Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Blippljud och andra skumma ljud i en helt ny iPod

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej, fick min helt nya 4G iPod igår, yess!

Men saken är den att jag verkar ha lite problem med den. Vet inte om det är spelaren, låtarna, överföringen eller vad det är som orsakar det

Mitt problem är nämnligen att i stort sett alla låtar på ipoden låter som de är trasiga eller dåligt encodade. Det blir blippljud, knäcker till ibland och ibland bara hackar till. Lite svårt att förklara så jag spelade in så ni kan höra hur det låter.

http://temp.donnex.net/ipod_skummljud.wav

Är så på i stort sett alla låtar jag hunnit testa på. Låtarna är 100% ok och fungerar perfekt att spela i winamp och itunes på datorn utan några som helst problem.

Har en shuttle ss51g och använder firewire för att föra över låtarna.

Vet inte riktigt vad jag ska ta mig till om det är något känt fel kanske eller om jag bara har otur och fått något måndagsexemplar av ipoden?

EDIT: Det är inspelningen som låter så skummt när refrängen kommer, ljudkvaliten på den är det inga problem på annars. Bara att det uppstår dessa små blipp och hackljuden ibland.

• Medlem
  • Täby
  • 2004-10-27 19:08

du skulle möjligen inte kunna encoda wav-filen till mp3? 10MB känns lite onödigt.

Visst:

http://temp.donnex.net/ipod_skummljud.mp3

Nån aning om vad det kan vara för fel?

Testade just att rensa hela ipoden och återställa den till fabriksinställningar och bara tanka över en enda låt och hör fortfarande de oljuden ibland i låten :/

• Medlem
  • Täby
  • 2004-10-27 21:49
Ursprungligen av donnex:

Visst:

http://temp.donnex.net/ipod_skummljud.mp3

Nån aning om vad det kan vara för fel?

Testade just att rensa hela ipoden och återställa den till fabriksinställningar och bara tanka över en enda låt och hör fortfarande de oljuden ibland i låten :/

låter som typiska artifakter tycker jag. Skumt.. Vad har låtarna som inte funkar för bitrate?

olika, men allra flesta är 192 eller 128. De låter som sagt perfekt på datorn.

Drar jag över filerna och sedan spelar från ipoden, på datorn, får jag också sådana fel. Kan det vara nått knas med disken på ipoden kanske?

Ursprungligen av donnex:

olika, men allra flesta är 192 eller 128. De låter som sagt perfekt på datorn.

Drar jag över filerna och sedan spelar från ipoden, på datorn, får jag också sådana fel. Kan det vara nått knas med disken på ipoden kanske?

Testa att restora iPodens firmware

Ursprungligen av EricBradley:

Testa att restora iPodens firmware

Testat det, verkar blir samma :/ Går det på nått sätt kolla om mp3an är rätt encodad eller på nått sätt se vad som kan vara fel på den? För det fungerar ju perfekt att spela i itunes.

Vad som är lite underligt är att det verkar bli knaster och så på olika ställen från gång till gång man försöker spela låtarna.

EDIT: Funderar allvarligt på om det kan vara nått skumt med ipoden. Får upp can not connect to donnex ipod please restore to factory default i itunes när jag sätter i ipoden i dockan ibland.

prata med Apple så får du säkert en ny.

Ursprungligen av donnex:

Testat det, verkar blir samma :/ Går det på nått sätt kolla om mp3an är rätt encodad eller på nått sätt se vad som kan vara fel på den? För det fungerar ju perfekt att spela i itunes.

Vad som är lite underligt är att det verkar bli knaster och så på olika ställen från gång till gång man försöker spela låtarna.

EDIT: Funderar allvarligt på om det kan vara nått skumt med ipoden. Får upp can not connect to donnex ipod please restore to factory default i itunes när jag sätter i ipoden i dockan ibland.

Hej! Jag har samma problem med min 4G iPod. Exakt samma ljud som kommer sporadsikt när jag spelar. Dom låter också perfekt när jag spelar upp dem på datorn eller i bilen.

Jasså? Du har inte hittat nån lösning?

Det verkar som om låtarna blir korrupta på något sätt man de kopieras från datorn till iPoden.

Gjorde ett test:
1. Låten spelades på datorn och lät perfekt.
2. Kopierades över till iPoden mha. iTunes och fick oljuden.
3. Kopierade tillbaka från iPoden och jämförde md5 på de båda låtarna och de skilljde sig, så alltså är låten ändrad när den kopierats till iPoden, kanske detta är normalt?
4. Testade att spela den inkopierade låten på datorn och fick även där samma oljud.

Så alltså verkar det vara något som sker när låten kopieras över till iPoden, mycket underligt.

Om man skall snacka med Apple om det här hur gör man lättast då? Har de något svenskt nummer man kan ringa och hur går returen till?

Ursprungligen av donnex:

Jasså? Du har inte hittat nån lösning?

Det verkar som om låtarna blir korrupta på något sätt man de kopieras från datorn till iPoden.

Gjorde ett test:
1. Låten spelades på datorn och lät perfekt.
2. Kopierades över till iPoden mha. iTunes och fick oljuden.
3. Kopierade tillbaka från iPoden och jämförde md5 på de båda låtarna och de skilljde sig, så alltså är låten ändrad när den kopierats till iPoden, kanske detta är normalt?
4. Testade att spela den inkopierade låten på datorn och fick även där samma oljud.

Så alltså verkar det vara något som sker när låten kopieras över till iPoden, mycket underligt.

Om man skall snacka med Apple om det här hur gör man lättast då? Har de något svenskt nummer man kan ringa och hur går returen till?

Hmmm... om MD5 hashen ändras så är det inte bra de ska ju vara identiska, vissa CRC fel får man räkna med men inte så att det blir ljudstörningar. Jag ska prova att formatera min iPod och uppdatera den igen... annars skickar jag tillbaka min.

Hmm, ska nog ta och skicka tillbaka den. Nån som har erfarenhet av det? Hur går man tillväga etc? Hur bevisar jag att den är defekt? Kan man maila dem mp3an på nått sätt kanske?

Har skickat in servicerequest nu hoppas det går bra.

• Medlem
  • 2005-05-25 14:27

Har ett liknande problem med min ipod mini 6 gigs, mina låtar är inte trasiga på samma sätt som dina men de slutar tidigare än de ska göra. har testat samma låtar på datorn och där har de samma längd som de som ligger på podden, men de på podden kan sluta upp till 15 sec innan låten igentligen är slut.

har testat att lägga in låtarna på nytt men det har inte blivit nån skillnad

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-25 16:54

är det någon av er som har testat att föra över låter från en annan dator? det låter som det kan vara ett överföringsproblem.

ta gärna en CD-skiva och rippa den direkt i itunes till ipoden.

• Medlem
  • 2005-06-18 00:54

tog och rippade en skiva med itunes men ändå blev en låt för kort, det verkar som om ipoden räknar tiden för snabbt

Rent spontant efter att ha lyssnat på ljudexemplet så låter det som en dålig rippning. Har själv råkat ut för samma sak när jag rippat en cd. Då har jag rippat cd:n på en lägre hastighet och problemet försvann.

Orkar tyvärr inte sätta mig in i problemet eftersom det är sent men ville bara säga hur jag spontant tänkte.

1
Bevaka tråden