Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Namn & Genrebyte I iPoden !?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

När man sätter in låtarna i sin ipod så byter dom namn(precis som i winamp om ni förstår vad jag menar).
Men går det inte att göra nåt på itunes så att alla låtarna heter som sitt filnamn i datorn? för det är jobbigt med namnbytet, man hittar inte som man brukar göra i datorn.

Och på vissa, t.ex hiphop låtar, ändras "genre" till typ ROCK... jobbiiiigt... och jag orkar inte sitta och byta namn och genre på varje låt jag har!

Och sen var det en sak till:

Går det bra att börja ladda ipoden utan att batterierna är helt slut, utan att det försämrar batteriet?
För på mobiler vet jag att man ska ladda batteriet efter det är HELT slut för att inte försämra batteriet, men jag undrar om det är samma med ipoden eller om det går att ladda den när som helst?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-10 16:55

Det är värt att hålla koll och ordning i sitt musikbibliotek, dvs ha korrekta id3-taggar. Sätt igång och fyll i alla uppgifter bara, så kommer det bli rätt överallt. Har man några tusen låtar med noll uppgifter ifyllda så, tja, tough shit. Dom finns där för att användas.

Genrebytet låter märkligt, återigen läses id3-taggarna.

Re batteri.
Det är gammalt och gäller inte längre, batterierna har inte "minne" som dom haft (eller om det var en annan typ).
Så, mobiler och iPods - ladda när du vill.

Däremot är det väl kanske inte att rekommendera att ständigt lyssna i 30 minuter och sen ladda på en gång. Kör med batteridrift så länge du kan, men svettas inte om du vill ladda fullt den inför något speciellt och den inte är urladdad, just do it.

Batteriet har en viss livslängd, 300-500 laddningar är en siffra.

Ursprungligen av Linus:

Det är värt att hålla koll och ordning i sitt musikbibliotek, dvs ha korrekta id3-taggar. Sätt igång och fyll i alla uppgifter bara, så kommer det bli rätt överallt. Har man några tusen låtar med noll uppgifter ifyllda så, tja, tough shit. Dom finns där för att användas.

Genrebytet låter märkligt, återigen läses id3-taggarna.

Re batteri.
Det är gammalt och gäller inte längre, batterierna har inte "minne" som dom haft (eller om det var en annan typ).
Så, mobiler och iPods - ladda när du vill.

Däremot är det väl kanske inte att rekommendera att ständigt lyssna i 30 minuter och sen ladda på en gång. Kör med batteridrift så länge du kan, men svettas inte om du vill ladda fullt den inför något speciellt och den inte är urladdad, just do it.

Batteriet har en viss livslängd, 300-500 laddningar är en siffra.

Aaa det e sant, det är verkligen värt att byta namn på alla, för ja har 825 låtar på ipoden just nu o ingeeeeen aning om vart nån ligger just nu. skitsvårt o hitta. men hur gör ja då? om jag ändrar namn och genre på låtarna i iTunes bibliotek, och sen kopplar in iPoden till datorn efter det, så uppdateras det automatiskt på iPoden? lr?

Batteriet:
jahaa okeeej tack skönt o höra... men är det samma sak om man inte hinner ladda klarT? alltså att man drar ut sladden innan den hunnit ladda klart? det gör ingenting heller va?

tack för svart

Ursprungligen av Taimaz:

Aaa det e sant, det är verkligen värt att byta namn på alla, för ja har 825 låtar på ipoden just nu o ingeeeeen aning om vart nån ligger just nu. skitsvårt o hitta. men hur gör ja då? om jag ändrar namn och genre på låtarna i iTunes bibliotek, och sen kopplar in iPoden till datorn efter det, så uppdateras det automatiskt på iPoden? lr?

Japp! Om du har automatisk synkning på.

Ursprungligen av svanerik:

Japp! Om du har automatisk synkning på.

japp d har jag.. o det funkade men nu vill ja bara veta hur man tar bort nån låt? =P ere bara o ta bort i biblioteket då också så försvinner den på ipoden? nybörjar frågor

Rensa bort i iTunes och anslut sedan podden så kollas om det skett ändringar sedan den var ansluten sist. Låtar som inte längre finns i iTunes bibliotek raderas då från podden.

  • Oregistrerad
  • 2004-09-10 18:22

Precis som linus säger så är "minnet" i batterierna väldigt bra! till skillnad från tex gamla NiCd eller NiMh batterier! Detta medför att du i stort sett kan ladda i mer power när du vill. Dessutom så kan man ha ett Li-Po (tror att de är samma sak me Li-Ion) liggandes i ca 1år och då har det förlorat kanske 5% från de att du laddade det sist.! Så de är bra grejer, men va försiktig för de är även instabila

//Micke

det där med id3 -taggar, e de dom man fyller i i mediebiblioteket i windows media player??? följer dessa taggar med i alla andra program, som tex itunes, winamp osv.. ??
fan va gött isåfall, vill inte byta namn på 5k låtar...

1
Bevaka tråden