Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Behöver hjälp med iTunes =(

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Heej jag har ett par frågor... iTunes e komplicerat och onödigt jobbigt

Fråga 1: Om man lagt in typ hela sin "musik" mapp med ca 800 låtar i biblioteket, och sen laddar hem typ 20 låtar till och man lägger in låtarna i musikmappen. Måste man sen manuellt hitta och lägga in dom på biblioteket från iTunes? Eller kan man bara välja "lägg till mapp i biblioteket" igen på sin musikmapp och så uppdateras dom som inte fanns där tidigare utan att dubbletter skapas?

Fråga 2: När man tar bort nån låt från hårddisken som finns i biblioteket... syns det då på iTunes vilken som inte finns på datorn längrE? så man kan radera onödiga låtar som man ändå raderat ?

Fråga 3: Går det inte på nåt sätt göra så att iTunes bibliteket uppdaterar sig efter min musikmapp? så att om en låt i mappen blir raderad så händer samma sak i biblioteket osv? om ni förstår hur jag menar långsökt men värt att fråga...

Lite svar...

om du går in under inställningar så kan du pula till det så att du kan välja vilken mapp som är din musikmapp. I samma meny kan du också bestämma att itunes ska kopiera all din musik till den rätt mappen så när du ska lägga till en låt så drar du bara in den i iTunesfönstret och den kommer då att kopieras in i din förvalda musikmapp mär kväl den kopieras bara in om du inte vill ha din orginalfil (dubbletter) så får du ta bort den manuellt.

Om du ska radera en låt gör detta genom iTunes så håller den automatiskt reda på vilken musik som finns i din musikmapp.

Som svar på första frågan säger jag bara så här: markera dina filer dra in dem i iTunesfönstret så kommer de att kopieras in i din förvalda musikmapp

Mvh. Olof

1: du måste göra det manuellt
2: det syns INTE.... men den kommer klaga om du försöker synca sådana låtar
3: nej det går inte....

om jag har fel på någon punkt så rätta mig folks för jag är inte kung på itunes... jag gillar det inte ens ,)
men jag använder det för att synca ipoden med... för där slår det alla andra program.

Ursprungligen av Taimaz:

Fråga 3: Går det inte på nåt sätt göra så att iTunes bibliteket uppdaterar sig efter min musikmapp? så att om en låt i mappen blir raderad så händer samma sak i biblioteket osv?

Du behöver tänka om för iTunes är inte WMP eller Winamp och kommer aldrig att bli. Att hantera MP3-filer via filhanterare som Utforskaren eller Finder är för en iTunes användare historia. iTunes kommer att uppdatera sitt bibliotek över låtar du har, när du tar bort dem med iTunes.

Jag sköter 100% av min MP3-hantering direkt i iTunes och det är mycket smidigare än en filhanterare som inte är skapad för att enbart hantera musik! Tidigare då jag använde Windows så var jag en hängiven Winamp-användare och fick då sitta och manuellt lägga låtfilerna i rätt mappar. Idag behövs inte det, iTunes fixar biffen så länge jag uppdaterar ID-taggarna på mina låtar så hamnar rätt artist i rätt mapp och rätt låt i rätt album om du förstår hur jag menar.

men om man istället tänker såhär...
jag har massor med musik (det har vi väl alla) som mp3, inget konstigt i detta.... men som gammal mp3räv så är den såklart sorterad i mappar som förljer "mp3scenens" alla konster och regler (vanligtvis: artist - album - årtal) och att för mig döpa om en mapp vore dödsstraff och att sortera dom i artistmappar som itunes gör (om man vill det) skulle bli OERHÖRT jobbigt eftersom man får fullt på hdn och vill bränna sina mp3 på cd/dvd. Att då ha den strukturen skulle bara bli jobbig... jag vill ha allt under cd/dvd-rooten. Nog om det för i itunes kan man juh välja om man vill att itunes ska sortera eller inte så det är egentligen inget problem.... bara en notering för alla som tycker det sorteringsystemet är så himla bra/gulligt (jag menar om man följer mp3-scenen så är juh dina mappar ändå sorterade från A-Ö i utforskare/finder.

Till det jag tycker är riktigt irriterande då.
Att jag är "snabblyssnare" eller va man ska säga (ska försöka förklara). Laddar hem mycket musik på nätet (och JA om jag hittar något jag verkligen gillar så köper jag det om de finns). Och när du fått hem låt säga ett album så vill du juh såklart lyssna på det eller hur. Skitenkelt... högerklicka på mappen och välj play in winamp liksom. Winamp startar och och in flyger dina låtar i en ny spellista (eller sist i din gamla spellista beroende på vad du valt för inställningar). Perfa.. och gillar du inte de du laddat hem så dellar du bara mappen. Men i itunes... då måste du lägga in skiten i biblioteket eller någon playlist (tröttnade på att säga spellista) och sedan om du vill lyssna så skiten så måste du först leta upp låtarna du just la in... lägger du in flera olika kan de vara svårt att komma ihåg vilka och om du nu inte gillar albumet så måste du först tabort låtarna i biblioteket och sedan även mappen (om du inte valt att itunes ska sortera din musik, men då måste du ÄNDÅ tabort orginalmappen, hoppas ni fattar).

Nåja.. detta är kanske något överdrivet... och lite för långt men det är iaf detta som gör att jag stannar vid winamp 2.9* (i nyare versioner finns så mycke onödigt skit).
Dock så använder jag itunes för att synca min ipod mini... gör så att jag har en itunes mapp och inställt så att itunes ska hålla ordning i den mappen. Och när jag vill ha en låt på min ipod så slänger ja bara in den i itunes.... itunes kopierar då låten till min musikmapp.... perfekt eftersom jag har en mini så blir juh mappen inte så stor. För övrigt så kör jag helt utan playlist's på ipoden.. kör alltid random på allt

långt blev det.. men nån som har tråkigt kanske orkar läsa... hehe

okej ja fatta att fråga nummer 3 var omöjlig och när det gäller fråga 2 så har ja fått ett skript som tar bort döda låtar nu.

Men angående 1a frågan.
Nu har jag alla mina låtar i mitt itunes bibliotek. Men sen om jag laddar hem 30 låtar till och vill lägga in dom i biblioteket. Kan jag inte bara ta "lägg till mapp" och sen välja mappen som alla mina låtar finns + dom 30 nya så att dom 30 nya låtarna kommer med i biblioteket, utan att alla andra KOPIERAT IGEN? om ni förstår vad jag menar. För jag vill inte ha typ 800 dubletter och 30 nya låtar hehe....

Ursprungligen av Taimaz:

okej ja fatta att fråga nummer 3 var omöjlig och när det gäller fråga 2 så har ja fått ett skript som tar bort döda låtar nu.

Men angående 1a frågan.
Nu har jag alla mina låtar i mitt itunes bibliotek. Men sen om jag laddar hem 30 låtar till och vill lägga in dom i biblioteket. Kan jag inte bara ta "lägg till mapp" och sen välja mappen som alla mina låtar finns + dom 30 nya så att dom 30 nya låtarna kommer med i biblioteket, utan att alla andra KOPIERAT IGEN? om ni förstår vad jag menar. För jag vill inte ha typ 800 dubletter och 30 nya låtar hehe....

DEt är ju bara att testa...annars gör som jag skrev ovan: det är ju bara att markera dina 30 nya låtar och dra in dem i iTunes förnstret

Ursprungligen av Taimaz:

okej ja fatta att fråga nummer 3 var omöjlig och när det gäller fråga 2 så har ja fått ett skript som tar bort döda låtar nu.

Men angående 1a frågan.
Nu har jag alla mina låtar i mitt itunes bibliotek. Men sen om jag laddar hem 30 låtar till och vill lägga in dom i biblioteket. Kan jag inte bara ta "lägg till mapp" och sen välja mappen som alla mina låtar finns + dom 30 nya så att dom 30 nya låtarna kommer med i biblioteket, utan att alla andra KOPIERAT IGEN? om ni förstår vad jag menar. För jag vill inte ha typ 800 dubletter och 30 nya låtar hehe....

Jo det ska väl gå. Om du bockar ur i de bockar som är ibockade på bilden nedan och sen väljer File->Add to Library så kan du välja de filer du vill lägga till. Annars borde det väl funka att bocka ur och sen dra och släppa mappen på iTunesfönstret?

Ursprungligen av Taimaz:

okej ja fatta att fråga nummer 3 var omöjlig och när det gäller fråga 2 så har ja fått ett skript som tar bort döda låtar nu.

Men angående 1a frågan.
Nu har jag alla mina låtar i mitt itunes bibliotek. Men sen om jag laddar hem 30 låtar till och vill lägga in dom i biblioteket. Kan jag inte bara ta "lägg till mapp" och sen välja mappen som alla mina låtar finns + dom 30 nya så att dom 30 nya låtarna kommer med i biblioteket, utan att alla andra KOPIERAT IGEN? om ni förstår vad jag menar. För jag vill inte ha typ 800 dubletter och 30 nya låtar hehe....

Taimaz, har du möjligtvis lust att länka till "scriptet" som tar bort dom döda filerna från iTunes?

Tack.

Ursprungligen av AchmedFaboulla:

Taimaz, har du möjligtvis lust att länka till "scriptet" som tar bort dom döda filerna från iTunes?

Tack.

det var nån annan i det här forumet som länkade förut och jag laddade bara hem scriptet då... kommer inte ihåg vad länken var och ja hittar inte inlägget igen.. men leta på forumet

  • Oregistrerad
  • 2004-09-14 23:10
Ursprungligen av Taimaz:

okej ja fatta att fråga nummer 3 var omöjlig och när det gäller fråga 2 så har ja fått ett skript som tar bort döda låtar nu.

Finns detta till PC? och vart??

//C

Ursprungligen av Archduk3:

Finns detta till PC? och vart??

//C

det scriptet jag har är ENDAST för PC tror jag... och jag vet inte vart exakt, läs inlägget ovan.

Ursprungligen av skummis:

men om man istället tänker såhär...
jag har massor med musik (det har vi väl alla) som mp3, inget konstigt i detta.... men som gammal mp3räv så är den såklart sorterad i mappar som förljer "mp3scenens" alla konster och regler (vanligtvis: artist - album - årtal) och att för mig döpa om en mapp vore dödsstraff och att sortera dom i artistmappar som itunes gör (om man vill det) skulle bli OERHÖRT jobbigt eftersom man får fullt på hdn och vill bränna sina mp3 på cd/dvd. Att då ha den strukturen skulle bara bli jobbig... jag vill ha allt under cd/dvd-rooten. Nog om det för i itunes kan man juh välja om man vill att itunes ska sortera eller inte så det är egentligen inget problem.... bara en notering för alla som tycker det sorteringsystemet är så himla bra/gulligt (jag menar om man följer mp3-scenen så är juh dina mappar ändå sorterade från A-Ö i utforskare/finder.

Till det jag tycker är riktigt irriterande då.
Att jag är "snabblyssnare" eller va man ska säga (ska försöka förklara). Laddar hem mycket musik på nätet (och JA om jag hittar något jag verkligen gillar så köper jag det om de finns). Och när du fått hem låt säga ett album så vill du juh såklart lyssna på det eller hur. Skitenkelt... högerklicka på mappen och välj play in winamp liksom. Winamp startar och och in flyger dina låtar i en ny spellista (eller sist i din gamla spellista beroende på vad du valt för inställningar). Perfa.. och gillar du inte de du laddat hem så dellar du bara mappen. Men i itunes... då måste du lägga in skiten i biblioteket eller någon playlist (tröttnade på att säga spellista) och sedan om du vill lyssna så skiten så måste du först leta upp låtarna du just la in... lägger du in flera olika kan de vara svårt att komma ihåg vilka och om du nu inte gillar albumet så måste du först tabort låtarna i biblioteket och sedan även mappen (om du inte valt att itunes ska sortera din musik, men då måste du ÄNDÅ tabort orginalmappen, hoppas ni fattar).

Nåja.. detta är kanske något överdrivet... och lite för långt men det är iaf detta som gör att jag stannar vid winamp 2.9* (i nyare versioner finns så mycke onödigt skit).
Dock så använder jag itunes för att synca min ipod mini... gör så att jag har en itunes mapp och inställt så att itunes ska hålla ordning i den mappen. Och när jag vill ha en låt på min ipod så slänger ja bara in den i itunes.... itunes kopierar då låten till min musikmapp.... perfekt eftersom jag har en mini så blir juh mappen inte så stor. För övrigt så kör jag helt utan playlist's på ipoden.. kör alltid random på allt

långt blev det.. men nån som har tråkigt kanske orkar läsa... hehe

Att bränna är ju inget problem. Du bränner direkt i iTunes, så kan du göra playlists för vad du nu vill ha.

Ursprungligen av DrRotmos:

Att bränna är ju inget problem. Du bränner direkt i iTunes, så kan du göra playlists för vad du nu vill ha.

hur vet man vad som är nytt då ? alltså, vad man inte redanhar bännt ut...

Men! om jag laddar hem 30 nya låtar i min musikmapp som redan innehåller 800 låtar! Hur kan jag lägga till alla dom där 30 nya låtarna utan att behöva memorisera varje låt och manuellt lägga in låt för låt i iTunes biblioteket? förstår ni frågan nu? några verkar missuppfatta... flåt om jag är otydlig.

Ursprungligen av Taimaz:

Men! om jag laddar hem 30 nya låtar i min musikmapp som redan innehåller 800 låtar! Hur kan jag lägga till alla dom där 30 nya låtarna utan att behöva memorisera varje låt och manuellt lägga in låt för låt i iTunes biblioteket? förstår ni frågan nu? några verkar missuppfatta... flåt om jag är otydlig.

Om jag förstått dig rätt så ligger det just nu 800 mp3-låtar i en och samma mapp? Det finns inga undermappar i den för artister och album? Och du använder dig inte av ID3-taggar?

Om så är fallet finns ju inte så mycket att göra. Om filerna du laddar ner får ändringsdatum efter tiden de landade på hårddisken kan du ju sortera filerna i datumordning i utforskaren och sen dra filerna till iTunes-fönstret.

Ursprungligen av Rickard A:

Om jag förstått dig rätt så ligger det just nu 800 mp3-låtar i en och samma mapp? Det finns inga undermappar i den för artister och album? Och du använder dig inte av ID3-taggar?

Om så är fallet finns ju inte så mycket att göra. Om filerna du laddar ner får ändringsdatum efter tiden de landade på hårddisken kan du ju sortera filerna i datumordning i utforskaren och sen dra filerna till iTunes-fönstret.

nejda ja måste vart otydlig igen. Jag har en musikmapp med 800 låtar. sen i den mappen med olika kategorierer typ hiphop, rnb blablablabla. så jag undrade om jag bara kunde trycka på "lägg till mapp" och då menar jag musikmappen med ALLA låtar o mappar i, så att endast dom nya låtarna uppdateras utan att dom gamla låtarna kopieras IGEN.

Ursprungligen av Taimaz:

nejda ja måste vart otydlig igen. Jag har en musikmapp med 800 låtar. sen i den mappen med olika kategorierer typ hiphop, rnb blablablabla. så jag undrade om jag bara kunde trycka på "lägg till mapp" och då menar jag musikmappen med ALLA låtar o mappar i, så att endast dom nya låtarna uppdateras utan att dom gamla låtarna kopieras IGEN.

TESTA... det värsta som kan hända är att du får ta bort alla låtar och lägga till dem igen!!!

Ursprungligen av Kellogs:

TESTA... det värsta som kan hända är att du får ta bort alla låtar och lägga till dem igen!!!

det menaru?

Ursprungligen av Taimaz:

Men! om jag laddar hem 30 nya låtar i min musikmapp som redan innehåller 800 låtar! Hur kan jag lägga till alla dom där 30 nya låtarna utan att behöva memorisera varje låt och manuellt lägga in låt för låt i iTunes biblioteket? förstår ni frågan nu? några verkar missuppfatta... flåt om jag är otydlig.

Dra in hela mappen så lägger iTunes bara till dem som inte redan finns med. Om de ligger i en egen mapp så drar du in den också. Kakbit!

Ursprungligen av svinto_deluxe:

Dra in hela mappen så lägger iTunes bara till dem som inte redan finns med. Om de ligger i en egen mapp så drar du in den också. Kakbit!

aahhhhh äntligen en som enkelt kan förklara på svenska..... tack
iTunes e onödigt jobbigt iaf =D men nu har du förenklat för mig lite iaf haha

  • Medlem
  • Torsby
  • 2004-09-16 08:11

Du kan ju ta fram kolumnen Tillagd, som visar datum och klockslag som låten lades till, sedan är det bara att sortera på den så får du de senaste låtarna överst i listan.

jo men om han lägger in HELA sin mapp igen som jag har fattat det att han vill så kommer det att bli dubletter på alla utom de nya låtarna.

har jag fel eller ?

Ursprungligen av skummis:

jo men om han lägger in HELA sin mapp igen som jag har fattat det att han vill så kommer det att bli dubletter på alla utom de nya låtarna.

har jag fel eller ?

Jepp. Jag läste inte tillräckligt noga inser jag nu...

Men att göra på det sättet är ju milt uttryckt korkat. Om man nu envisas med att ladda ner musik och inte har kolla på vad man laddat och inte vill att iTunes ska hålla ordning åt en ja då finns ju inte mycket att göra....

Annars kan du ju bara ha en annan default hemladdningsmapp, sen drar du över de 30 nya låtarna till itunes fönstret och så kopieeras låtarna till din musikmapp när du gjort detta kan du ju bara ta bort de "gamla" kopiorna som ligger i din hemladdat mapp.

Under fliken avancerat på ibnställningar så kan man bestämma sin egen musikmapp och se till så att alla låtar som läggs till i biblioteket kopieras till denna mapp.

Gör så här så löser sig alla sina bekymmer.

1
Bevaka tråden