte helt säker... kan ha helt fel

du förlorar ALLTID i kvalitet när du konverterar om MP3...
Om du nu har musik i mp3 vad är det då för mening att kovertera om dom till AAC? du förlorar bara i kvalitet på det.

Däremot om du har orginalCD så kan du juh läsa in dom i AAC istället för mp3... då får du juh en högre kvalite (beroende på bitrate inställningen)
Men att konvertera om mp3 till nått annat är aldrig värt besväret som sagt.

det måste ju va värt besväret om man har en mp3a på 320... 320 i mp3 format e ju långt mer än tillräckligt (för mig) och om man vet vad man ska göra så förlorar man ju inte så mycket kvalitet... om jag inte e helt bakom flötet

man förlorar ändå alltid i kvalitet när du kodar om (nu snackar vi mp3),

Jag tror inte heller på att koda om mp3-filer... Det kan aldrig bli bra.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-08 23:05

Kvalitetsförlusten ska väl inte bli överväldigande. Du låter inte som att du är kräsen, så kör hårt.

  • Oregistrerad
  • 2004-09-08 23:12
Ursprungligen av MacTim:

. . . Om . . . jag konverterar MP3 192 kbit/s till AAC 128 kbit/s kommer ljudkvaliteten då att låta bättre . . .

Om jag (med skruttiga öron, men vass anläggning) jämför (lyssnar) mp3/192 med m4a (AAC)/128 så hör jag ingen skillnad, men m4a filen är c:a 35% mindre. mp3/192 och m4a/192 är lika stora och jag inbillar mig att jag hör kvalitetsskillnaden.

Att däremot konvertera från mp3 till m4a är vansinnigt. Det kommer att låta sämre än skräp. Inte ens en "skruttig" anläggning kan maskera det förfall som uppstår. Rippa hellre om det Du har på CD till m4a/128 och låt det andra vara kvar i mp3.

Alternativer är att skaffa störra HD.

  • Medlem
  • Västerås
  • 2004-09-09 15:51

Nu är det så att jag har en massa låtar i MP3 200 kbit/s som tar upp för mycket palats! om jag rippar dem till AAC 128 kommer det bli olysnbart då?? förlåt om jag är trög.

//MacTim

PS. Jag vet att MP3 är ett förstörande format och lika så AAC!

Tråkigt att ingen svarade dig för ett år sedan. Men svaret är nej, det kommer inte att bli olyssningsbart, bara tekniskt sämre. Men det avgör DU och DINA öron... Jag har själv några 128-aac:or i min telefon som varit bra mp3:or och jag stör mig inte mer än lite psykologiskt på det...

1
Bevaka tråden