Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Egen server via Telia ADSL?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Är det tillåtet att sätta upp egna servrar, om man är uppkopplad via Telia ADSL?
Jag är medveten om att jag inte tilldelas någon statisk IP-adress, men det spelar mindre roll. Jag skulle bara vilja veta om man överhuvudtaget får sätta upp en egen web & ftp server. Det skulle ju inte vara speciellt kul om man blev avstängd pga detta.

/M

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-10-26 19:07

Läs kontraktet. I övrigt är det svensk och internationell lagstiftning som gäller.

[ 26 Oktober 2002, 19:08: Meddelandet ändrat av: marcus ]

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-10-26 19:26

Japp, det är tillåtet, så länge man håller sig inom lagens råmärken.
Kolla §16 här

• Oregistrerad
  • 2002-10-26 19:58

I mitt avtal står det:

…Vidonormal användning (egen spelserver, FTP-server, eller liknade i lägenheten samt mycket överdriven download etc) som orsakar olägenhet för Telia eller andra abonnenter förbehåller sig Telia rätten att begränsa överföringsvolymen alternativt säga upp avtalet efter det att abonneten varnats. …

Med andra ord är det inga problem att ha en server hemma. Sen betalar man ju för fullöverföingshastinghet dygnet runt (i mitt fall 512Kbit/sec). Så med andra ord är det bara att köra på, så länge man nu inte råkar få högre överföringshastigheter än vad avtalet säger.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2002-10-26 21:37

Ja, det stämmer att så länge det inte är för stora trafik mot sin server, så godtar Telia gissar jag. Eftersom trafiken tar betalt per kilobit (Skanova gör så) och därför har många internetleverantörer tvingas höja avgifter som bygger på kilobit-trafiken ! Men jag gissar att Telia inte klagar om din server inte orsakar så mycket trafik. Min dynamiska IP nummer har alltid varit samma sedan jag skaffade Telia ADSL ! Alltid samma nummer hela tiden ! Är det någon av er också uppmärksammat samma sak? Perfekt att ha som server !

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: REP:
Ja, det stämmer att så länge det inte är för stora trafik mot sin server, så godtar Telia gissar jag. Eftersom trafiken tar betalt per kilobit (Skanova gör så) och därför har många internetleverantörer tvingas höja avgifter som bygger på kilobit-trafiken ! Men jag gissar att Telia inte klagar om din server inte orsakar så mycket trafik. Min dynamiska IP nummer har alltid varit samma sedan jag skaffade Telia ADSL ! Alltid samma nummer hela tiden ! Är det någon av er också uppmärksammat samma sak? Perfekt att ha som server !

Jag har också samma IP-hela tiden. Men jag tror det beror på att min switch (bredbandsdelare) håller uppkopplingen vid liv. Jag loggar aldrig ut, och switchen gör att det aldrig blir time-out. Jag tycker det är jäkligt praktiskt, fast det är ju självklart en säkerhetsrisk. Fast det är inget större problem om man har koll på brandväggen och alla säkerhetsinställningar.

/M

Jag har kört egen Hotline-server på mitt Telia adsl, och inte fått några klagomål från Telia. Det var iof en liten server med diverse uppdateringar och små spel, men trafiken var bitvis rätt intensiv.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Mattias A:
Jag har kört egen Hotline-server på mitt Telia adsl, och inte fått några klagomål från Telia. Det var iof en liten server med diverse uppdateringar och små spel, men trafiken var bitvis rätt intensiv.

Samma här, inga problem, och jag har också alltid haft samma IP sedan start.

Fick detta svar från Telia idag:

Hej Martin,
Tack för ditt e-brev.

Vi definierar onormal användning som tex en egen spelserver, FTP-server
som skapar olägenhet för Telia eller våra övriga kunder. Vi har ingen
exakt definition över hur mkt download det handlar om utan varje
enskilt fall bedöms utifrån hur det ser ut i just det fallet. Men vi
skall komma ihåg att det handlar om stora (extrema!) volymer och ingen
normalanvändare kommer upp i så mkt trafik.

Med vänlig hälsning
x x
Telia
Kundtjänst Bredband

Alltså borde det vara helt OK, så länge man inte genererar en förbaskat stor mängd trafik!

/M

[ 28 Oktober 2002, 16:43: Meddelandet ändrat av: -Martin- ]

Ett av problemen Telia råkade ut för nyss var att alla Telias com kunder blev av med möjligheten att skicka mail till AOL. Med andra ord AOL stoppade all mail från telia.com. Detta p.g.a. att någon hade spammat AOL kunder.
Genom att sätta upp en smtp-server som inte är rätt konfigurerad kan man tillåta andra att skicka mail via den, en så kallad "open relay".
Telia kommer säkert att skärpa övervakningen av vad som finns på deras nät...

Har för mej att detta är tillåtet med Telenordia...

1
Bevaka tråden