Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Småbesviken!!

Tråden skapades och har fått 46 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2004-09-22 19:16

tjena,
köpte precis en Ipod mini (JME-data har massor silver inne i butik samt webshop) och är för närvarande besviken på följande (jag kör WinXP samt använder firewirekabeln):

1) iTunes:
Man måste gå via Itunes för att föra över låtarna till Ipoden. Vad är detta för muppfunktion?
Hade hellre sett att man kunde droppa mapper o filer direkt in i ipoden. Nu måste man installera iTunes samt sitta o kategorisera mm. Har redan hittat en massa irriterande grejjer med iTunes.

3) Bithastighet:
Mp3 med bithastighet på 256 accepteras inte av min Ipod. Itunes hoppar över dessa när de skall kopieras över till poden.

4) Ipod som extern enhet
Ipoden som enheten försvinner när efter den är "färdig"/synkad. Dvs man kan inte använda den som extern enhet för att lägga div filer på. Den finns med bland enheterna när den synkar men försvinner så fort den säger till att det är OK att plugga ur den.

4) WinXP vänteläge
Är iPoden inkopplad så kan datorn ej sättas i vänteläge (den startar om sig samt jag får felmeddelandet att ett alvarligt fel inträffat samt att systemet återställts).

5) Låg utvolym
Nej det är inte pga mina hörlurar och inte heller mp3:orna som är kodade med låg volym.
Kopplar jag den till stereon måste jag dessutom skruva upp ordentligt och jag tycker inte det låter bra (låter burkigt/platt).

Säg att jag har fel / missat något!!!!

  • Medlem
  • 2004-09-22 19:23

Prova Anapod, där kan man dra kataloger direkt till spelaren. Kolla in http://www.redchairsoftware.com/anapod/.

Ursprungligen av Loor:

Prova Anapod, där kan man dra kataloger direkt till spelaren. Kolla in http://www.redchairsoftware.com/anapod/.

man kan dra hela mappar in till itunes och även direkt till " din ipod" bara att minimera itunes och dra en mapp in i programmet och släppa den vid podden....

1) d behöver inte använda iTunes du kan göra som jag använda winamp, jag tycker winamp är lite bättre(inte så komplicerat)

5) du vet att dom har spärrat Europeiska iPods så dom har typ hälften så stark ljud som dom i USA t.ex.
du kan läsa mer här http://www.ipod.se/forum/showthread.php?t=41997&highlight=volym
ladda bara hem iMod och tryck på "Enabled" och KLART!

Resten vet jag inte men hoppas jag hjälpte lite

  • Medlem
  • International user
  • 2004-09-22 21:34

[QUOTE="dempan"]1) d behöver inte använda iTunes du kan göra som jag använda winamp, jag tycker winamp är lite bättre(inte så komplicerat)
/QUOTE]

Va?!
Skulle iTunes vara mer komplicerat än Winamp? Okej, jag kanske inte ska yttra mig, för jag har inte använt Winamp på ett bra tag, så det kan ju ha blivit annorlunda...
Men min erfarenhet från Winamp är att det var fullkomligt SKIT.
Som t.ex att den inte läste id3-taggarna ordentligt, eller i alla fall inte kunde hantera dom så bra. För när man scrollade i en playlist så kom låtarna upp med sina filnamn i listan och ändrades vartefter till namn motsvarande id3-taggen. Mycket irriterande! (Och, nej. Datorn jag använde var inte en gammal risig häck ochh det var 512MB ram, minst. Och playlisten var inte ofantligt stor heller.)

Ursprungligen av jimmy.r:

Som t.ex att den inte läste id3-taggarna ordentligt, eller i alla fall inte kunde hantera dom så bra. För när man scrollade i en playlist så kom låtarna upp med sina filnamn i listan och ändrades vartefter till namn motsvarande id3-taggen. Mycket irriterande!

Detta är en fördel om man vill kunna ladda in många filer i listan på kort tid alternativt har en gammal dator. Vill man istället läsa in alla taggar vid start väljer man enkelt detta under Options > Preferences> General Preferences > Titles.

Ursprungligen av dempan:

1) d behöver inte använda iTunes du kan göra som jag använda winamp, jag tycker winamp är lite bättre(inte så komplicerat)

5) du vet att dom har spärrat Europeiska iPods så dom har typ hälften så stark ljud som dom i USA t.ex.
du kan läsa mer här http://www.ipod.se/forum/showthread.php?t=41997&highlight=volym
ladda bara hem iMod och tryck på "Enabled" och KLART!

Resten vet jag inte men hoppas jag hjälpte lite

Har ipodar från Australien också en ljudspärr?

  • Medlem
  • 2004-09-22 20:09

tackar!
iMod gjorde verkligen susen!!
Skall testa Anapod samt via Winamp.

Problem nr 4 kom jag till rätta med genom att _inte_ köra igång iTunes. Då stannar poden som en extern enhet!

  • Medlem
  • 2004-09-22 20:21

ah jag hittade en liten grej i "ipod inställningarna" som heter "använd som hårddisk. Det löste problem nr 4 också-

Jag uppskattar inte heller winamp... Men det är en viss omställning från winamp till iTunes... Men jag väljer iTunes före vilket annat mp3-program som helst.

  • Medlem
  • 2004-09-22 22:00

iTunes laggar för mycket i jämförelse med winamp 2,91 så jag väljer winamp före iTunes..

Snabbt och effektivt. iTunes är helt enkelt för segt

  • Medlem
  • Varberg
  • 2004-09-22 22:02

iTunes är så enkelt det kan bli... Inga svårigheter alls...

Ursprungligen av svanerik:

Jag uppskattar inte heller winamp... Men det är en viss omställning från winamp till iTunes... Men jag väljer iTunes före vilket annat mp3-program som helst.

iTunes är för... Begränsat... Eller vad man nu än ska kalla den. Jag vet inte varför jag stör mig på programmet, kan vara att det har buggat fyra gånger hittils och raderat allting som fanns på iPoden (fråga mig inte varför). Kör winamp nu med ml_iPod, och har gjort det sedan andra veckan jag fick spelaren. Har aldrig stött på något problem.

Edit: fixade ett stavfel.

  • Oregistrerad
  • 2004-12-15 17:38
Ursprungligen av piggie:

iTunes är för... Begränsat... Eller vad man nu än ska kalla den. Jag vet inte varför jag stör mig på programmet, kan vara att det har buggat fyra gånger hittils och raderat allting som fanns på iPoden (fråga mig inte varför). Kör winamp nu med ml_iPod, och har gjort det sedan andra veckan jag fick spelaren. Har aldrig stött på något problem.

Edit: fixade ett stavfel.

Det är säkert error 40 på de där buggarna.

problemet sitter 40 cm från datorn

Men jag menar.

ALLA

och då menar jag verkligen alla. Kan använda iTunes. Enkelt när det ska vara enkelt. Svårt när det ska vara svårt.

Och som de säger i alla Apple ad's. "The only limit is your imagination"

//C

  • Oregistrerad
  • 2004-12-22 12:50
Ursprungligen av Archduk3:

Det är säkert error 40 på de där buggarna.

problemet sitter 40 cm från datorn

Men jag menar.

ALLA

och då menar jag verkligen alla. Kan använda iTunes. Enkelt när det ska vara enkelt. Svårt när det ska vara svårt.

Och som de säger i alla Apple ad's. "The only limit is your imagination"

//C

Ha ha Bra sagt....man brukar ju säga att 80% av datorers problem beror på "skit bakom tangenterna" eller nått sånt..
iTunes är det bästa "mp3" programmet jag någonsin testat...använde Winamp på PCn förut men nu är det iTunes som gäller på den också...och för Macen så finns det ju inte så mkt alternativ och iTunes fungerar ju andå perfekt på den.....

Smaken är som baken som jag brukar säga!

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2004-09-23 09:07

Låter som om alla problem utom möjligen sista går att lösa genom att köpa en MAC

  • Medlem
  • 2004-09-23 09:28
Ursprungligen av sEia:

Låter som om alla problem utom möjligen sista går att lösa genom att köpa en MAC

Njä.. det löstes ju med iMod. Du menar kanske problem nr 4?

bazze... är du fortfarande besviken?

iTunes: Jag säger bara smarta spellistor. Att den räknar antalet spelningar. Att det är jättelätt att söka. Att det finns partyblandning. iTunes is da shit!

  • Medlem
  • 2004-09-23 12:58
Ursprungligen av svanerik:

bazze... är du fortfarande besviken?

iTunes: Jag säger bara smarta spellistor. Att den räknar antalet spelningar. Att det är jättelätt att söka. Att det finns partyblandning. iTunes is da shit!

Nu när "problemet" med den låga utvolymen är fixat samt jag fattar hur man får den att stanna kvar som en enhet (extern hårddisk) så är jag inte besviken längre. Logiken med iTunes fattar jag nu och tycker det är OK när jag kan anpassa det efter egna behov. Synd bara att man måste gå via ett program som iTunes, Winamp, Anapod el liknande och inte bara kan dra och droppa mappar o filer direkt på iPod-enheten.

Upptäcker mer o mer funktionalitet och tycker den blir bättre o bättre. Det var mest igår när jag packade upp den och insåg att jag måste installera en massa samt att ljudet var dåligt som jag blev lite sne. Dessutom hade jag besöket hos Kullander&Kullander färskt i minnet (apple-återförsäljare i Malmö) där en anställd inte kunde svara på några frågor alls förutom vilken färg den hade (jag köpte inte där).

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-10-03 20:46
Ursprungligen av bazze:

Dessutom hade jag besöket hos Kullander&Kullander färskt i minnet (apple-återförsäljare i Malmö) där en anställd inte kunde svara på några frågor alls förutom vilken färg den hade (jag köpte inte där).

Hmmm, vem snackade du med där?

  • Oregistrerad
  • 2004-12-22 13:07

Använd Ephpod istället för iTunes, sen stänger du av att iTunes automatiskt startar när du kopplar in iPoden. Dock innebär detta att du själv får gå in på den här datorn och mata ut iPoden när du ska koppla ur den.

Ursprungligen av cruZZade:

Använd Ephpod istället för iTunes, sen stänger du av att iTunes automatiskt startar när du kopplar in iPoden. Dock innebär detta att du själv får gå in på den här datorn och mata ut iPoden när du ska koppla ur den.

testade EphPod nyss!! vilket schysst program! skapar playlist för varje album automatiskt bland annat läckert!!

hur bra som helst!

Eh, du verkar ha löst alla små irritationsmoment... Ang volymen i stereon så blir det bättre om du ansluter via iDock. Den kostar ju dock en slant men ändå...

Och sen iTunes vs Winamp... Smaken är ju som baken som vi alla vet men vilken som är bäst är väl upp till var och en att avgöra. En detalj jag märkt när man taggar mp3:or i iTunes och sen får upp dom i Winamps spellista, då är det en kvadrat efter låtnamn etc. Typ; Artist*-Låtnamn*-Album* etc. (Använder en * istället för kvadrat då jag inte hittar nån sån bland tangenterna )

heheh... roligt de där med kullander....

  • Medlem
  • 2004-09-23 19:59
Ursprungligen av keeeka:

heheh... roligt de där med kullander....

Har du en liknande erfarenhet?

Om ipoden inte hade en sån grymt bra indexerinsfunktion och använder taggar så skulle man inte kunna göra spellistor på samma sätt. Spellistor är grymt!

Jag har också börjat använda winamp istället flr itunes, men det är endast pga av att min data är så seg. iTunes tar upp för mycket minne för mig helt enkelt.

Funkar Ipod-plugin till winamp bra?

here we go again...iTunes vs. Winamp har blivit som Mac vs. PC diskussionerna på 99mac!

  • Medlem
  • 2004-10-07 12:38
Ursprungligen av Kellogs:

here we go again...iTunes vs. Winamp har blivit som Mac vs. PC diskussionerna på 99mac!

Jag förstår inte det där riktigt, har laddat ner plugin som man behöver till winamp 2.91 Men vad gör man sen då? Hur överför man låtarna genom att använda sig utan winamp o skippa itunes?

Itunes är häftigt men orkar man sitta och skriva in rätt id3 tagg ? Nää....

Bevaka tråden