Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför tappar min iPod minnet?

Tråden skapades och har fått 48 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hallå!
Jag har en iPod 4G 20 Gb som jag haft ett par månader nu. Jag är mycket nöjd förutom ett litet skumt problem jag har med den, nämligen att ungefär 80% av gångerna jag startar den så har den tappat minnet. Jag måste hålla in knappen ett par sekunder för att den ska gå igång, och sedan vänta ytterligare 5-10 sekunder medan apple-loggan visas på displayen och maskinen tänker. När den kommer igång har den glömt vilken låt jag lyssnade på senast och inställningarna för klickljudet i menyn har återställts (jag har det alltid helt avstängt i normala fall).

Så här ska det väl inte vara?
Det spelar ingen roll om batteriet är full-laddat eller nästan tomt, eller om iPoden legat oanvänd i 1 dag eller 4 dagar... nån som vet vad det kan bero på?

• Medlem
  • 2004-11-17 19:38

Skulle ringa Apple om jag vore du, verkar ju helknas. Kan knappast vara en inställning ju.

Hur ofta startar du den?? det låter som ett mjukvarufel.

Mvh Olof Wahlberg

• Medlem
  • Luleå
  • 2004-11-18 00:22
Ursprungligen av Visionaire:

Hallå!
När den kommer igång har den glömt vilken låt jag lyssnade på senast och inställningarna för klickljudet i menyn har återställts (jag har det alltid helt avstängt i normala fall).

Så här ska det väl inte vara?
Det spelar ingen roll om batteriet är full-laddat eller nästan tomt, eller om iPoden legat oanvänd i 1 dag eller 4 dagar... nån som vet vad det kan bero på?

så har det blivit för mig ett par gånger också. mystiskt. omoget beteende om man frågar mig

• Oregistrerad
  • 2004-11-18 00:40

Har samma problem med min. När batteriet laddats ur så nollställs datum, tid och inställningar som tex "klickjud av"...
Helmysko, någon som vet hur man fixar detta?

Ursprungligen av joelphoto:

Har samma problem med min. När batteriet laddats ur så nollställs datum, tid och inställningar som tex "klickjud av"...
Helmysko, någon som vet hur man fixar detta?

Hade exakt samma problem som du vilket gjorde att man inte "vågade" köra den till det tog slut helt för att man då var tvungen att göra alla inställningar igen...
Problemet försvann dock efter ett par laddningscykler..

/ANders

• Medlem
  • 2004-11-18 11:38

Nu blir jag förvirrad (ovanligt?) Min pod (4G, 40GB) har alltid klickljudet på när jag startarefter att den stängt av sig, efter 24 eller 36 timmar eller vad det är. Jag har fått uppfattning en att det var en miss/bug i mjukvaran... Men om det försvinner efter ett tag, vad är det då? Tappar datum och grejer, är det hårdvarufel som ska åtgärdas av Apple?

Har samma problem, men det verkar som det oftast inträffar när jag inte använt den på 2-3 dagar. Fundera på att skicka in den på service.

/Rooster

har faktiskt samma problem själv. om jag inte använder iPoden på mer än ett dygn eller så känns det som den bootar om på nytt. apple-loggan kommer upp och det tar ett tag tills den kommer igång. sedan är inställningarna nollställda också. men mest är det klickljudet som jag hela tiden måste ta bort. trodde själv att det var någon typ av spara-batteri-funktion, men min kompis hade inte samma problem så...men ni verkar ju ha det

får väl hoppas på att det går att fixa med någon uppdatering. eller om det försvinner när jag formaterar den med min mac som borde komma om några dar

Samma fel här!

Min ipod 4G är bara nån månad max och har exakt samma fel. Har den varit avstängd i några dagar, vet inte exakt hur mkt, så får jag upp appleloggan och den verkar återställt inställningar. Dock inte alla för klockan och bakgrundsbelysningen verkar vara kvar men klickljudet är återställt.

Ingen som vet någon lösning på problemet eller vet om det är nått hårdvaruproblem eller nått med mjukvaran?

Likadant hos mig, 40GB 4G. Skönt att höra att man inte är ensam om problemet.

Jag verkar inte vara ensam om detta alltså. Skönt.
Ja det har som sagt ingen betydelse hur mycket laddat batteriet är, det uppkommer även när den är nyladdad.
Däremot kan det kanske stämma att det inträffar när den varit avstängd längre än 1-2 dagar ändå, jag får undersöka det lite närmare. Jag tror inte att min tappar datum och tid inställningen, utan det verkar bara vara klickljudet och minnet på vilken låt som spelades som nollställs.

Det känns inte som ett sånt allvarligt fel att jag vill skicka in den och vara utan den i flera veckor, och eftersom det verkar som att fler har det kanske det är nåt som går att fixa med mjukvaru-uppgradering så småningom?

Jag snackade nyss med Apple Support om detta. De kände inte till detta problemet, de föreslog att jag uppdaterar till senaste iPod-system.

Återkom gärna med rapport efter att du gjort det och berätta om det blev nån skillnad.
Vilket datum är nyaste mjukvaran från förresten, jag uppdaterade ju min när jag fick den i slutet av september...

• Medlem
  • 2004-11-19 16:17

Återkom gärna med rapport efter att du gjort det och berätta om det blev nån skillnad.
Vilket datum är nyaste mjukvaran från förresten, jag uppdaterade ju min när jag fick den i slutet av september...

det kom ut en för bara några dagar sen, http://www.apple.com/se/ipod/download/

Jag drog in den nya uppdateringen på min, får hoppas det gör någon skillad.

• Medlem
  • 2004-11-20 15:47

hoppas kan man alltid

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-21 14:06

Har alla här samma problem med att inställningarna försvinner eller är det endast "deep sleep" som skrämt upp er?!

Läs mer hos apple http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=60945

Att inställningarna försvinner är däremot inte normalt, jag skulle kontakta Apple angående det!

Min verkar iaf sätta tillbaka klickljudet varje gång den går i deep sleep av någon anledning. Ska kolla om den gör det med datum och andra inställningar också nästa gång den går i deep sleep.

Ok, det där med deep sleep kände jag inte till.
Min resetar klickljudet vid deep sleep. Datum och tid påverkas inte.
Men det känns ändå lite irriterande att behöva ställa om klickljudet nästan varje gång jag startar den. Men det är ju ändå en så pass liten sak så jag skulle aldrig fundera över att skicka in den på reparation för det heller. Kanske nån liten bugg i mjukvaran bara?

hmm. klickljudet måte man hela tiden ställa om. jag märkte att mina playlist försvann också...skumt...

Har nu uppdaterat till 3.0.2, men har fortfarande samma problem med att klickljudet resettas.

Det var inte lätt att få igång iPoden efter ett par dagars vila. Jag vet inte exakt hur jag gjorde, men jag fick prova olika tricks; hålla inne play-knappen. Trycka en gång på play, sen på stop, sen på play igen, dubbelklicka mm. Till slut hoppade den igång. Jag har däremot inte provat att göra en reset av hela iPoden.

Ska ringa Apple igen och kolla ifall det inte vore bäst att skicka in den på service.

Ringde Apple och fick som råd att göra en total återställning av iPoden.

Har nu gjort återställning och lagt in all min musik igen. Om några timmar är det dags att testa ifall klickljudet är återställt.

• Medlem
  • 2004-11-24 14:24
Ursprungligen av Emil Svensson:

Ringde Apple och fick som råd att göra en total återställning av iPoden.

Har nu gjort återställning och lagt in all min musik igen. Om några timmar är det dags att testa ifall klickljudet är återställt.

Ok, spännande att se om det funkar... Jag har samma problem med klickljudet...

Kort resumé:
* Jag hade klickljud avstängt under iPod OS 3.0.1. Efter deep sleep kommer klickljudet tillbaka.

* Uppdaterade iPod OS till version 3.0.2, efter uppmaning av Apple Support. Detta hjälpte inte. Klickljudet återkommer efter deep sleep.

* Gjorde en total återställning av iPoden, efter uppmaning av Apple Support. Inte heller detta avhjälpte återställningen av klickljudsinställningen. Fortfarande samma problem som innan.

Tänker ringa Apple idag, antagligen får jag skicka in iPoden på service.

Service blir det - inskick till Apple i nästa vecka.

hmm...man vill ju inte skicka in den på service. det verkar ju ändå vara något som många har problem med. finns det nån som inte har problemet med att klickljudet kommer tillbaka efter deep sleep? tycker att de borde känna till problemet...

Ursprungligen av bowemawo:

hmm...man vill ju inte skicka in den på service. det verkar ju ändå vara något som många har problem med. finns det nån som inte har problemet med att klickljudet kommer tillbaka efter deep sleep? tycker att de borde känna till problemet...

Senast jag pratade med Apple berättade de att problemet är känt, men att de ännu inte hade information om hur det skulle åtgärdas.

Ok. Jag väljer nog att leva med problemet. Att skicka in (betalar Apple frakten eller får man göra det själv?) och vara utan den i troligtvis ett par veckor för ett så pass litet skitfel känns inte aktuellt för mig. Då lever jag nog hellre med "problemet".
Om det är känt av Apple får man ju hoppas att dom jobbar på en lösning, förhoppningsvis en som inte kräver reparation.

Ok. Jag väljer nog att leva med problemet. Att skicka in (betalar Apple frakten eller får man göra det själv?) och vara utan den i troligtvis ett par veckor för ett så pass litet skitfel känns inte aktuellt för mig. Då lever jag nog hellre med "problemet".
Om det är känt av Apple får man ju hoppas att dom jobbar på en lösning, förhoppningsvis en som inte kräver reparation.

Apple betalar frakten. Skickas med expressbud.

För min del är det inte bara problem med att klickljudet återkommer efter djup sömn, utan iPoden är även svår att väcka ur djup sömn (det räcker inte med ett klick på play-knappen). Det är ett problem jag gärna vill ha åtgärdat.

Bevaka tråden