Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Formatera iPod, hur?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-09-16 17:52

jag blir galen.
har aldrig riktigt pysslat med iPoden eller iTunes heller för den delen. bara slängt över musiken och lyssnat. nu vill jag dock använda iPoden som hårddisk, men kan bara inte förstå hur jag formaterar den. jag vill ha bort allt som är på den så att jag kan utnyttja den maximalt med datafiler.

hur gör man?

  • Medlem
  • 2004-09-16 18:04

Du behöver inte formatera den för att använda den som hårdisk..

Kilcka för i itunes att du vill kunna använda den som hårdisk och ta bort alla låtar genom itunes.

Det som är kvar på iPoden tar så lite plats att det inte är någon ide att ta bort det för att få plats med mer.

  • Oregistrerad
  • 2004-09-16 18:19

det löste sig, men tack ändå.
stör mig dock på att "15Gb" egentligen bara är 13.8 :/

  • Medlem
  • Varberg
  • 2004-09-16 20:59
Ursprungligen av Fuzion:

det löste sig, men tack ändå.
stör mig dock på att "15Gb" egentligen bara är 13.8 :/

Själva systemet å sånt tar ju lite plats oxå...!

  • Medlem
  • 2004-09-16 23:40
Ursprungligen av Legolas:

Själva systemet å sånt tar ju lite plats oxå...!

Mjukvaran ligger på en egen partition av hårdisken som är 32meg stor, på europeiska ipodar 39.5meg... gissa vad hacket som tar bort volymbegrensningen gör...

Men jag vet inte om ipoden fortfarande fungerar som portabelhårdisk om man tar bort den mjukvarupartitionen dock.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-09-16 22:34

Att 15=13.8 tror jag har med att windows räknar 1k som 1024 b, inte helt säker på det där men tror det är ngt sådant..

Gelan har rätt. En s.k. 15GB hårddisk som man köper i butik rymmer typ 13.5GB i verkligheten. Det pga av att en 1kb inte är 1000bytes utan 1024bytes osv. Vi pratade om det i skolan när jag gick den yrkesinriktade utbildningen "Nätverk och kommunikation i praktiken" för 3 år sedan.

Kände mig först själv lite lurad.

huh? kan nån bevisa det med en uträkning? jag får det inte till att stämma iaf HC Andersson.

(15gb/1024)*1000

Alltså, 15 gb delar vi upp i 1024-indelningen (vilken är den egentliga. Datorn säger inte 1000, den säger 1024 när man pratar om storlekar) och tar sedan 1024-indelningen * 1000. Då får man fram hur stor en hårddisk "egentligen" är.

Om man vill förenkla, så är det så att hårddisktillverkarna (långt ord) räknar en gb som 1000 mb, medans windows (och mac?) räknar det som 1024 mb, vilket är det korrekta. Det är bara bita i det sura äpplet och känna sig lurad

Win drivrutiner till iPod

Hej alla glada!
Novis på sajten då jag precis köpt en begagnad iPod som är Mac formatterad och vill formattera om till Windows men saknar CDn med installationsprogrammet. Kan man hitta drivrutinerna någonstans på nätet eller kan någon av Er hjälpa mig på annat sätt?

Ursprungligen av dimman:

Hej alla glada!
Novis på sajten då jag precis köpt en begagnad iPod som är Mac formatterad och vill formattera om till Windows men saknar CDn med installationsprogrammet. Kan man hitta drivrutinerna någonstans på nätet eller kan någon av Er hjälpa mig på annat sätt?

Du behöver bara två program (rätta mig om jag är fel), en update för att omformatera den till win och iTunes 4.7

asso jag vet inte för det är väll när man instalerrar drivrutinrna å så som den frågar om man vill formatera om efter windows lr vad det är nu...

Ursprungligen av Herodude:

asso jag vet inte för det är väll när man instalerrar drivrutinrna å så som den frågar om man vill formatera om efter windows lr vad det är nu...

iPod behöver inga drivrutiner, man får bara med två program på cdn som följer med, iPod updater för att återställa iPoden och formatera om den för win, samt iTunes för att föra över musik.

1
Bevaka tråden