Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur rippa vinylskivor

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag vill plocka in mina vinylskivor i ipoden. Jag vet hur jag ska göra för att få dem som vanliga CD-filer, (jag har en brännare i min stereos CD-spelare). Problemet är att det blir en fil per sida på vinylen om jag inte står bredvid och trycker på en knapp varje gång en låt slutar så att det blir ett nytt CD-spår. Finns det någon bra mjukvara för att dela upp ljudfiler så att jag kan spela in en sida av vinylen och sedan redigera filen till flera?
(Det är självklart att det finns, men jag har ingen aning om vad de heter...)
Alla tips mottages tacksamt!

tycker det där verkar jobbigare än att trycka på en knapp efter varje låt...

aha
du behöver steinberg clean 4,0 eller 5,0.
programmet är gjort för att föra in vinyl på datorn. du kan även ta bort lite brus och sånna grejer. finns i välsorterade musikaffärer.
om du vill snåla kan du även använda typ soundforge. men det programmet är inte avsett för vinyl. mkt lättare med steinberg. kostar typ 500 spänn.

Ett tips bara:
Om du har köpt vinylskivor så äger du ju skivan. Detta betyder att du helt lagligt kan ladda ner dessa via ngn fildelare – helt lagligt! Du har ju faktiskt köpt skivan redan.
Betydligt enklare än att rippa själv. Men vissa skivor är extremt svåra att hitta, jag vet.

/M

Ursprungligen av atomic_dog:

Ett tips bara:
Om du har köpt vinylskivor så äger du ju skivan. Detta betyder att du helt lagligt kan ladda ner dessa via ngn fildelare – helt lagligt! Du har ju faktiskt köpt skivan redan.
Betydligt enklare än att rippa själv. Men vissa skivor är extremt svåra att hitta, jag vet.

/M

Det är fortfarande lagligt att ladda ner kopieringsskyddat material, för alla.

  • Medlem
  • 2004-10-05 20:00
Ursprungligen av atomic_dog:

Ett tips bara:
Om du har köpt vinylskivor så äger du ju skivan. Detta betyder att du helt lagligt kan ladda ner dessa via ngn fildelare – helt lagligt! Du har ju faktiskt köpt skivan redan.
Betydligt enklare än att rippa själv. Men vissa skivor är extremt svåra att hitta, jag vet.

/M

är detta verkligen helt sant?
man betalar ju inte bara för det musikaliska verket, utan även för det tekniska... dvs. formatet. tror inte nCb blir så glada...

1
Bevaka tråden