Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köksradio med Ipod mini

Tråden skapades och har fått 35 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2004-12-03 13:54

Nu har jag efter mkt funderande och surfande bestämt mig för följande lösning till köket. Det fick bli en Tivoli Model 2 eftersom den har AUX väljare framtill och man slipper hålla på och mickla med att dra ut sladden från ipod-dockan baktill på Tivolin + att den är en stereoradio till skillnad från Model 1. Tittade först på Altecs och JBL lösningar men kom fram till att dom verkar bra men saknar en viktig detalj, nämligen radio. Får den levererad i början av nästa vecka.

Rapport kommer senare.

Trevlig helg

/PeJy

Dom verkar vara helt underbara! Jag väntar på en sån och en iPal för test...

  • Medlem
  • 2004-12-03 14:45

Bra val! De är skitbra.. Själv är jag precis på väg att köpa Ipal, lite sämre ljud men jag tycker den är snyggare och så är den laddbar.
Men Tivolis grejer är klockrena jur som helst!

Kul att fler upptäcker denna smått genialiska kombination

Rekommenderar en iDock dock

Bifogar en bild på "min" lilla kombination. Vad köpte du, pejy?

vart kan man köpa dem där högtalarna?

  • Oregistrerad
  • 2004-12-08 23:56
Ursprungligen av afropojken:

vart kan man köpa dem där högtalarna?

http://www.kelkoo.se/ctl/do/search?siteSearchQuery=tivoli+audio&x=0&y=0
http://se.pricerunner.com/search?q=tivoli+audio
http://prisjakt.nu/search.php?query=tivoli+audio&submit=S%F6k

  • Medlem
  • 2004-12-10 11:05

Jag köpte en Tivoli Model 2 och en iDock till min mini. Funkar kanonbra med suveränt ljud. Den ser precis ut som den bild jag lade upp.

/PeJy

Du kan även kombinera med en subwoofer från tivoli för ett fetar basljud...

Ursprungligen av Erik Svansbo:

Du kan även kombinera med en subwoofer från tivoli för ett fetar basljud...

Stämmer, men jag lovar; det behövs inte! Iaf inte i köket. Testa ett par dagar innan du investerar i subben.

  • Medlem
  • 2004-12-12 19:26

Jaha... Då var man såld igen då...
Denna sida inverkar negativt på min plånbok men positivt på själen. :rolleyes:
Först var jag tvungen att köpa en mini efter ett besök på denna sida, och nu måste jag köpa en Tivoli Model 2! *Dregglar*
Men till er som har dem: Finns det några nackdelar? Hur är ljudet? Vilket är bästa köpet, Klarar man sig med en etta eller ska man köpa två:an på en gång? :rolleyes:
Tacksam för svar snarast! Imorgon kväll kanske det är för sent...

MVH
Dalle

Ursprungligen av Dalle:

Jaha... Då var man såld igen då...
Denna sida inverkar negativt på min plånbok men positivt på själen. :rolleyes:
Först var jag tvungen att köpa en mini efter ett besök på denna sida, och nu måste jag köpa en Tivoli Model 2! *Dregglar*
Men till er som har dem: Finns det några nackdelar? Hur är ljudet? Vilket är bästa köpet, Klarar man sig med en etta eller ska man köpa två:an på en gång? :rolleyes:
Tacksam för svar snarast! Imorgon kväll kanske det är för sent...

MVH
Dalle

Ehh, smaken är ju bekant som baken men gillar man den lite udda kombinationen så kan jag varmt rekommendera Tivolin. Ljudet är väl balanserat och varmt. Rejält tryck i basen för att vara så små högtalare. T.o.m lite väl mkt bas om man som jag lyssnar på radions P1. Tal drunknar lätt om man t.ex. står och diskar. För grannsämjans skull kan man ju inte ha hur hög volym som helst. Löst detta genom att köra in skumgummi i "blåshålen" på baksidan. Farbror Frej-lösning men det funkar.
För övrigt så tycker jag Model Two är det enda alternativet. Om man nu inte vill nöja sig med stereoljud från en högtalare :rolleyes:
ModelOne har dessutom ingen AUX men det har ju iPal, eller vad den heter.

För säkerhets skull: man kan inte köpa Model One först och tro att man kan "uppgradera" med ytterligare en högtalare senare.

Köpte min på voxon.se

Model one har visst aux...

Ursprungligen av H3CTOR:

Model one har visst aux...

Mmm, såg det i specen:

"Anslutningar
AC in (230V)
DC in (12V)
AUX in (Mp3-spelare, minidisc etc.)
REC ut (spela in till extern källa)
Hörlursuttag (stereo)
Intern/extern antenn, omkopplare
Extern antenn, ingång"

Men jag är skeptisk... Få det bekräftat innan beställning.

Var hittar du AUX-valet på fronten?

  • Oregistrerad
  • 2004-12-13 10:35

Har läst på flera ställen att den har AUX, varför ljuga? Har den inte AUX kan du alltid häva köpet. Fast nu är det ju så att den har AUX så det kommer inte behövas

  • Medlem
  • 2004-12-13 11:00

Model 1 har auxingång men ingen auxväljare. Sä när man vill lyssna på ipoden så får man trycka in kabeln i auxingång och då stängs radion av och sen dra ut den när man vill lyssna på radio igen. Det var därför bla jag valde 2:an + att den är i stereo. Kan bara hålla med sixten om att ljudet är kanonbra. Går att spela väldigt högt utan att ljuder börjar låta illa.

/PeJy

Ursprungligen av pejy:

Model 1 har auxingång men ingen auxväljare. Sä när man vill lyssna på ipoden så får man trycka in kabeln i auxingång och då stängs radion av och sen dra ut den när man vill lyssna på radio igen. Det var därför bla jag valde 2:an + att den är i stereo. Kan bara hålla med sixten om att ljudet är kanonbra. Går att spela väldigt högt utan att ljuder börjar låta illa.

/PeJy

Tack, pejy. Du räddade mig ur knipan

  • Medlem
  • 2004-12-13 16:43

Ok jag kollade på den idag på Ljudmakarn för 2590 kronor. Är det dyrt/billigt?
En sista fråga bara. Hur är mottagningen? Är den bra? Jag kan nämligen inte köra via koax så det gäller att den är knivskarp! :rolleyes:

  • Medlem
  • 2004-12-15 08:30

Om det är ngt som Tivoli är kända för så är det deras radiomottagare. Dom är bland dom bästa så jag har svårt att tro att du får några problem. Du kan säkert få köpa den under förutsättning att du får lämna tillbaka den ifall du inte är nöjd med radion. Priset verkar helt ok, har för mig listpriset ligger runt 2600.

Mvh

/PeJy

  • Oregistrerad
  • 2004-12-15 19:01

ett altenativ för er som har extra mycket pengar.

//C

  • Medlem
  • 2004-12-15 19:50
Ursprungligen av Archduk3:

ett altenativ för er som har extra mycket pengar.

//C

Och ett väldigt stort kök.... :rolleyes:

  • Oregistrerad
  • 2004-12-23 01:15
Ursprungligen av dopi:

Och ett väldigt stort kök.... :rolleyes:

Pessimist.:D

//C

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-15 10:46
Ursprungligen av raZmus:

Har läst på flera ställen att den har AUX, varför ljuga? Har den inte AUX kan du alltid häva köpet. Fast nu är det ju så att den har AUX så det kommer inte behövas

Model one har aux på baksidan, åtminstone min. inga problem att koppla på en iPod, jag kör så hela somrarna på mitt lantställe och det fungerar klockrent.

  • Oregistrerad
  • 2004-12-15 12:13

Hur är detaljkvalitén? Var kan jag titta på en model two "in store" i Stockholm? Måste ju klämma på den... Klart ha-begär och bra sätt att spendera lite decemberlön

  • Medlem
  • 2004-12-15 13:28
Ursprungligen av Chabo:

Hur är detaljkvalitén? Var kan jag titta på en model two "in store" i Stockholm? Måste ju klämma på den... Klart ha-begär och bra sätt att spendera lite decemberlön

NK har nästan alla modeller och färger inne, så där kan du klämma och känna Sen kan du ju hitta den till bättre pris, men det är ju en annan historia

Själv funderar jag på att köpa min i USA, de ligger ju typ 50% under priset i Sverige. Någon som ser någon nackdel med att köpa den i staterna?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-15 13:53
Ursprungligen av dopi:

NK har nästan alla modeller och färger inne, så där kan du klämma och känna Sen kan du ju hitta den till bättre pris, men det är ju en annan historia

Själv funderar jag på att köpa min i USA, de ligger ju typ 50% under priset i Sverige. Någon som ser någon nackdel med att köpa den i staterna?

Kika också hos Ljudmakarn på Drottninggatan eller Referenceaudio i Götgatsbacken så kan du snacka med folk som kan Hifi...

OT:
Om man är i krokarna av Götgatan så kan jag ändå rekommendera ESTRAD på Folkungagatan. En Musikintrumentbutik som man kanske inte vid första anblick tror kan ha något annat än gitarrer, men i källaren finns iPods, tillbehör i mängd och Shurelurar för avlyssning. Bland annat....

  • Medlem
  • 2004-12-16 15:20
Ursprungligen av dopi:

NK har nästan alla modeller och färger inne, så där kan du klämma och känna Sen kan du ju hitta den till bättre pris, men det är ju en annan historia

Själv funderar jag på att köpa min i USA, de ligger ju typ 50% under priset i Sverige. Någon som ser någon nackdel med att köpa den i staterna?

Dom har inte 220V i USA modellerna men det går iofs att fixa med en omvandlare. Det är väl den ända negativa med USA modellerna. Tyvärr går det inte att beställa från Tivolis egen webshop, dom hänvisar till sina europeiska ÅF vilket är synd då dom är ruggigt billiga i USA.

/PeJy

Jag har min Mini kopplad till min Bang & Olufsen anläggning. Låter kanon och ser mycket bra ut.

Jag har en sån, den har AUX. Men har jag sagt att den är på fronten? :S

Jag har en iPal här... Den har fett grymt bra ljud! Och ful är den inte heller. Vilken baby...

Bevaka tråden