1) jag har hört att ipod inte kan läsa mappstruktur, stämmer det? innebär det att man måste ha alla låtarna i samma mapp eller bara att man inte kan "se" mapparna?
iPoden lägger låtarna i mappar men de kommer inte heta likadant som mp3orna som du la in. iPoden gör så att den håller reda på vilka låtar som finns mha en databas. Därför är det viktigt med korrekta id3taggar. Detta medför inga större beskymmer. Jag ordnar fortfarande min musik i mappar och synkar sedan min musikmapp d:\_iPod med iPoden mha Ephpod.
2) kan man när man ska välja låtar välja album direkt eller bara artist->album?, om man inte kan göra det senare blir samlingskivor väldigt konstiga
Du kan välja Artist-> Album, Album->, Genre-> eller Spår direkt. Det ska nog täcka dina behov
3) jag har de flesta av mina album i så kallat orginalrealese format, så i alla mappar ligger mp3orna+spellista+nfo fil+sfv fil. kommer det att medföra problem när jag ska föra över musiken?
Nej, men som sagt. Akta dig för m3u-filen. Sen vet jag inte hurvida poppis det är att ens antyda att man laddar ner musik som man inte köpt här på forumet. Mitt tips är att du undviker det så gott det går
4)Itunes ska tydligen vara smidigt för att tagga om musiken, kan det hämta info från CDDB och göra det automatiskt? om inte, finns det något annat program som kan det?
Ja, och det finns även andra program. Det som jag brukar rekommendera och själv använder är Tag&Rename, ett suveränt program. Vill du läsa mer om det går det bra att söka på "tag rename" här på forumet. Själva programmet hittar du här: http://www.softpointer.com/tr.htm Finns endast till PC, men efter det du skriver tror jag mig kunna tyda att det är just det du använder,
Mycket nöje!