Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

NIC domäner

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Varför har Sverige en nic-se.se domän?
I nästan "alla" andra länder har nationella NIC en nic.* domän.. klart bra, lätt o hitta och borde vara en "standard"

Men inte i Sverige inte...

• Medlem
  • London
  • 2002-11-12 23:42

Av samma anledning som det krävs allt och lite till för att registrera en domän under .se
Klart irriterande...

• Oregistrerad
  • 2002-11-13 10:48

Det är en skandal. Enligt deras egen utsago så vill de vara tydliga att det NIC för sverige genom sin "logiska" domän...

Dessutom har dom en snubbe som röker brajj på en av sina index bilder.. (hade åtminstonde)

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: :::NIKKE::::
Det är en skandal. Enligt deras egen utsago så vill de vara tydliga att det NIC för sverige genom sin "logiska" domän...

Vilken tur. Tänk alla gånger man har misstagit nic.se att egentligen vara öh... nä...

De kan ju åtminstone ha en pekare från den normala domänen...

Reglerna för att registrera en .se-domän ändras väl vid nyår så det blir enklare att registrera vad man nu känner för?

• Medlem
  • London
  • 2002-11-13 22:23

Det vore ju trevligt om det var så, jag hörde i våras att den ändringen skulle kommit nu i höst. Men det kanske blir av denna gång.

Finns det någon bra anledning till att dom är så hårda, för det är dom ju fortfarande? Vem vinner på det? Inte jag...

jag har för mig att förr var det bara aktiebolag, kommuner större institutioner o.dyl. som kunde reg en .se
sen utökade de det till enskilda firmor.

jag tycker att det är bra att det är lite restriktioner, annars kommer vi att överfallas av alla dessa pellejönsdomäner. varenda liten produkt skall ha en egen. buyavolvotoday.se , eatyourbloodyfrukostflingor.se etc etc.

det går ju inte att reg en generell namn heller hvad jag vet. kollade "pension.se" på skoj och den ägdes av ngn som ville sälja. antagligen en rest av de tidiga domännamnsrövarna?

eller?

• Oregistrerad
  • 2002-11-14 07:22

Reglerna kommer i princip att försvinna om NIC-SE driver igenom sina förslag. Jag tycker det är bra. Se på Danmark, de klarar av det, varför skall inte vi klara av det?

Fortfarande kommer bolagsnamn etc ha förtur. Men jag ser det som väldigt intressant att följa utvecklingen som kommer att komma.

Det finns idag flera domännamnspirater i sverige. Men bolag som TV4 gör ju samma sak. De regestrerade nyheterna.se genom att starta ett bolag med det namnet.

Jag kommer nog själv shoppa 10-15 domännamn som jag tycker kan vara kul.

Citat:

Fortfarande kommer bolagsnamn etc ha förtur. Men jag ser det som väldigt intressant att följa utvecklingen som kommer att komma.

Det blir väl så att om man registrerar en domän där det finns ett varumärke som kan blandas ihop med namnet så måste man antingen ha registrerat namnet innan varumärket registrerades eller ha en webplats som inte har med det varumärket att göra.

Alltså det går inte att nappa namnet på Volvos nästa bilmodell och lägga upp en sida som handlar om den, men om jag har en produkt/förening/webzine eller dyl som heter likadant som deras varumärke och jag har registrerat den före Volvo så är det ok.

(Ok och ok förresten, saker kommer väl lösas via domstol?)

Så har jag fattat det iallafall.

Citat:

<klipp>

Det finns idag flera domännamnspirater i sverige. Men bolag som TV4 gör ju samma sak. De regestrerade nyheterna.se genom att starta ett bolag med det namnet.

men om bolaget hette nyheterna.se så borde domännamnet vara nyheternase.se eller nåt?

för bolagsnamnet "nyheterna" kan väl knappast gå att registrera?

det verkar knöligare och mer långsökt med bolagsnamn. min fru reg sin firma för ett par år sen. det var ganska mysko att få namnet godkänt (PRV tyckte att det likna nåt som det inte likna...). att sen regga domänamnet tog två dar...
inget tjafs.
hmm jag lämnar ursprungsämnet rätt gravt

Idg.se skrev igår "Nya domänregler för .se klara".

"Från och med april nästa år kan alltså vem som helst skaffa en .se-adress. För att företag och organisationer ska kunna skydda sina varumärken kommer dock en så kallad sunriseperiod att införas, där företag och organisation som redan i dag har en underdomän till .se- eller .org-domän får förtur på de nya domänerna"

Artikel hos idg.se

Edit: fel datum

[ 15 November 2002, 09:16: Meddelandet ändrat av: thevil ]

Läste precis artikeln hos IDG. Då har man alltså några månader på sig att fundera vilken .se-adress man skulle vilja ha...

Undrar vilken .se adress som blir mest populär bland Macanvändare?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-11-15 12:55

Inte en dag för tidigt! Varför har det dröjt så länge i Sverige?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mondo65:
Inte en dag för tidigt! Varför har det dröjt så länge i Sverige?

Om inte .nu domänerna hade blivit så populära så hade det nog aldrig blivit möjligt.

Snubbarna som var ansvariga för domänregistrering (för ett par år sedan) trodde på allvar att de kunde "ordna" upp den svenska delen av Internet genom att skapa en hierarki för hur domäner skulle registreras i topdomäner - underdomäner - subdomäner etc...

Vissa verkar leva i en annan värld, skönt att verkligheten kom i fatt dem.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-11-15 13:27

I och för sig går det precis lika bra med .nu, com eller .net, men visst är det najs med en .se-domän.

[ 15 November 2002, 13:30: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

Mac.se ville jag ha! Men tydligen så är det redan taget...

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Martin Björnström:

99mac.se?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mondo65:
I och för sig går det precis lika bra med .nu, com eller .net, men visst är det najs med en .se-domän.

Det här har diskuterats tidigare, så jag ska inte dra igång den diskussionen helt och hållet, men nog slår en .se det mesta i mina ögon. Kanske kommer den att urvattnas nu när toppdomänen släpps fri, men det kommer nog ändå att kännas bra att ha med Sverige i domännanmnet. Visar var man har sina rötter liksom.

Tusan bara att adrian.se redan är upptaget av ett aktiebolag!

Ja det var synd, .se-adresser är ju väldigt bra att ha.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Martin Björnström:

Hur lyckades du registrera den domänen?

1
Bevaka tråden