Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

300 CD - 5 GB dator - 40 GB iPod ??

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hur gör man för att lägga in CDskivor i iPoden, med bara 5 GB hårddisk på datorn men med 40 GB på iPoden?

Mer explecit; För att fylla min iPod måste jag lägga in CDskivor i omgångar för att kunna få in alla skivor. Men autosynkningen raderar de första CDskivorna jag har laggt in på iPoden när jag skall lägga in nästa serie av skivor, eftersom jag måste radera de första från datorn för att få in nästa serie.

Kan man inte välja riktning på synkningen, tex. endast från dator till iPod ?

Tack på förhand för insiktsfulla och tydliga svar.

  • Medlem
  • 2004-09-18 18:59
Ursprungligen av Man843:

Hur gör man för att lägga in CDskivor i iPoden, med bara 5 GB hårddisk på datorn men med 40 GB på iPoden?

Mer explecit; För att fylla min iPod måste jag lägga in CDskivor i omgångar för att kunna få in alla skivor. Men autosynkningen raderar de första CDskivorna jag har laggt in på iPoden när jag skall lägga in nästa serie av skivor, eftersom jag måste radera de första från datorn för att få in nästa serie.

Kan man inte välja riktning på synkningen, tex. endast från dator till iPod ?

Tack på förhand för insiktsfulla och tydliga svar.

köp en ny hd. dom e inte dyra.

Ursprungligen av Izzo:

köp en ny hd. dom e inte dyra.

Det är en bärbardator. Allvarligt hur ska jag göra.

  • Oregistrerad
  • 2004-09-18 19:19
Ursprungligen av Man843:

Hur gör man för att lägga in CDskivor i iPoden, med bara 5 GB hårddisk på datorn men med 40 GB på iPoden?

Mer explecit; För att fylla min iPod måste jag lägga in CDskivor i omgångar för att kunna få in alla skivor. Men autosynkningen raderar de första CDskivorna jag har laggt in på iPoden när jag skall lägga in nästa serie av skivor, eftersom jag måste radera de första från datorn för att få in nästa serie.

Kan man inte välja riktning på synkningen, tex. endast från dator till iPod ?

Tack på förhand för insiktsfulla och tydliga svar.

Använd din ipod 40 gb som en hd. Välj din ipod som katalog att kopiera musiken till, och sen musik från ipoden till ipoden ?=)

Testa

Raptor

Ursprungligen av Raptor:

Använd din ipod 40 gb som en hd. Välj din ipod som katalog att kopiera musiken till, och sen musik från ipoden till ipoden ?=)

Testa

Raptor

Tack för svar.

Problemet med det ovan nämda tips är att det då finnas två upplagor av min musik. En upplaga som är riktiga filer som inte är dolda under hårddiskläget och en kopia som ligger under den dolda iTunes mappen. Med andra ord så kommer jag endast att kunna använda hälften av mina 40Gb (36,7).

Kan jag kopiera filer direkt in i den dolda itune mappen på ipoden så att de går att välja för uppspelning när jag har kopplat loss iPoden?

Finns det något annat program med mer kontroll eller kan jag ladda ner patcher för att använda andra program för att bygga kataloger och överföra musik till iPoden?

  • Medlem
  • Västerås
  • 2004-09-18 21:13

Välj Manuell scynkining! Högerklicka på iPoden i itunes och välj "ipod-alternativ"

  • Oregistrerad
  • 2004-09-20 14:44

Som någon skrev ovan, välj manuell synkning, rippa ett antal skivor, synca, släng från din dator, upprepa..
Inte så svårt.

Ursprungligen av Mattias L:

Som någon skrev ovan, välj manuell synkning, rippa ett antal skivor, synca, släng från din dator, upprepa..
Inte så svårt.

Det är svårare än man tror för när man syncar så raderas ju filerna från iPoden om de ej finns på datorn. dvs. att synkningen gör att det jag har lagt in innan raderas.

Eller är det något jag inte har förstått?

Vid manuellsynkning ( sitter inte framför Itunes nu) kan man välja att bara synka de låtar jag nyligen laggt till?

Eftersom du väljer manuell synkning så kommer inte låtarna att försvinna ifrån iPoden om inte du väljer att synka. Så gör som ngn tidigare sa, välj manuell synkning och för över låtarna från datorn. Jag gör själv likadant. Mitt förslag till dig (eftersom jag antar att du har usb 1 med tanke på din HD storlek) är att du först överför låtarna till iTunes bibliotek. Här namnger du idg tagsen, eftersom det tar tid om du först ska överföra dem till iPoden och sedan göra idg taggarna.

När du namngett idg tagsen så överför du biblioteket till iPoden. När detta är klart raderar du biblioteket (Alltså iTunes bibliotek, inte iPodens). Nu för du över nya låtar till biblioteket igen och namnger dessa, osv.

Har gjort detta ett antal gånger eftersom jag har samma problem som du.

Ursprungligen av Fredrikipod:

Eftersom du väljer manuell synkning så kommer inte låtarna att försvinna ifrån iPoden om inte du väljer att synka. Så gör som ngn tidigare sa, välj manuell synkning och för över låtarna från datorn. Jag gör själv likadant. Mitt förslag till dig (eftersom jag antar att du har usb 1 med tanke på din HD storlek) är att du först överför låtarna till iTunes bibliotek. Här namnger du idg tagsen, eftersom det tar tid om du först ska överföra dem till iPoden och sedan göra idg taggarna.

När du namngett idg tagsen så överför du biblioteket till iPoden. När detta är klart raderar du biblioteket (Alltså iTunes bibliotek, inte iPodens). Nu för du över nya låtar till biblioteket igen och namnger dessa, osv.

Har gjort detta ett antal gånger eftersom jag har samma problem som du.

Tack för utförligt svar!
Jag har inte testat ännu men jag känner på mig att jag nu kan sova lungt och inte ångra mitt köp. Du vet man tror ju inte man är klok när man köper en leksak för 4000 och den inte fungerar som man har tänkt sig.

Om Ni har tid:
Finns det några bra saker man kan/bör ladda ner till sin iPod?

Om Du har en bärbar Mac så finns det ett script som heter Rip to iPod v1.0 på Doug´s AppleScripts som rippar en CD i taget, skickar den till poden och raderar Library efter sig. Jag har en känsla av att Autosynk måste vara off, men det står nog i ReadMe.

  • Medlem
  • 2004-09-20 16:00
Ursprungligen av Man843:

Det är svårare än man tror för när man syncar så raderas ju filerna från iPoden om de ej finns på datorn. dvs. att synkningen gör att det jag har lagt in innan raderas.

Nej ingenting raderas om du stängt av autosynkningen.

När du valt "manuellt" så dra låtar/spellistor från iTunes till iPoden (inne i iTunes).

1
Bevaka tråden