Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPod som ligger oanvänd några veckor

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Alingsås
  • 2004-11-13 16:53

Jag ska åka på en lite längre resa till Indiens landsbygd och är borta i 5-6 veckor och jag vågar inte ta med mig min kära iPod (tyvärr, använder den ju jämt annars, men jag är för rädd om den), och då kommer den alltså ligga här under tiden. Jag inser att detta är ett helgerån, dvs. att låta den ligga oanvänd, men jag har inget val..

Hur är det med batteriet, jag har för mig att man bör ha igång den ibland, hur ofta då? Kan be någon ladda/använda den nån gång under tiden, men räcker det med 1-2 gånger eller?

• Medlem
  • Umeå
  • 2004-11-13 17:00

Jag har för mig att man bör ha batteriet laddat till 80% vid förvarning. Lär inte vara någon fara att låta den ligga oavänd i 6 veckor, tror jag iaf. Skulle kännas hyffsat dumt att sälja en produkt med ett batteri som grannen skulle behöva vattna* medans man är bortrest.

*Liknelse med skötsel av krukväxter : P

• Medlem
  • Alingsås
  • 2004-11-13 17:45

Ja, jag tycker också att det är skumt men det beror väl på själva batteritekniken. Jag läste lite i Apples FAQ för batterier till iPod och de rekommenderar att man laddar batteriet minst 1 gång/månad så jag får väl låta min "vattnare" ladda det också.. Tydligen laddas batteriet ur på en månad även om man inte använder iPod:en.

FAQ:en finns på:

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=62018#10

• Medlem
  • 2004-11-14 20:23

vad händer om man inte laddar den 1 gång/månad?

Alal

Batteriet mår "dålig"...dvs prestandarden sänks...den typen av batterier som vfinns i iPoden mår bästa av att förvaras 40% laddade och lagom varmt...det är dessutom så att iPodens batterri börjar att åldras så fort det är tillverkat...det kanske inte låter så konstigt.

Mvh. Olof Wahlberg

kan man ladda batteriet för ofta? jag säytter ner den i min dock varge gång jag kommer hem

sök på forumet batteriets skötsel har dryftats många gånger innan...man kan säga att så här iaf. att 800 HELA laddningcykler ska batteriet klara utan någon nämvärd försämmring!

• Medlem
  • 2004-11-15 13:45

hur kan man ha batteri som man måste ladda för att de inte ska dö? kunde dom inte hitta ett lite bättre batteri?

fast å andra sida ett batteri som man kan ladda 800 gånger är inte så dåligt

• Oregistrerad
  • 2004-11-16 02:17
Ursprungligen av alal:

hur kan man ha batteri som man måste ladda för att de inte ska dö? kunde dom inte hitta ett lite bättre batteri?

fast å andra sida ett batteri som man kan ladda 800 gånger är inte så dåligt

jo det tycker jag faktiskt, med tanke på att man inte kan byta ut det. (eller det går ju , men det är ju iinte meningen att man ska göra det själv)

• Medlem
  • 2004-11-16 11:23

men om man jämnför med andra mp3-spelare så har dom ganska bra batteri, men dom har lite saker att förbättre.

varför har dom gjort ipoden så att den inte går att stänga av, utan bara sätts i stand-by?

1
Bevaka tråden