- Jürgen B
- Medlem ●
- Stockholm
Så har Södertörns Högskola återigen blivit av med lite G4or..
Denna helg försvann 3st G4/800 Quicksilver..
Tidigare i höstas försvann hela deras klassuppsättning (25st) G4/533MP..
Man tycker ju synd om dom numera..samt att idioterna som har hand om lokalerna inte inser nyttan med larm..
(idioterna är inte SH personal för tydlighetens skull)
Det borde vid det här laget stå klart att det är billigt men dyrt att snåla med larm och andra säkerhetsanordningar.
Alla nätverkskort har ju ett individuellt nummer, jag tror det heter "macadress", som teoretiskt gör dem spårbara så fort de ansluter till internet.
Här borde ju polisen, om man inte redan gör det, lägga in stulna "macadresser" för spårning.
Ja absolut, nyttan av larm kan aldrig underskattas.
Macadresserna är ju unika, men det skulle krävas en jävla sökmaskin för att söka igenom Internet efter stulna adresser.
Finns ett företag i Schweitz som säljer en liten inställning som gör en sak, så fort det får "nätverk" så skickar det ett ping till detta företagets server. Pinget innehåller Macadress och ISP uppgifter. Rätt coolt faktiskt, men det förutsätter ju att man har regat sina datorer på detta företag (=köpt deras mjukvara). Kommer tyvärr inte ihåg vad de heter, men hyfsat lång näsa på den presumtiva tjuven när länsman dyker upp!
MVH Mattias
Läste om den där programvaran, olyckligtvis var det några som med ett verktyg enkelt tog bort det från datorn. Tanken är god men det kommer inte att fungera i någon större utsträckning gissar jag.
Hittat!
http://www.stealthsignal.com/web/main.asp
(det verkar bra.... har inte testat det själv)
MVH Mattias
Programmet verkar otroligt smart och bra.
Men är det som Jon säger?
I så fall är det ju värdelöst.
Skapades ursprungligen av: Saffran:
Alla nätverkskort har ju ett individuellt nummer, jag tror det heter "macadress", som teoretiskt gör dem spårbara så fort de ansluter till internet.
Här borde ju polisen, om man inte redan gör det, lägga in stulna "macadresser" för spårning.
Skulle väl funka i början... men när tillräckligt många vet om det så kan dom ju bara köpa ett nytt nätverkskort.
Macadresser på nätverkskort är som sagt unika men dom är inte permanenta. man kan på nästan alla nätverkskort ändra macadress.
Macadresser går ej heller att spåra över internet då macadressen bara används på ethernet nivå. dvs macadressen används bara när datorerna som komunicerar sitter på samma subnät.
Ett program som kontinuerligt skickar information om datorn till en internetserver på företaget är en ganska bra ide. Det fungerar dock inte om personen aldrig startar operativsystemet utan installerar om direkt, eller om personen inte ansluter till internet.
En liten referens till till stulna Macar och serienummer...
Numera så är varje Mac specifik i det att den har separata serienummer på dom flesta delar och dessa nummer är knutna till det specifika maskin-ID som sitter i varje Appledator som levereras.
Dessa serienummer finns registerade hos Apple.
Om man har en nyare G4´a så kan man titta på sitt serienummer via mjukvara, det programmet heter Apple System Information, eller Apple System Profiler om du kör US-version på Mac OS, och ligger under äpple-menyn.
Här står det ett maskin-specifikt nummer, så "storebror ser dig" är redan verklighet...
Det innebär att du inte kan lämna in en enda del av en stulen Mac till någon av Apples återförsäljare eftersom det direkt syns att delen kommer ifrån en stulen dator när delen kollas för ett eventuellt garanti-ärende.
Apple själva anser att skälet för detta med serienummer på alla separata delar i din dator är ett sätt för Apple att kolla om deras garanti fortfarande gäller, men samma teknik kan ju även avslöja om delen som lämnas in kommer från en stulen dator...
Smidigt på mer än ett sätt
Personligen tycker jag det är lite översittar-fasoner i och med det men får ändå böja mig och säga att i det långa loppet kan det vara en av de få lösningar som fungerar när det gäller att få behålla sin dator ifrån klåfingriga människor...
Det vore däremot en bra idé om Apple skulle gå ut med den informationen till sina kommande kunder för att få sålt mer datorer, men samtidigt så förstår jag att det avskräcker en del kunder från ett eventuellt köp av Apples maskiner. (läs "storebror ser dig"-grejen...)
Det hela har lite av ett "gott-ont"-syndrom...
Knepigt, men just detta "gott-ont" har ju gjort att vi faktiskt utvecklats och lärt oss något på vägen.
Tjuvar eller inte tjuvar, den privata(?) integriteten måste vi bevara, värna om och tyvärr i dagsläget också slåss för.
Tack och lov finns det idag väldigt många teknisktkunniga integritetsförsvarare.
Som väldigt snabbt snappar upp om ett företag eller dyligt är innne och trampar på våra rättigheter.
(tex när program skickar info om användaren, viktigt att inte skicka för mycket info)
Ett roligt scenarie vore om microsoft får ut en mask som mejlar applikationslistan i din dator, sedan kommer det en räkning på alla M$-produkter du har i din burk som du saknar licens för..
Det kan bli dyrt för somliga...
kanske en ide för anitprivatbyrån, en mask som sammanställer och skickar namnet på alla filer över 400Mb du har på HD..
"Who´s gonna monitor the monitors monitors monitors?"
Enemy of the State
Skapades ursprungligen av: Zaphod:
Rigga datorerna... Ett kilo C4 och en hejjävla annordning omöjlig att knäcka!
Talibanerna skulle troligen kunna få jobb skit fort om det var så att datortillverkarna skulle köpa min idé
Låter som en helskön idé, men till skydd för vem???
sarkasm, ironi och hårklyveri är mina mellannamn..
eller nåt´...
Vad tycker egentligen folk om piratkopiering? Ena stunden så säger någon "Vi är helt emot all form av piratkopiering" och i andra så säger någon "Microsoft är dumma för de kommer göra program som är svåra att piratkopiera".
Tycker verkligen folk att det är ett hot mot ens integritet att man inte kan köra ett program om det inte först är registrerat hos tillverkarna?
Grejen kan ju vara att om man lägger ner pengar på ett program för att göra rätt för sig och så gör allt kopieringsskydd att man får lägga massa extra tid på sånt, då kanske man med rätta gnäller över det. Jag behöver väl inte ens nämna Quark och dongel för att vissa ska gå i taket...
Allt som vill stjälas, går att stjäla...Många jobb är insiderjobb och svåra att stoppa..det enda man kan säga är att busarna har god smak..vem vill stjäla en volvo på parkeringen när en mercedes står i garaget..tyvärr!
Och trots pc dominans verkar det ju finnas en efterfrågan på macar..??!!
Tur nog e de flesta tjuvarna ganska dumma. Fick höra om en stöld där tjuvarna hade tatt en sunkig pc, men lämnat blådåren som stod precis bredvid