Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

FireWire 400 eller FireWire 800

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tänkte köpa ett firewire-kort och undrar om iPoden funkar med senaste firewire som skickar 800 mbit/sek. Har inte sett att någon tar upp detta här. Någon som vet om det är lönt att betala lite mer för firewire 800?

Är även tacksam om någon kan reda ut mbit, mbyte osv.... En vanlig mp3-fil, är den, låt oss säga 5 megabit stor eller megabyte.

Hoppas någon kan hjälpa mig.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-23 03:26
Ursprungligen av h.cewers:

Tänkte köpa ett firewire-kort och undrar om iPoden funkar med senaste firewire som skickar 800 mbit/sek. Har inte sett att någon tar upp detta här. Någon som vet om det är lönt att betala lite mer för firewire 800?

Är även tacksam om någon kan reda ut mbit, mbyte osv.... En vanlig mp3-fil, är den, låt oss säga 5 megabit stor eller megabyte.

Hoppas någon kan hjälpa mig.

En megbyte = 2 mbit om jag minns rätt

och iPodens firewire sladd har en hastighet på upp till 333 mbit per sekund om jag minns rätt.

no more

*edit*
alltså kommer kortet fungera, men med limiterad hastighet.

*edit*

//C

  • Medlem
  • 2004-10-23 04:16

1MB (MegaByte) är 8Mb (Megabit). Notera litet och stort b. Således ger 800Mb/s en teoretisk överföringshastighet om 100MB/s.
Hårddisken klarar inte så snabbt. Jag skulle säga att du gott och väl kan nöja dig med den långsammare FireWire 400 alt USB 2.0. Jag har ingen aning om vad sladden man får med har för begränsning.

okej, tack så mycket för svaren.

sladden går ju att byta ut men usb2 lär väl räcka o bli över då det inte skiljer mycket i prestanda mellan dem om man använder de till ipod

Om du använder Firewire 800 på en PC ska du veta att Windows XP inte stödjer detta ännu utan endast firewire 400....

firewire 400 är det...

1
Bevaka tråden