Jag förstod inte riktigt vad Podcasting är, någon som har en förklaring?
Idag blir det allt vanligare att man använder en RSS-läsare för att läsa en RSS-feed från webbplatser och bloggar. RSS är ett xml-format som gör det enkelt att distrubuera en "lightversion" av ändringar och uppdateringar på webbplatser.
Istället för att surfa till varje webbplats och leta rätt på allt som har uppdateras kan man ha en speciell RSS-läsare som läser en XML-fil i RSS-format.
I en RSS-läsare "prenumererar" man på intresssanta webbplatser som erbjuder RSS genom att skriva in en url till webbplatsens RSS-fil.
*
Poängen är att lägga upp RRS-filer på alla webbplatser och bloggar man gillar - i RSS-läsaren får man en kort version och kan avgöra om det är intressant nog för att klicka på texten och därigen surfa till artikeln med en vanlig webbläsare.
Prova med NetNewsWire Lite (MAC) och några dagstidningswebbplatser som har RSS.
*
En utveckling i RSS är att man kan skicka "inbäddade" bilder. En kille som heter Adam Curry kom på att man borde kunna utnyttja denna funktion för att distributera mp3-filer.
Så podcasting innebär att man har ett "Podcastinghämtarprogram" som kollar med jämna mellanrum om det har kommit någon ny mp3:a at hämta hem - fortfarande med RSS:ens enkla xml-format för att distribuera informationen om vad som kan hämtas.
Mitt podcasterprogram (iPodderX) hämtar filer från mina prenumerade "podcastingwebbplatser", kopierar över dessa till iTunes - och nästa gång jag synkar iPoden har jag nya saker att lyssna på.
Så min bredbandsanslutna dator hämtar automatiskt hem mp3:or från podcastande webbplatser som jag valt att prenumerera på - och jag har efter varje synkning den senaste podcastningen i min ipod.
Podcastning - själva sändardelen är om möjligt ännu enklare; lägg ett skript (dircaster.php) i en mapp, släng i ditt egna debattprogram och publicera URL:en till skriptet. Varje gång du spelat in ett nytt avsnitt - lägger du ner mp3-filen i din podcastande mapp - och filen distribueras till alla som prenumererar på din podcast.
Jag skriver "debattprogram" för att det mestadels är tal och debattprogram inom tekniksektorn som finns därute nu. Podcasting är inte någon ny Napster eller Bittorrent utan snarare en sort "folkradio" som ShoutCast var för några år sedan.
Jag tror att detta är en perfekt lösning för att distribuera föreläsningar, debattprogram och taltidningar.
mvh,
Morris